نبوغ ادبی در کنار بصیرت سیاسی، شهریار را بی‌بدیل نمود
کد خبر: 3747186
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

نبوغ ادبی در کنار بصیرت سیاسی، شهریار را بی‌بدیل نمود

گروه فرهنگی - مسئول دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان‌غربی بابیان اینکه نبوغ ادبی در کنار بصیرت سیاسی، شهریار را بی‌بدیل نمود، گفت: شهریار، عصاره ادبیات ایران است.

نبوغ ادبی در کنار بصیرت سیاسی، شهریار را بی‌بدیل نمود

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، سعید سلیمان‌پور مسئول دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان‌غربی عصر امروز در نشست نقش شهریار در ادبیات که در محل شانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه برگزار شد، به بحث چالش‌برانگیز که چرا روز ادبیات فارسی به اسم شهریار است، وقتی شاعران فارس‌زبان هم‌چون حافظ و سعدی وجود دارد، اشاره‌کرد و افزود: در این راستا برخی واقعا با استاد شهریار خصومت داشته و برخی نیز به خاطر موضع‌گیری‌ها قبول ندارند.

وی بااشاره به اینکه برخی علما، فردوسی، سعدی و حافظ را قبول دارند، ادامه داد: برخی دیگر نیز فروغ فرخزاد و شاملو را معرفی می‌کنند و عقیده‌دارند انتخاب شهریار کار درستی نبوده‌است.

سلیمان‌پور تصریح کرد: استاد شهریار در تاریخ ادبیات ما بی‌بدیل بوده و دلیل آن این است که نقطه اتصال تاریخ معاصر و قدیم است و اگر به گذشته شهریار نگاه کنیم می‌توان گفت که شهریار، عصاره ادبیات ایران است.

وی اظهار کرد: باورداشت اشعار شهریار بسیار بوده و درواقع همه اشعار او را باور کرده و عشق آرمانی او را پذیرفته‌اند و او در بیشتر اشعار خود از لغات عامیانه استفاده کرده‌است.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان‌غربی یادآور شد: باورداشت، معشوقه‌زمینی و درک مخاطب در اشعار قدیمی همچون وحشی‌بافقی نیز وجود داشت و حتی ورود الفاظ عامیانه بازهم در تاریخ ادبیات وجود داشته‌است.

وی خاطرنشان کرد: در سبک ارائه اگر کسی بتواند با زبان حافظ، مفاهیم جدید را نقل کند در نوع خود بسیار بی‌نظیر بوده و امروز بهترین نماینده برای ادبیات و شعر ایران، استاد شهریار است.

سلیمان‌پور تاکید کرد: نبوغ ادبی در کنار بصیرت سیاسی، شهریار را بی‌بدیل نمود.

وی افزود: انتخاب شهریار به عنوان سالروز شعر فارسی بهانه‌ای است تا این شاعر ترک زبان انتخاب شود و هیچ‌کس را نمی‌توان یافت که همچون استاد شهریار چندوجهی و بی‌نظیر باشد.

انتهای پیام

 

captcha