مجالس عزاداری موجب زحمت و آزار مردم نشود
کد خبر: 3747207
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۸

مجالس عزاداری موجب زحمت و آزار مردم نشود

گروه اجتماعی - استاد حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر برپایی هرچه بهتر مجالس عزاداری، گفت: این مجالس نباید برای همسایگان زحمتی ایجاد کرده و مزاحم آنها شود.

مجالس عزاداری نباید موجب زحمت و آزار مردم شود

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، درباره عزاداری‌های ماه محرم، اظهار کرد: برپایی جلسات عزاداری برای امام حسین(ع) از رسم‌های خوبی است که در این ماه برگزار می‌شود، اما این مجالس زمانی از نظر فرهنگی مؤثر بوده و مورد رضایت خدا قرار خواهد گرفت که خالصانه و برای رضای پروردگار باشد، نه اینکه درگیر چشم و هم‌چشمی شود.
وی ادامه داد: مجالس برگزار شده برای این امام بزرگوار باید کیفیتی مناسب و مطابق با شأن امام حسین(ع) داشته باشد. رعایت وحدت و همدلی و همکاری با یکدیگر نیز از نکات قابل توجه اینگونه مراسم‌ها است. مدیریت این جلسات هم باید برعهده انسانی متین، خوش‌نیت و با حسن شهرت باشد.
این استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: در مجالس امام حسین(ع) باید در کنار ایجاد احساسات و شور حسینی، به مردم معرفت را نیز آموخت و آنها را با هدف قیام عاشورا و شخصیت آن حضرت آشنا کرد.
گرجی گفت: بچه‌ها به خصوص در دهه اول محرم به دسته‌های عزاداری می‌پیوندند، اما لحظه‌ای در مورد هدف و نیت ایشان تفکری نمی‌کنند. ما مردمی هستیم که به امام حسین(ع) و خاندان ایشان علاقه و ارادت داریم، اما متأسفانه در عمل با سیره زندگی ایشان فاصله بسیاری گرفته‌ایم.
وی تصریح کرد: گاهی زمان برگزاری جلسات عزاداری به حدی زیاد است که برای مردم مشکل‌ساز می‌شود، گاهی هم شلوغی حاصل از آن دیگران را آزار می‌دهد. این مجالس نباید برای همسایگان زحمتی ایجاد کرده و مزاحم آنها شود.
گرجی اضافه کرد: همه به نوعی تنها به برگزاری مراسم فکر می‌کنند، نه الگو‌گیری از امام حسین(ع). از طرف دیگر سخنرانان و مداحان باید چهره واقعی ائمه(ع) را معرفی کنند تا جوانان درک درستی از این امام بزگوار و نهضت ایشان داشته باشند.
این استاد حوزه علمیه درباره وارد شدن موضع‌گیری‌های سیاسی به هیئت‌های عزاداری گفت: این مسئله نتیجه خوبی ندارد، اما به عنوان آشنایی با سیاست‌های کلی نظام اسلامی می‌تواند مفید باشد. گاهی در اینگونه مراسم‌ها مواردی مانند قوم‌گرایی، جناح‌بازی و ... دیده شده که این‌ها لطمه سختی به هدف این مراسم می‌زند.
انتهای پیام

captcha