ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی برای معرفی فرهنگ تشیع
کد خبر: 3747208
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی برای معرفی فرهنگ تشیع

گروه اجتماعی - یک استاد دانشگاه ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در شناخت چهره واقعی تشیع مفید و تأثیر‌گذار ذکر کرد و افزود: با گسترش رسانه‌های شخصی هر کدام از عزاداران می‌توانند به عنوان یک رسانه اهداف عمیق نهضت عاشورا را برای جهانیان تشریح و تبیین کنند.

ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی برای معرفی فرهنگ تشیع

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، این روزها نوای محزون یا حسین شهید در جهان طنین‌انداز می‌شود و همه ساله غم جانسوز و جانگذار شهادت سرور و سالار شهیدان دل عاشقان را خون می‌کند و آنهایی که سال‌ها سر ارادت به آستان حضرت دوست دارند دل‌هایشان روانه کربلای معلی می‌شود و تربت آن خاک پاک را طوطیای چشم می‌کنند.

مردم ولایی ایران اسلامی در سوگ خورشید امامت و ولایت بر سر و سینه می‌زنند و اشک ماتم می‌ریزند، هر چند که دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی درصدد هستند تا روح عزاداری شیعیان را در ماه محرم و صفر به حاشیه برانند و با اضافه کردن انواع پیرایه‌ها و بدعت‌ها آن را کم‌رنگ کنند ولی عزاداری آگاهانه و با‌بصیرت شیعیان و عموم عزاداران باعث می‌شود طرح‌ها و نقشه‌های آنان راه به جایی نبرد.

اصلاح دین حضرت رسول اکرم(ص)، احیای امر به معروف و نهی از منکر، قیام علیه ظلم و تبعیض و سکوت نکردن در مقابل خلافت پر از ظلم یزید و بنی‌امیه از مهم‌ترین اهداف قیام امام حسین(ع) بود و این موضوع که آزادگان جهان را به وحدت و قیام علیه استکبار و دشمنان نظام اسلامی دعوت می‌کند باعث می‌شود آزادگان جهان درس مقاومت و پایداری را از مکتب حسینی بیاموزند.

نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر پایه آگاه‌سازی
علی اسلامی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای به همراه سایر رسانه‌ها درصدد هستند چهره خشن و خشونت باری از شیعیان در ایام عزاداری امام حسین(ع) به دنیا معرفی کنند و شیعیان را افراد خون‌ریز و جنگ‌طلب جلوه دهند در حالی که نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر پایه آگاه‌سازی، قیام علیه ظلم و ستم و امر به معروف و نهی از منکر بوده و آن حضرت درصدد بود تا امت اسلامی را از قید و بند زشتی‌ها و پلیدی‌ها رها کند.

وی خاطرنشان کرد: تشیع اتگلیسی و اسلام آمریکایی در نقطه مقابل تشیع علوی و حسینی و اسلام ناب محمدی دارد و دشمنان با القای برخی مفاهیم در‌صدد هستند واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهند بنابراین باید وقایع عاشورا و نهضت امام حسین(ع) مطابق با شرایط آن زمان برای نسل جوان امروز تحلیل و بازگو شود چرا که معاندین مکتب حماسی عاشورا شبهه‌افکنی می‌کنند که چه لزومی دارد یک حادثه تاریخی بعد از هزار سال دوباره احیاء شود و چرا در این شرایط بد اقتصادی باید در این زمینه هزینه کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه اکنون در جهان تشیع انگلیسی در جهان صدمه زدن به اسلام ناب محمدی است تصریح کرد: بسیاری از اموری که به نام تشیع در امر عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در جهان مطرح است مربوط به تشییع انگلیسی است که می خواهند چهره خشن و غضبناک از اسلام را در قالب بدعت‌ها و انحرافات از اصول اولیه و اهداف قیام امام حسین(ع) و عزاداری همراه با آهنگ های نامناسب و ...جلوه دهند.

حکومت یزید متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش نبوده و نیست بلکه در عصر حاضر نیز یزیدیان زمان وجود دارند و سعی می‌کنند افرادی که از مکتب انسان‌ساز عاشورا الگو گرفته‌اند را از ادامه مسیر منحرف کنند.

حرکت اصلاح‌گرایانه امام حسین(ع)
وی با اشاره به حرکت اصلاحی امام حسین(ع) ادامه داد: آن حضرت درصدد بود وجدان خفته مسلمانان آن عصر را بیدار کند و با حرکت اصلاح‌گرایانه خود نشان دهد فطرت انسان باید بیدار باشد و به تعبیر دیگر باید غیرت داشته باشد تا در سایه این تحول غفلت‌هایی که به آن دچار شده است از بین برود.

این استاد دانشگاه در ادامه استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در شناخت چهره واقعی تشیع مفید و تأثیر‌گذار ذکر کرد و افزود: با گسترش رسانه‌های شخصی هر کدام از عزاداران می‌توانند به عنوان یک رسانه اهداف عمیق نهضت عاشورا را برای جهانیان تشریح و تبیین کنند.

اسلامی بیان کرد: وقتی شبکه‌های اجتماعی زندگی امروز مردم را تحت تأثیر قرار داده است چه بهتر است که از این تکنولوژی در راستای بهره‌برداری از اهداف والای اسلامی استفاده کرد و در شناخت واقعی چهره امام حسین‌(ع) و مکتب انسان ساز نهضت حسینی تلاش کرد.

وی شبکه‌های اجتماعی را نوعی گردهمایی اندیشه ‌ذکر کرد و گفت: وقتی افراد از سراسر جهان با همدیگر در ارتباط هستند می‌توانند از آداب، فرهنگ‌ها و مکتب‌های خاصی که در جهان وجود دارد آشنا شوند و چه بهتر است که ما شیعیان نیز در جهت تعالی فرهنگ ناب شیعی به سایر دوستان مجازی خود بکوشیم و بتوانیم اسلام ناب محمدی را به جهانیان معرفی کنیم.

استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود الگوگیری کودکان و نوجوانان از چهره‌های شاخص علمی، فرهنگی و دینی را از ویژگی‌های بارز سن نوجوانی ذکر کرد و افزود: بهتر است خانواده‌ها الگوهای دینی و مذهبی که در مکتب حضرت سیدالشهدا(ع) قد کشیده‌اند را به فرزندان خود معرفی کنند تا از نظر تربیتی و فکری بهتر بتوانند رشد کنند.

انتهای پیام

captcha