موقوفه‌ای ۱۲۷ ساله در خدمت سوگواران حسینی
کد خبر: 3747211
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

موقوفه‌ای ۱۲۷ ساله در خدمت سوگواران حسینی

گروه اجتماعی ـ. موقوفه ۱۲۷ ساله معزالوزاره از جمله موقوفات شیراز است که حضور گسترده‌ای در اطعام عزاداران حسینی دارد و این وقف، حاصل به روز بودن نیت واقف به حساب می‌آید.

به گزارش ایكنا از فارس، بیش از 70 درصد از موقوفه‌های کشور وقف امام حسین (ع) در قالب‌های مختلفی چون عزاداری، نوحه‌خوانی و اطعام است. این موضوع در موقوفات فارس به حدود 80 درصد می‌رسد.
واقفان نیک‌اندیش بسیاری برای اقامه عزای حسینی از گذشته تاکنون، از مال و دارایی خود گنجینه‌های ارزشمندی را بر جای گذاشتند.
«محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است»، جمله معروف امام راحل است که از صدر اسلام تاکنون در گوش چند صد میلیون نفر طنین‌انداز بوده و نتیجه آن، هر چه باشکوه برگزار شدن آیین‌های عزاداری در اقصی نقاط جهان است.
ایران اسلامی دوره‌های سختی را در تقابل با کسانی که تلاش می‌کردند روحیه اسلام‌خواهی و تأسی به سرور و سالار شهیدان در مقابله با ظلم را کمرنگ کنند که در این میان واقفان در مقابله با این توطئه‌ها در صف اول بوده‌اند.
سالیانه هزاران سفره اطعام در امامزادگان، بقاع متبرکه، مساجد و تکایا بر پا می‌شود و میلیون‌ها نفر بر خوان گسترده حسینی گرد هم جمع می‌شوند که بیشتر این موارد تنها به همت واقفان خیراندیشی صورت می‌گیرد که برای ماندگاری حماسه عاشورا تلاش کرده‌اند.
برخی از واقفان در دوره‌های زندگی می‌کردند که هجمه‌ها برای دین زدایی از جامعه رو به فزونی داشت و آنان با وقف‌های خود که نیاز روز بود، سدی در مقابل این توطئه‌ها درست کرده کرده‌اند.
محمدرحیم خان ملقب به معزالوزاره فرزند ناظم التجار یکی از واقفان فارس بود که دست به چنین اقدامی زد. وی در شرایطی که طی آن سال‌ها ترویج غرب‌گرایی در کشور انجام می‌شد، با بررسی و تحقیق به این نتیجه رسید که دارایی او باید امروز به کار بیاید.
محمد رحیم خان اموال خود شامل مزارع، باغ‌های قریه حسین‌آباد و چهل چشمه، یک ‌خانه در شیراز و کربلای معلی، دو کاروانسرا مشهور به زاربیگ و اسماعیل بیگ و چندی دیگر از دارایی‌ها را در سال 1312 هجری قمری از ملکیت خود خارج و وقف کرد تا تمامی درآمد حاصل از آن، صرف برگزاری مراسم تعزیه‌داری حضرت سیدالشهدا (ع) همراه با اطعام از محل موقوفه عام معزالوزاره در شیراز شود.
وقف‌نامه مربوطه در ربیع‌الاول سال 1312 هجری قمری در حضور شیخ‌الاسلام و 12 نفر از علما و رجال شهر شیراز تنظیم شد و موجب سندیت و شرعی بودن آن تا ابد است.
همه‌ساله و در ایام عزاداری امام حسین (ع) مساجد، مجتمع‌های فرهنگی، هیئت‌های مذهبی و تکایای بسیاری در شیراز به برکت این موقوفه بر سر سفره امام حسین (ع) می‌نشینند.
علی رضایی، وکیل متولی موقوفه معزالوزاره دراین‌باره گفت: این موقوفه دارای هشت هزار رقبه است که بیشتر آن‌ها در پلاک‌های 10 در چهل چشمه رحمت‌آباد و شامل رقبات مسکونی و زراعی و پلاک 14 و بیشتر رقبات مسکونی و از پل معالی آباد تا آخر صنایع قرار دارد.
وی با بیان اینكه اطعام و روضه‌خوانی نیت این موقوفه است در مورد محل‌های مصرف اطعام از محل اجرای نیت این واقف گفت: در همین راستا، توزیع بیش از 75 هزار اطعام بین عزاداران حسینی در دهه محرم امسال در تعدادی از مجتمع‌های فرهنگی، هیئت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌های شیراز در حال انجام است.
رضایی افزود: مجتمع فرهنگی شلمچه در خیابان زند، هیئتت محبان ثارالله(ع) خیابان همت شمالی، هیئت رزمندگان اسلام شیراز پشت ارگ کریم‌خانی، هیئت‌امنا و پایگاه مقاومت مسجد و حسینیه حضرت زهرا(س) واقع در شهرک باهنر، برخی از محل‌های اطعام عزاداران حسینی از محل این موقوفه است.
وکیل متولی موقوفه معزالوزاره گفت: هیئت ابوفاضل واقع در بولوار میرزای شیرازی کوی میلاد، هیئت عزاداران حسینی واقع در کوی قدس و بولوار میرزای شیرازی، هیئت حسینیه صاحب‌الزمان(عج) فرهنگ شهر، هیئت آل یاسین واقع در خیابان قدوسی، مسجد و حسینیه سیدالشهدا(ع) واقع در کوی فرمانداری بولوار صنایع، هیئت حضرت ابوالفضل(ع) مسجد حسین‌آباد بولوار صنایع، مجتمع فرهنگی مذهبی امام هادی(ع) واقع در بولوار صنایع شهرک آرین و مسجد شهید دستغیب واقع در معالی آباد نیز، دیگر مکان‌های اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفه معزالوزاره است.
وکیل متولی این موقوفه اضافه کرد: هیئت الحسین(ع) شیراز در شهرک والفجر، هیئت دلدادگان حضرت علی‌اکبر(ع) واقع در امامزاده شاهزاده حسین(ع) پل علی‌بن حمزه، هیئت مصباح الهدی به آدرس مسجد خاتم در خیابان احمدی جنوبی، هیئت عزاداران حسینی دانشکده علوم قرآنی شیراز، کانون فرهنگی مذهبی کوثر در خیابان اصلاح‌نژاد، هیئت سقایان حضرت اباالفضل (ع) سه‌راه دارالرحمه، هیئت عزاداری حسینی کارکنان دادگستری فارس، هیئت عزاداری ثبت‌اسناد فارس، حسینیه عاشقان ثارالله(ع) واقع در بولوار پاسداران، مسجد حسینی خیابان آستانه و هیئت مرصوصین بلوار بهشت نیز میهمان خوان گسترده حسینی از محل اجرای نیت این موقوفه هستند.
وی اظهار كرد: علاوه بر این، 40 هزار صبحانه نیز در مراسم زیارت عاشورای ادارات و ارگان‌های شیراز توزیع می‌شود و یک ایستگاه صلواتی واقع در خیابان 9 دی در جوار آستان مقدس شاهچراغ(ع) نیز پذیرایی از حدود 40 هزار نفر در شب‌های عزاداری را بر عهده دارد.
وکیل متولی موقوفه معزالوزاره گفت: همچنین، در مراسم شیرخوارگان حسینی شیراز نیز 22 هزار پاکت شیر بین نوزادان توزیع شد که 16 هزار پاکت در حرم شاه‌چراغ و مابقی در مراسم‌های دیگر برگزارشده در سطح شهر بود.
وی افزود: علاوه بر این موارد،اجرای نیت واقف، در طول سال و در شب های جمعه ماه های رجب و شعبان و شب های قدر نیز انجام می‌شود.
انتهای پیام

captcha