اهداف قیام عاشورا از زبان امام حسین(ع)
کد خبر: 3747222
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

اهداف قیام عاشورا از زبان امام حسین(ع)

گروه اجتماعی ـ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه امام حسین(ع) در چندین مورد درباره اهداف قیام خود صحبت كرده است، به تبیین این اهداف و دلایل پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اكبر مهدی‌پور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به تبیین درس‌هایی كه از حماسه عاشورا گرفته می‌شود، پرداخت و گفت:‌ نخستین درس، درس فداكاری است؛ چون ما باید در مقابل اعتقادات و معارف حقه اهل بیت(ع) باید فداكاری كرده و از جان و مال بگذریم و همه عزیزان خود را با هدف عاشورا آشنا كنیم و این همان كاری است كه امام حسین(ع) انجام داد.
وی همچنین به دلایل قیام امام حسین(ع) اشاره كرد و افزود:‌ امام حسین(ع) یكی از امامان نور است و باید تمام اولاد ما این امام نور را بشناسند، اهداف عاشورا و علت قیام آن امام همام را بدانند؛ اینكه چرا امام حسین(ع) حاضر شد از جان خود و همه عزیزانش بگذرد و چه شرایطی در آن زمان بود كه اگر امام حسین(ع) این قیام را نمی‌كرد از اسلام هیچ خبری نمی‌ماند.

نگاهی به اهداف عاشورا از زبان امام حسین(ع)
مهدی‌پور با بیان اینكه امام حسین(ع) چندین مورد در این زمینه صحبت كرده است، گفت: آن امام همام در خطبه‌ای كه در مسیر كربلا بعد از نماز صبح خواندند فرمودند جدم رسول‌الله(ص) فرمود اگر كسی ببیند یك پادشاه و زمامداری ظلم و خیانت می‌كند، در میانه بندگان با ستم و ظلم رفتار می كند و پیمان خدا را می‌شكند و فرامین الهی را انجام نمی‌دهد، اگر فرد با زبان و رفتارش در مقابل این پادشاه قیام نكند و بی تفاوت بماند، بر خداوند منان شایسته است كه این شخص را با همان ظالم در یك جا بسوزاند؛ این تعبیر، بهترین تعبیری است كه امام حسین(ع) علت قیام خود را در مقابل یزید با این تعبیر بیان می‌فرماید.
این پژوهشگر دینی كشورمان ادامه داد: امام حسین(ع) در جای دیگر می‌فرمایند من می‌بینم كه یزید ظلم می‌كند، آشكارا شراب می‌خورد و احكام الهی را انجام نمی‌دهد و آن‌ها را زیر پا می‌گذارد، بر من لازم است كه در مقابلش برخیزم؛ این وظیفه من است كه او را سر جای خودش بنشانم و از دین جدم حمایت كنم و اگر این كار را انجام ندهم من در وظیفه خودم كم گذاشته‌ام و انجام وظیفه نكرده‌ام لذا تا توان دارم می‌خواهم كه در امت جدم اصلاح كنم؛‌من برای عیش و نوش و خوشگذارنی و جهات دیگر خروج نكردم از مدینه بیرون نیامدم بلكه بیرون آمدم كه اصلاح انجام دهم.

تأسی انسان‌های آزاده و سرنوشت‌ساز در طول تاریخ به امام حسین(ع)
وی با یادآوری اینكه امام حسین(ع) این برنامه‌ها را برای علل قیام خود بیان می‌فرمایند، گفت: ما نیز باید به دلایل قیام امام حسین(ع) عمل كرده و به فرزندان خود این مطالب را منتقل دهیم. چنانچه در طول تاریخ تمام انسان‌های آزاده دنیا از سیره امام حسین(ع) درس آموخته‌اند و چه افراد بزرگی كه در طول تاریخ با تأسی به سیره آن حضرت تاریخ كشورشان را تغییر داده‌اند.
مهدی‌پور، نمونه این مسئله را جواهر لعل نهرو برشمرد و گفت:‌ جواهر لعل نهرو می‌‌گوید من برای اهالی هنر چیزی از خود نیاوردم بلكه تنها تعدادی از خطبه‌های امام حسین(ع) را برای مردم هندوستان ترجمه كردم و در نتیجه هندوستان را نجات دادم زیرا آن زمان هندوستان مستعمره انگلستان بود.
این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه جواهر لعل نهرو مسلمان نبود اما به سیره امام حسین(ع) عمل كرده و قیام كرد، گفت:‌ در این زمینه مطالب فراوان است و ما باید به‌صورت عمیق با اهداف امام حسین(ع) آشنا شویم.

اعلامیه امام حسین(ع)، رهایی بشریت از قید اسارت است
وی با تصریح اینكه امام حسین(ع) اعلامیه‌ای به جهان و بشریت صادر كرده است كه در آن بشر باید از قید اسارت رها شود، گفت:‌ باید فرهنگ عاشورا را در میان امت و جوانان خودمان بیان كنیم چرا كه در طول تاریخ افراد زیادی داریم كه با شناخت امام حسین(ع)، ‌حسینی شدند.

با فرهنگ عاشورا می‌توان به مقابله با استكبار رفت
مهدی‌پور ادامه داد: یكی از بزرگان اروپا می‌گوید امام حسین(ع) من را شیعه كرده است یعنی با آشنا شدن با نهضت امام حسین(ع) مسلمان و شیعه شدم لذا با استفاده از این فرهنگ است كه می‌توانیم به مقابله با استكبار برویم.

اهداف امام حسین(ع) را در مجالس سوگواری مرور كنیم
این پژوهشگر دینی كشورمان اظهار كرد: بسیاری از مسائل اكنون كمرنگ شده است؛ اكنون ما مراسم داریم و در روز عاشورا مردم به خیابان‌ها می‌آیند و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی راه می‌اندازند و مجالس برگزار می‌كنیم كه البته این‌ها كارهای خوبی است اما اهداف امام حسین(ع) دنبال نمی‌شود بلكه باید در مجالس سخنان امام حسین(ع)، عشق به اهل بیت(ع) و دفاع از اهل بیت(ع) و فداكاری در راه آنان را در این مجالس پررنگ كنیم.
وی با یادآوری اینكه یك كشیش اروپایی می‌گوید جلسات امام حسین(ع) مدرسه است و باید در این مدرسه درس فداكاری و توحیدی بیاموزیم، گفت: باید اهداف امام حسین(ع) را در دنیا تبیین كنیم تا بشر بتواند با اهداف آن امام همام آشنا شود.

تبیين اهداف امام حسین(ع) می‌تواند تمام كشورها را به اسلام و تشیع بكشاند
مهدی‌پور با تأكید بر اینكه امام حسین(ع) است كه می‌تواند تمام كشورهای دنیا را به اسلام و تشیع بكشاند و اكنون هم كلی مرید در تمام دنیا دارد، گفت:‌ در چند سال پیش دولت تركیه، یك روز عاشورا را برای عزاداری آزاد گذاشت و در نتیجه طی همین یك دهه ده‌ها هزار نفر به تشیع روی آوردند، یعنی اگر در سطح جهانی اهداف و بیانات امام حسین(ع) پخش و پررنگ شود یقیناً تشیع و اسلام گسترش می‌یابد.
این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تأكید كرد: اسلام زیر بار ظلم نمی‌رود، مكتب‌هایی كه پیرو امام حسین(ع) نیستند آن‌ها این جهات را فراموش كرده‌اند كه نباید زیر ظلم باشند و اكنون بیشترین مشكلات ما در كشورهایی مثل سعودی، بحرین و غیره این است كه سران آن‌ها زیر بند امپریالیست آمریكا هستند و از اسلام الهام نمی‌گیرند و از دیگران الهام می گیرند در حالی كه اگر از اسلام و امام حسین(ع) الهام بگیرند، هیچگاه زیر بار ستم نرفته و از استكبار نقشه راه نمی‌گیرند.
انتهای پیام

captcha