برگزاری نشست تخصصی «عاشوراپژوهی» در خرم‌آباد
کد خبر: 3747224
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

برگزاری نشست تخصصی «عاشوراپژوهی» در خرم‌آباد

گروه فرهنگی ـ در نشست تخصصی «عاشوراپژوهی» در خرم‎آباد کتب «فرهنگ پیشرو»، «شناسایی مقاتل معتبر و روضه‌های دروغین»، «عقلانیت در عاشورا»، «خصائص الحسینیه» و «فراموشان» معرفی شد.

برگزاری نشست تخصصی «عاشوراپژوهی» در خرم‌آباد

به گزارش ایکنا از لرستان، نشست تخصصی عاشوراپژوهی به‌مناسبت ماه محرم روز شنبه، 24 شهریورماه جاری به‌همت اداره‌ کتابخانه‎های عمومی شهرستان خرم‎آباد در سالن جلسات سازمان آموزش و پژوهش استانداری لرستان برگزار شد.
در این نشست که با حضور مدیرکل و کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان، کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‌آباد، نویسندگان، اهالی قلم و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در سخنانی با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، به تشریح فلسفه قیام عاشورا پرداخت و اظهارکرد: قیام عاشورا، واقعه‌ای فراتر از زمان و مکان بود که نه زمان آن‌را محدود کرد و نه مکان توانست آن‌را محصور کند و این در واقع یکی‌از اعجاز این حماسه بزرگ است که در هر عرصه و زمان و مکانی قابل استفاده است.
وی روند تاثیرپذیری واقعه عاشورا بر ممالک اسلامی را یادآور شد و عنوان کرد: استقامت، پایداری، آزادگی، شهادت و ظلم‌ناپذیری ازجمله درس‌های مهمی بود که قیام عاشورا به عالم بشریت آموخت.
طهماسبی به تاثیرپذیری ایران اسلامی از قیام امام حسین(ع) و یارانش در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: این تاثیرپذیری تا آنجاست که امروزه بسیاری از گفتار محاوره‌ای و ضرب‌المثل‌های ما ایرانیان تحت‌تاثیر واقعه کربلا و قیام عاشوراست و این نشان‌دهنده این است که این حماسه بزرگ نخست در قلب ما و سپس در گفتارمان جاری شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در بخش دیگری از سخنانش، از منابر روضه‌خوانی به‌عنوان یک فرصت مغتنم جهت تبیین رسالت قیام عاشورا یاد کرد و افزود: تقویت و زنده نگه‌داشتن هر ساله این واقعه در منابر باعث ماندگاری این حماسه بزرگ در طول تاریخ شده است.
در ادامه این نشست، شرکت‌کنندگان به بیان مباحث و معرفی گزیده‌ای از کتاب‌های مورد نظر خود پرداختند. حجت‌الاسلام هبت‌الله هاشمی، از کاشناسان مذهبی لرستان با معرفی کتاب «فرهنگ پیشرو» تالیف علامه سید محمد تقی جعفری، حجت‌الاسلام و المسلمین رمضان تیموری با مبحث «شناسایی مقاتل معتبر و روضه‌های دروغین»، عصمت‌الله عربان با مبحث «عقلانیت در عاشورا»، مهدیه زندیه شیرازی با معرفی کتاب «خصائص الحسینیه» نوشته شیخ جعفر شوشتری و محمدتقی عزیزیان با معرفی کتاب «فراموشان» نوشته داود غفارزادگان شرکت‌کنندگان در این نشست بودند که بیان مباحث و معرفی گزیده‌ای از کتاب‌های مورد نظر خود با موضوع قیام عاشورا پرداختند.در پایان این نشست نیز با تقدیم لوح تقدیر و هدیه‌ای از شرکت‌کنندگان تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام

captcha