گرایش و سوابق رئیس جدید پارلمان عراق/ تداوم مبارزه با «هسته‌های خاموش»
کد خبر: 3747274
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گرایش و سوابق رئیس جدید پارلمان عراق/ تداوم مبارزه با «هسته‌های خاموش»

گروه بین‌الملل ـ محمد حلبوسی، رئیس جدید پارلمان عراق که از انتخاب وی به‌عنوان برون رفت از رکود سیاسی و گامی مهم به سوی تشکیل دولت بغداد تعبیر می‌شود، مبارزه با «هسته‌های خاموش» داعش را اولویت مهم خود عنوان کرد.

گرایش و سوابق رئیس جدید پارلمان عراق/  ادامه مبارزه با «هسته‌های خاموش»به گزارش ایکنا؛ نشست پارلمان عراق برای تعیین رئیس جدید، پس از گذشت چهار ماه از معلوم‌شدن نتایج انتخابات، سرانجام روز شنبه (24 شهریورماه) به ریاست محمد علی زینی، رئیس سنی پارلمان تشکیل شد.

محمد ریکان حدید علی حلبوسی، استاندار سابق الانبار از جریان اهل‌سنت، با کسب ۱۶۷ رأی از مجموع 298 رأی به عنوان رئیس پارلمان عراق برگزیده شد.

حلبوسی 37 ساله که جوان‌ترین رئیس پارلمان در تاریخ عراق به شمار می‌رود، اکنون توانسته است بر رقبایی همچون اسامه نجیفی (معاون رئیس‌جمهور)، خالد عبیدی (وزیر دفاع سابق)، طلاب زوبعی، رشید عزاوی و احمد الجبوری پیروز شود و ریاست چهارمین دوره از پارلمان را برعهده گیرد.

وی در این رقابت از سوی 50 نماینده از ائتلاف محور ملی که بیشتر گروه‎های اهل سنت را در خود جای داده و همچنین ائتلاف فتح (نزدیک به بسیج مردمی عراق) به ریاست هادی عامری حمایت شد.

اتخاب رئیس پارلمان عراق و بردن رفت از رکود سیاسی

وی در شرایطی به ریاست پارلمان عراق درآمد که نمایندگان ۴ حزب «السائرون» وابسته به جریان صدر، «الوطنیه»، «القرار» و «دموکرات» کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی از جلسه خارج شده بودند که بر اساس برخی گزارش‎های منتشر شده حمایت حلبوسی از سوی ائتلاف فتح موجب خروج نمایندگان این 4 حزب از صحن پارلمان بود، البته برخی گزارش‌ها نیز علت خروج این نمایندگان را مشورت اعلام کرده و از بازگشت آنها و مشارکت در جلسه رأی‌گیری خبردادند.

مجلس عراق دیروز همچنین، حسن کریم نامزد فراکسیون سائرون را به عنوان نایب اول رئیس پارلمان انتخاب کرد و از سوابق وی می‌توان اشاره کرد که حسن کریم مطر الکعبی متولد 1971 در شهر بغداد است که در سال 1995 از دانشگاه بغداد لیسانس حقوق را اخذ نمود و دارای فوق لیسانی علوم سیاسی است. فرمانداری شهرک صدر 2، رئیس مرکز مدنی پژوهش‌ها و اصلاحات حقوقی از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود و حسن کریم از 10 سال قبل عضو هیئت مدیره باشگاه نیروی هوایی است.

بسیاری از کارشناسان انتخاب رئیس پارلمان را برون رفت از رکود سیاسی حاکم بر این کشور توصیف کرده و آن را گامی مهم برای تشکیل دولت جدید عنوان کردند.

زندگینامه حلبوسی

حلبوسی در دوم اکتبر سال 1982 میلادی در استان الانبار واقع در شمال عراق متولد شد .او دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس مهندسی شهری از دانشگاه مستنصریه بغداد، دیپلم زبان انگلیسی از مرکز توسعه دانشگاه مستنصریه و گواهینامه OSHA سلامت شغلی بوده و پس از پایان تحصیل خود در بخش خصوصی مشغول به کار شد.

ورود حلبوسی به عنوان یکی از اعضای مجلس نمایندگان در سال 2014 میلادی، نخستین ورود وی به عالم سیاست به شمار می‎رود.

او در 29 آگوست سال 2017 به عنوان استاندار الانبار و جایگزین صهیب اسماعیل راوی انتخاب شد و بازگردادن امنیت به استان الانبار به عنوان استانی دارای اقلیت سنی، پیگیری پرونده بازداشت‌شدگان، بازگشت آوارگان و بازپس‌گیری مناطقی که در دست داعشیان بود، از جمله اقداماتی بود که حلبوسی به عنوان استاندار الانبار به انجام رساند.

سیاستمدار جوان عراقی که ریاست حزب «الانبار هویت ماست» را برعهده دارد، در سال 2018 بار دیگر به پارلمان راه یافت.

عضویت در اتحادیه مهندسان عراقی در سال 2002، عضویت در اتحادیه بازرگانان عراق در سال 2012، عضویت در دوره سوم شورای نمایندگان در سال 2014، عضویت در کمیته حقوق بشر در شورای نمایندگان عراقی در سال‎های 2014 و 2015، ریاست کمیسیون مالی در مجلس نمایندگان عراقی در سال‌های 2016 و 2017 از دیگر سمت‎هایی است که حلبوسی برعهده داشته است.

شرکت در کنفرانس‌های پارلمان‌های بین‎المللی در سال‌های 2014، 2015 و 2016، شرکت در کنفرانس پارلمان اسلامی در سال 2016، حضور در کنفرانس و کارگاه صلح اجتماعی و و فعال‌سازی نقش جوانان و زنان در ساخت جامعه از سوی سازمان ملل متحد و حضور در کنفرانس و کارگاه بازگردادن امنیت در شهرهای آزاد شده از جمله فعالیت‌های او به شمار می‎رود.

اتخاب رئیس پارلمان عراق و بردن رفت از رکود سیاسی

نخستین اظهارنظر

رئیس جدید پارلمان عراق در نخستین اظهارنظر خود پس از انتخاب با اشاره به چالش‌های پیش‌رو در این کشور  بر لزوم کار و تلاش فراوان برای مبارزه با «هسته‎های خاموش» تروریسم در این کشور تأکید کرد.

وی با بیان این که پارلمان ازآن همه مردم عراق است و او برای تقویت وحدت در این کشور تلاش می‌کند، متعهد شد با همراهی نمایندگان پارلمان هر چه زودتر قوانینی را تصویب کند که در خدمت ملت عراق و در راستای مبارزه با تروریسم باشد.

بازتاب بین‌المللی

اتخاب رئیس پارلمان عراق و بردن رفت از رکود سیاسی

ایران به‌عنوان نخستین کشور خارجی انتخاب محمد حلبوسی را به‌عنوان رئیس پارلمان عراق تبریک گفت و در همین راستا، علی لاریجانی، رئیس مجلس و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پیام‎های جداگانه‌ای انتخاب حلبوسی به عنوان ریاست جدید مجلس عراق را به  اعضای پارلمان و مردم  این کشور تبریک گفتند.

لاریجانی خطاب به حلبوسی گفت: انتخاب جنابعالی از سوی نمایندگان پارلمان کشور دوست و برادر عراق را از طرف خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریک‌ و تهنیت عرض می‌کنم.

روابط دو کشور همسایه به‌ویژه در میان مجالس ایران و عراق طی سال‌های گذشته در حد بالایی بوده که امیدوارم با حضور جنابعالی این‌ امر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی نیز در پیامی ضمن تبریک به حلبوسی و ملت عراق تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی دموکراسی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق بوده و از تصمیمات نمایندگان منتخب مردم حمایت می‌کند و اعتقاد دارد انتخاب رئیس‌مجلس یک گام مهم و ضروری برای تشکیل دولت جدید عراق  است و امیدواریم به زودی شاهد انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر  و فراهم شدن زمینه تشکیل دولت جدید و منتخب عراق باشیم.

اتخاب رئیس پارلمان عراق و برون رفت از رکود سیاسی

مایا کوجیانچیک، سخنگوی کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای انتخاب محمد حلبوسی رئیس جدید پارلمان عراق را تبریک گفت و این انتخاب را گامی مهم به سوی تشکیل دولت جدید خواند و سیاستمداران عراقی را به مشارکت و صلح ملی فراخواند.

در این بیانیه آمده: دولت جدید باید هرچه سریع‌تر چالش‌های متعدد پیش رو را بررسی کرده و به خواسته‎های قانونی ملت عراق پاسخ گوید.

محمد حلبوسی جوان در حالی دیروز به‌عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد که جنوب عراق و به‌طور مشخص شهر بصره طی هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات‌های گسترده‌ای در اعتراض به ضعف خدمت‌رسانی، فساد و بیکاری بوده است و در همین راستا حلبوسی با درخواست فالح خزعلی، نماینده مردم بصره برای این که نخستین جلسه مجلس برای بررسی اوضاع بصره و خواسته‌های مردم آن در این شهر باشد، موافقت کرد و به گفته خزعلی، قرار است یک هیئت از ریاست مجلس و نمایندگان داوطلب برای بررسی اوضاع بصره به این شهر بیایند.

گردآوری و تنظیم: ذهره نوری

 انتهای پیام

captcha