تجربه یک کارگردان از تصمیمات مسئولان سینمایی/ قول‌هایی که فراموش می‌شوند
کد خبر: 3747327
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
معبر عقل و اشک/ 8

تجربه یک کارگردان از تصمیمات مسئولان سینمایی/ قول‌هایی که فراموش می‌شوند

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: تجربه ساخت سریال ثارالله و قسمت دوم و سوم سریال ملک سلیمان به من آموخت که نباید به تصمیمات مسئولان سینمایی در حوزه فیلم و سریال دینی و قرآنی اعتماد کرد.

دوشنبه//////شهریار بحرانی: قول مسئولان سینمایی را چندان جدی نگیریم!/ چرا باید «ملک سلیمان» بسازیم؟
شهریار بحرانی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره سریال «ثارالله» اظهار کرد: این سریال که قرار بود یک نسخه سینمایی از آن ساخته شود به بحث عبودیت توجه داشت. همچنین در این کار می‌خواستم تمام صفاتی که ائمه دارا بودند را به صورت عملی به تصویر کشیم، زیرا نشان دادن چنین اتفاق عظیمی برای بشریت ضروری به نظر می‌رسد. در حقیقت انسان تا زمانی‌که ایده‌آل خود را نبیند و قادر نیست با آن ارتباط برقرار کند. این اتفاق در عاشورا رخ داد. برای همین است که شیعه هر آنچه دارد از عاشورا است. عاشوار حتما باید از زوایای مختلف به تصویر کشیده شود. ما برای بازگویی نیاز‌های بشر دست به ساخت سریال «ثارالله» زدیم، اما متاسفانه این فیلم با موانع عدیده‌ای رو به رو شد.
این کارگردان درباره موانع پیش روی «ثارالله» تاکید کرد: گروهی بودند که در این زمینه فیلم‌نامه‌ای داشتند و می‌خواستند کاری را در این زمینه تولید کنند و همچنین گروهی نیز بودند که ادعا می‌کردند ما در پی نشان دادن چهره امام حسین(ع) هستیم، درصورتی‌که به هیچ وجه چنین خواستی در میان نبود. در نهایت سنگ‌اندازی‌هایی پیش آمد و باعث شد تا جلوی ساخت سریال گرفته شود و این اتفاق سبب افسوس است که در جمهوری اسلامی این کار اجازه تولید نگرفت در صورتی که اگر مشکلی هم داشت می‌شد پس از ساخت می‌شد آن را اصلاح کرد.
بحرانی بیان کرد: جالب است بدانید رئیس سازمان صدا و سیما اظهار کرد این مجموعه قرار است سریال استراتژیک نظام باشد، حتی تاکید کرد، اگر قرار باشد جلوی ساخت تمامی پروژه‌ها گرفته شود این سریال ساخته خواهد شد، اما متاسفانه این ادعا محقق نشد و در پایان باید بگویم تا زمانی که فضای حسادت در جامعه هنری وجود داشت باشد نباید امیدوار بود در آینده کار‌های فاخری در حوزه عاشورا ساخته شود.
 بحرانی با بیان این‌که نباید به قول مسئولان سینمایی چندان اعتماد کرد گفت: چند ماه پیش از سوی حیدریان رئیس سازمان سینمایی از من دعوت کرد تا ساخت قسمت دوم و سوم فیلم سینمایی «ملک سلیمان» را آغاز کنم. پیرو پیشنهاد و مذاکرات انجام شده ما یک تیم قوی پژوهشی تشکیل دادیم تا بتوانیم در قسمت‌های مختلف عملکرد بهتری داشته باشیم.
وی افزود: ما سعی کردیم برای اولین بار در سینمای ایران سعی کردیم تا هوش مصنوعی را به‌ کار گیریم و با استقاده از یک گروه حرفه‌ای راه‌هایی که برای دست یافتن به میان‌برهای تصویری که نیاز است را در کار جدیدمان به کار بگیریم. این فعالیت‌ها با مخارج سنگینی که داشت به مدت 8 ماه ادامه یافت و ما پس از گذر زمان پی بردیم که مسئولان سینمایی تمایلی برای همکاری با ما ندارد. در ادامه بسیار تاسف‌آور است که بگویم در هشت ماه گذشته حتی ما یک ریال هم از سوی سازمان سینمایی دریافت نکردیم؛ این برخورد به ما نشان داد مسئولان سینمایی و فرهنگی اهتمام ویژه‌ای برای فعالیت در حوزه کار‌های قرآنی ندارند.
کارگردان فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» در پاسخ به این سوال که چرا باید فیلم «ملک سلیمان» ساخته شود؟ گفت: ابتدا باید در مورد کلمه «ملک» توضیح دهم زیرا ملک را می‌توان تقریباً هم‌ردیف حکومت معنا کرد؛ حکومتی که نحوه اداره کردن جامعه و حرکت آن به سمت ایده‌آل را به ما نشان می‌دهد.
این فیلمساز ادامه داد: همه پیامبران آمده‌اند تا به واسطه برپا کردن ملک، عدل الهی را در جامعه برپا کنند. این حکومت ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ از جمله این‌که تمامی شئون و نیاز‌های فطری بشر در آن مورد توجه است. هیچ پیامبری مبعوث نشده تا صرفاً کار فرهنگی کند، چون تا زمانیکه پیش شرط‌ها فراهم نباشد کار فرهنگی ثمربخشی لازم را ندارد. برای همین بحث برپا کردن ملک پیش می‌آید، ملکی که تمامی نیاز‌های بشری را در خود جا داده است.
بحرانی متذکر شد: ملک به این معناست که یک فرد الهی در راس تمامی امور قرار گیرد. این اتفاق یک بار در تاریخ بشریت رخ داد. آن هم زمانی بود که حضرت سلیمان(ع) به عنوان الگو به تمام جهانیان معرفی شد، البته در زمان حضرت یوسف(ع) و حضرت داود(ع) این اتفاق به نوعی رخ می‌داد، اما آن نوعی که قرآن از آن به‌عنوان ملک نام می‌برد تنها در زمان حضرت سلیمان(ع) اتفاق افتاد. حضرت سلیمان(ع) موفق شد کل بدی‌ها و شیاطین را تحت اختیار خود در آورد، همچنین این قدرت را کسب کرد تا هرآنچه در طبیعت وجود دارد به فرمان او در آید. این پیامبر باد، باران، حیوانات و... را به فرمان خود دارد و و با همین توانایی می‌تواند در برج آبگینه ملکه صبا را به فرمان خداوند در آورد. در حقیقت کلمه ملک بیانگر آن است که تمامی انسان‌ها در نهایت در مقابل قدرت الهی سر تسلیم فرود خواهند آورد.
کارگردان فیلم سینمایی «گذرگاه» تاکید کرد: هدف ما از ساخت چنین مجموعه‌ای به تصویر در آمدن ملکی است که قرار است در آخرالزمان به عنوان الگو مطرح شود، چراکه این قبیل الگو‌سازی این امکان را به ما می‌دهد تا راه برون رفت از این مشکلات (حکومت‌های ظالم و شیطانی) را بیاموزیم.

 گفت‌و‌گو از داود کنشلو
 
انتهای پیام
 
مطالب مرتبط
captcha