حجتالاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا؛ گفت: یکی از طرحهای عمده و تحولی در معاونت تهذیب حوزه، طرح جامع تربیتی و تهذیبی است که چند شاخصه مهم دارد.
وی با بیان اینکه این طرح از ترم دوم تحصیلی برای طلاب اجرا میشود بیان کرد: نگاه تحولی در اجرای این طرح مد نظر است که مهمترین شاخصه آن مطالبه تهذیبی از مدیران مدارس است؛ بنابراین ما مدیران مدارس علمیه را مسئول تحول و تهذیب و اخلاق طلاب میدانیم و این رویکرد را از آنان مطالبه میکنیم.
معاون تهذیب حوزه علمیه اظهار کرد: طلاب بعد از گذراندن آموزشهای اخلاقی و تهذیبی در طرح میثاق دو جمع میشوند که این کار در پایان سال صورت میگیرد و در یک گعده طلبگی بحث اخلاق و تهذیب طلاب مورد بررسی و آزمون، توسط استادان خبره قرار میگیرد که آیا مدیران مدارس در این امر موفق بوده یا نبودهاند.
ملکی ادامه داد: در طرح میثاق دو میزان موفقیت مدیر مدرسه و خروجی او بازبینی میشود که آیا در یکسال این تحول رخ داده است یا خیر و براین اساس در مورد مدیران تصمیمگیری صورت میگیرد.
معاون تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه طرح جامع تهذیبی در دو بخش عمومی و اختصاصی اجرا میشود اظهار کرد: ما به مدیران مدارس ابلاغ کردهایم که اگر برنامه تهذیبی و اخلاقی دارند ارائه دهند تا مورد تایید قرار گیرد و اگر برنامهای ندارند برنامه از سوی معاونت تهذیب در اختیار آنان قرار میگیرد تا برنامههای سلیقهای در کار نباشد.
ملکی تصریح کرد: در بخش عمومی حضور سه وقت در نماز جماعت، سحرخیزی به مدت ۲۰ دقیقه قبل از اذان صبح و خواندن نماز شب و عبادت از جمله برنامههای تهذیبی عمومی است که با حضور ناظر معنوی شب برگزار میشود، همچنین درس اخلاق ۵ دقیقهای توسط استادان مدرسه در کنار دروسی مانند لمعه و ... همچنین نشست هفتگی استادان و طلاب از جمله برنامههای عمومی در تمامی مدارس علمیه است.
معاون تهذیب حوزه علمیه با اشاره به برنامههای بخش اختصاصی نیز عنوان کرد: این بخش به آموزش ادب و آداب طلبگی به تفکیک پایههای مختلف تحصیلی تدوین شده است؛ در این بخش اینکه طلبه باید به چه صفاتی آراسته باشد تدوین شده است؛ مثلا در پایه اول نظم در گروه و مباحثه و آداب برخورد با استادان از جمله موضوعات مدنظر است.
ملکی با بیان اینکه تعمیق باورها در پایه دوم مدنظر است در پاسخ به سؤال ایکنا در مورد جایگاه فعالیتهای قرآنی در معاونت تهذیب و فراز و نشیبهای اعمال شده بر واحد قرآن و عترت حوزه، اظهار کرد: فعالیتهای قرآنی بعد از طی کردن فراز و نشیبهای متعدد و بعد از واگذاری به معاونت آموزش حوزه در یک دوره و جابجایی مجدد آن و واسپاری به معاونت تهذیب در نهایت در زیرمجموعه این معاونت به «اداره قرآن و عترت» تبدیل شده است و ساختاری مانند اداره اخلاق، تهذیب، تلبس و ... دارد.
ملکی در پاسخ به این سؤال که چرا مسابقات سالانه قرآن و عترت حوزههای علمیه سراسر کشور چندسالی است که تعطیل شده است عنوان کرد: این مسابقات به علت کمبود بودجه تعطیل شده و اگر بودجه تامین شود با رویکرد جدید و مفهوممحوری و معارفی احیاء خواهد شد.
معاون تهذیب حوزه علمیه با اشاره به برنامههای موجود قرآنی در معاونت تهذیب گفت: تمامی مباحث آیهای و روایی که استادان باید برای طلاب بگویند در قالب جزوهای تهیه و برای آنان ارسال شده است و دفترچههایی هم برای طلاب طراحی کردهایم که یادداشتبرداری میکنند و به بهترین تقریر طلبه از مباحث استاد در قالب برگزاری مسابقه، جوایزی اهدا خواهد شد.
وی افزود: بحث دیگر ما انتخاب شعار هفته ماخوذ از آیات و روایات است؛ یعنی یک موضوع از آیات و روایات به عنوان شعار هفته انتخاب و فضاسازی در سطح مدرسه صورت میگیرد و استادان اخلاق هم محور مباحث خود را بر حول این موضوع تنظیم و ارائه میکنند.
معاون تهذیب حوزه علمیه به دومین برنامه قرآنی در معاونت تهذیب اشاره و عنوان کرد: حفظ موضوعی، حفظ ترتیبی، آموزش مفاهیم و معارف و اجرای سبک اقوم از دیگر برنامههای قرآنی است که از سوی معاونت در مدارس اجرا میشود.
وی بیان کرد: محتوای طرح اقوم آماده شده و افرادی که فارغالتحصیل رشته تفسیر در حوزه هستند در قالب این طرح به تدریس سبک زندگی قرآنی میپردازند و در طول سالیان اخیر نیز چندین دوره تربیت مربی سبک زندگی قرآنی برگزار و مربیانی برای تدریس تربیت شدهاند.
ملکی با بیان اینکه شورای عالی حوزه نیز نگاه مثبت و حمایتی از موضوعات تهذیبی حوزه دارد ابراز امیدواری کرد تا با اجرای برنامهها بتوانیم جایگاه اخلاق و تهذیب را در حوزه به مرتبه اصلی خود بازگردانیم.
انتهای پیام