توفیقات تحصیلی به برکت حفظ آیات نور/ شوق تلاوتی که به مادر سرایت کرد
کد خبر: 3747398
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

توفیقات تحصیلی به برکت حفظ آیات نور/ شوق تلاوتی که به مادر سرایت کرد

کانون خبرنگاران نبأ ــ عطیه‌سادات صادقی، این دختر نوجوان، حافظ 28 جزء قرآن کریم است که همواره به برکت این کتاب آسمانی با علاقه و استقبال از آموزش‌های مادر و اساتید قرآن توانسته مسیر رشد و تعالی را طی کند و از دریای بیکران حقایق قرآنی بهره‌مند شود.

عطیه‌سادات صادقی، متولد 26 اسفندماه سال 1386 و ساکن اسلامشهر است؛ این دختر نوجوان حافظ 28 جزء قرآن کریم است که همواره به برکت این کتاب آسمانی توانسته در مراحل زندگی خود پیشتاز باشد.
برای آشنایی با فعالیت‌ها، خصوصیات اخلاقی و نحوه رشد و تعالی این حافظ قرآن کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ گفت‌و‌گویی با مادر او انجام داده است که متن آن را در ذیل می‌خوانید.
مادر عطیه سادات می‌گوید: دخترم کلاس چهارم را تمام کرده و امسال به کلاس پنجم می‌رود. او یکی از بهترین شاگردان مدرسه هم در اخلاق و انضباط و هم در درس بوده و تمام معلم‌هایش از او راضی هستند و این هم از برکات قرآن است، چراکه عطیه‌سادات از کودکی در کنار معلمان و شاگردان قرآنی بزرگ شده و کتاب قرآن از کودکی تا نوجوانی همدمش بوده است.

نابغه قرآنی از تبار امام صادق(ع)
شروع حفظ قرآن
حدود سه سالگی، مادر عطیه‌سادات آموزش سوره‌های کوتاه قرآن را به دخترش آغاز می‌کند و او با علاقه و استقبال از آموزش‌ها خیلی خوب و راحت آیات را حفظ می‌کرد، به‌طوری‌که هر وقت در خانواده میهمان داشتند و او سوره‌های کوتاه را برای اقوام می‌خواند و همه لذت می‌بردند؛ او در کل فامیل خیلی مجبوبیت پیدا کرده بود و همه می‌گفتند عطیه‌سادات نگین فامیل ماست.
مسیری که برای حفظ 28 جزء قرآن طی شد
مادر با ملاحظه استعداد فرزند، عطیه‌سادات را کلاس‌های اساتید مختلف فرستاد. او به کانون فرهنگی ــ هنری سپاه اسلامشهر رفت و در آنجا با بهره‌مندی از آموزش و تجربیات مربیان خیلی خوب، ابتدا با کتاب‌های استاد محسنی شروع به کار کرد و زمانی که بچه‌ها کتاب‌های استاد محسنی را آموزش می‌دیدند او خیلی جلوتر از بچه‌ها کتاب را می‌خواند و پیش می‌رفت که این امر باعث حیرت مربیانش شده بود.
شش سالگی؛ حافظ 13 جزء قرآن
مادر این حافظ قرآن گفت: از جزء 30 قرآن کریم شروع به آموزش حفظ به عطیه‌سادات کردم و او تا شش سالگی حافظ 13 جزء قرآن شد ولی متأسفانه پدرش به سختی بیمار شد و به ناچار دو سال از قرآن فاصله گرفت چون من باید برای درمان پدرش وقت می‌گذاشتم. در این مدت فرزندم 13 جزء را تقریباً فراموش کرد. از دوستان و آشنایان استادی را به من معرفی کردند که با حمایت‌های این استاد بزرگ و تلاش خود عطیه‌سادات و نظر لطف خداوند تا به امروز او حافظ 28 جزء قرآن کریم است. در حال حاضر او علاوه بر آموزش حفظ، به کلاس تجوید و صوت و لحن هم می‌رود.
افتخارات کسب شده
وی بیان کرد: عطیه‌سادات با شرکت در مسابقات اوقاف در رشته پنج جزء اول و جزء 30 قرآن شرکت کرده و رتبه 98 را به دست آورده است. در مسابقات استانی نیز از طرف اداره پدرش(وزارت دفاع) در رشته حفظ 15 جزء شرکت و رتبۀ دوم را کسب کرده است و در مدرسه نیز در بخش حفظ جزء سی، رتبه دوم را آورده است.
تأثیر قرآن بر زندگی عطیه‌سادات
خانم صادقی معتقد است: قرآن بر زندگی عطیه‌سادات خیلی تأثیر گذاشته است؛ خدا را شکر کسانی که در فامیل و همسایه با ما معاشرت دارند همیشه از اخلاق و رفتار دخترم تعریف می‌کنند که فوق‌العاده باادب و مهربان است و همه می‌گویند به خاطر قرآن خواندن عطیه‌سادات است که با همه همسن و سال‌های خودش خیلی فرق دارد و هر کس با دخترم چند دقیقه کوتاه برخورد داشته باشد، باز هم در نگاه اول از اخلاقش تعریف می‌کند؛ معلمان مدرسه‌اش هم عاشقش هستند و همیشه برای او آرزوی موفقیت می‌کنند و با پایان سال آموزشی ناراحت می‌شوند که دیگر عطیه‌سادات شاگردشان نیست.
آشنایی با مفاهیم قرآنی
مادر این حافظ قرآن اظهار کرد: قرآن خواندن به همه آدم‌ها آرامش می‌دهد و اگر همه با علاقه قرآن بخوانند از خواندن قرآن سیر نمی‌شوند، چراکه هر چقدر بیشتر بخوانند تشنه‌تر می‌شوند و قطعا لذت خواهند برد. چه بهتر قرآن را با لذت بخوانیم که به ما آرامش بیشتری بدهد؛ حتما قرآن را با مفاهیم و معانی آن یاد بگیریم. عظمت قرآن یعنی شناخت خداوند و یکی بودن خداوند، یعنی شناخت چیزهای آشکار و پنهان و صفات و اسماء خداوند و ویژگی‌های پیامبران، شناخت انسان و عاقبت انسان‌های خوب و بد، زندگی انسان‌های گذشته و آیندگان.
وی بیان کرد: قرآن کریم راه درست زندگی کردن را به ما یاد می‌دهد و بهتر است قرآن را با مفاهیم آن یاد بگیریم و به دیگران نیز بیاموزیم و به قرآن عمل کنیم.
صادقی افزود: عطیه‌سادات بنا دارد ان‌شاء‌الله بعد از آنکه حافظ کل شد به‌صورت گسترده و عمیق به معارف قرآنی بپردازد اما اکنون نیز در حد وسع و توانش از دریای بیکران حقایق قرآنی بهره‌برداری می‌کند، به‌عنوان نمونه در یک مسابقه حفظ سوره واقعه به همراه معنا و مفهوم سوره که در مسجد امام علی‌النقی(ع) در اسلامشهر برگزار شد، شرکت کرد و علاوه بر حفظ سوره واقعه، مطالعه خوبی در مورد معنا و مفهوم سوره داشت، در این مسابقه رتبه دوم را کسب کرد در حالی که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مسابقه سن‌شان خیلی بیشتر از عطیه‌سادات بود.
خاطراتی از زبان مادر
خانم صادقی می‌گوید: عطیه‌سادات زمانی که تازه سوره بقره را حفظ می‌کرد، خیلی کوچک بود؛ روزی دایی و زن دایی‌اش راجع به اینکه بچه کوچک‌شان را می‌خواستند از شیر بگیرند، صحبت می‌کردند، عطیه‌سادات که منزل‌شان میهمان بود در میان صحبت‌های‌شان می‌گوید فلان صفحه سوره بقره، فلان آیه می‌گوید که بچه‌ها باید تا دو سال کامل شیر بخورند. دایی و زن‌دایی کلی ذوق می‌کنند.
وی ادامه داد: پدر عطیه‌سادات به شدت بیمار بود، درحدی‌که زمین‌گیر شده بود و چون نمی‌توانست مانند سابق فعالیت کند، دچار افسردگی شده بود. دخترم یک روز که با پدرش تنها بود، او را دلداری می‌دهد و می‌گوید صبر کن، چه‌طور خداوند حضرت ایوب(ع) را با فرزند و مالش امتحان کرد و تمام داستان آن حضرت را برای پدر تعریف می‌کند، در حالی که در سن خردسالی بود.
موفقیت در زمینه تحصیلی به برکت قرآن
حفظ قرآن در این سن خیلی به درس‌های عطیه‌سادات در مدرسه کمک کرده است. او حفظیاتش بسیار خوب است که این موضوع به برکت حفظ قرآن حاصل شده است.
عطیه‌سادات از مدرسه که می‌آید، اول استراحت می‌کند، سپس به تکالیف مدرسه می‌رسد و بعد از انجام دادن تکالیف مدرسه، به حفظ و مرور قرآن می‌پردازد. البته نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود و گنج اصلی قرآن است و عطیه‌سادات برای رسیدن به این درجه(حفظ 28 جزء)، از بازی و تفریح زیاد و خیلی میهمانی‌ها چشم‌پوشی کرده است تا هم به درس‌های مدرسه و هم به فعالیت‌های قرآنی برسد؛ البته عطیه‌سادات بازی و تفریح را در برنامه خود دارد اما کمتر از هم سن و سالانش.

نابغه قرآنی از تبار امام صادق(ع)
نقش و همراهی خانواده در موفقیت‌های عطیه‌سادات
صادقی می‌گوید: نقش خانواده در موفقیت فرزندان بسیار مؤثّر است؛ اینکه فضای خانه پر سر و صدا نباشد و همه همکاری کنند تا حافظ با آرامش حفظ خود را پیش ببرد. منزل ما هم همه همکاری می‌کردند، زمانی که عطیه‌سادات قرآن می‌خواند سعی می‌کردیم به عنوان مثال سروصدای تلویزیون و... مانع کار او نباشد و من هم همیشه به‌عنوان مادر کنارش بودم و با هم آیات را تلاوت می‌کردیم تا فرزندم احساس تنهایی نکند و انگیزه حفظش بیشتر بشود. من به‌عنوان مادر هم مشوق عطیه‌سادات هستم و هم همراه او آیات را تکرار می‌کنم و لذت می‌برم.
ناگفته پیداست که مادر عطیه‌سادات در تمامی مراحل و فعالیت‌ها از رفتن به کلاس قرآن تا شرکت در مسابقات قرآنی نیز همراه و همگام فرزندش بوده است و با وجود داشتن یک فرزند کوچک دیگر و انجام وظایف خانه‌داری، مشوق، حامی و همراه فرزندش در فعالیت‌های گسترده قرآنی بوده و هست. پدر و برادر کوچک عطیه‌سادات نیز در این راه همکاری خوبی داشته‌اند.
مادر عطیه‌سادات در این باره می‌گوید: پدر عطیه‌سادات همیشه با ما همکاری می‌کند تا دخترمان بتواند به حفظش برسد. من خیلی وقت‌ها شاید برای پسر و همسرم به خاطر حفظ دخترم کم گذاشته باشم ولی هیچ‌وقت شکایتی نکردند و همیشه با ما همکاری کردند. من خیلی اوقات موقع تماشای تلویزیون از خانواده خواستم به خاطر عطیه‌سادات تلویزیون نگاه نکنند و آنها هم قبول کردند و یا حتی خیلی میهمانی‌ها که دعوت بودیم نرفتیم و ما را درک کردند. عطیه‌سادات به امید خدا به‌زودی حافظ کل می‌شود و قطعا همکاری خانواده در محقق شدن این موضوع نقش پررنگی دارد.
عشق و اشتیاق به فرایض دینی
مادر این نخبه قرآنی در مورد عشق و اشتیاق دخترش به فرایض دینی، اظهار کرد: قبل از اینکه نماز به عطیه‌سادات واجب بشود، او از سن پنج سالگی نماز می‌خواند و از سن 9 سالگی که روزه به او واجب شد، روزه کامل گرفت حتی در ایام تابستان در اوج گرما هم حفظ می‌کرد و هم روزه می‌گرفت و خداوند توان روزه گرفتن را به او داده بود. امسال دخترم را برای شرکت در کلاس تجوید در اوج گرما که روزه بود به خارج از شهرستان می‌بردم، به خاطر مسافت طولانی تشنگی خیلی به او فشار می‌آورد اما چیزی نمی‌گفت و با علاقه روزه‌اش را تا افطار نگه می‌داشت.
انس با مسجد و شرکت در مراسم‌ مذهبی
با وجود اشتغالات زیاد عطیه‌سادات از انس با مسجد و شرکت در مراسم‌های مذهبی غافل نیست و انس با مسجد و شرکت فعال در مراسم‌های مذهبی رویه همیشگی او است.
صادقی عنوان کرد: ارادت خانواده ما به اهل بیت(ع) زیاد است چون با افتخار می‌گویم که بچه‌های من سادات هستند و من تمام تلاشم را می‌کنم که فقط لفظ سادات را به‌صورت ظاهری جلوی اسم‌شان نگذارم و ائمه(ع) را الگوی خودشان قرار دهند و ان‌شاءالله سرباز امام زمان(عج) باشند. من و عطیه‌سادات در مسجد محل، رفت و آمد داریم و در مراسم‌ مذهبی شرکت می‌کنیم. برادر کوچکش سیدمحمدصدرا هم که وقتش آزادتر است به‌صورت منظم و بسیار فعال در مسجد و فعالیت‌های بسیج حضور دارد و مکبری و شرکت در نماز جماعت از کارهای دائمی او است.

نابغه قرآنی از تبار امام صادق(ع)
حجاب؛ پوشش برتر
مادر عطیه‌سادات با اشاره به پوشش زنان و مردان، می‌گوید: حجاب مختص زن نیست؛ مردان نیز باید حجاب را رعایت کنند. در دین اسلام حجاب زن و مرد مشخص شده است؛ زنان و مردان برای اینکه دین‌شان حفظ شود باید حجاب را رعایت کنند. به نظر شخص بنده چادر و یا هر حجاب و پوشش دیگری خیلی مقدس است؛ مادرها باید برای فرزندان خود ارزش چادر را مشخص کنند و منِ مادر اگر برای دخترم توضیح بدهم که ارزش خودش را با پوشیدن چادر چقدر بالا می‌برد و با پوشیدن چادر چقدر از نگاه‌های گناه‌آلود جلوگیری می‌کند و با تشویق دخترم را علاقه‌مند به پوشش کنم، خیلی تأثیرگذارتر خواهد بود. اگر مادری خودش به‌طور کامل مقید به حجاب برتر باشد و خانواده مذهبی باشند فرزندان خودشان علاقه‌مند به حجاب برتر می‌شوند.
شوق تلاوتی که به مادر سرایت کرد 
مادر این حافظ قرآن بیان کرد: من و عطیه‌سادات همیشه برای کسانی که برای رسیدن دخترم به اینجا زحمت کشیده‌ا‌ند حتی اگر استادی یک کلمه به دخترم آموزش داده باشد، دعا می‌کنیم و همیشه شاکر خداوند هستیم. من شخصا هر سال فقط ماه مبارک رمضان قرآن را ختم می‌کردم و چون با احکام و قواعد قرآن آشنا نبودم و قرآن را خوب و روان نمی‌توانستم بخوانم با علاقه کمتری قرآن می‌خواندم ولی الآن زمانی که قرآن را باز می‌کنم با لذت فراوان قرآن می‌خوانم و هرچه بیشتر می‌خوانم بیشتر لذت می‌برم که همه اینها از لطف و نظر خداوند متعال به عطیه‌سادات است که شامل حال بنده نیز شده است.
کامران پورعباس
انتهای پیام

captcha