نماد امام حسین(ع) تنها عزاداری نیست/ لزوم تفكر عقلانی بر فلسفه قیام امام
کد خبر: 3747400
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸

نماد امام حسین(ع) تنها عزاداری نیست/ لزوم تفكر عقلانی بر فلسفه قیام امام

گروه اجتماعی ـ رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینكه نماد امام حسین(ع) تنها عزاداری و اشك ریختن نیست، بلكه آن امام همام نماد ایثار و مبارزه با ظلم و جهل است، بر لزوم توجه و تفكر عقلانی بر روی فلسفه قیام امام حسین(ع) تأكید كرد.

نماد امام حسین(ع) تنها عزاداری نیست/ لزوم تفكر عقلانی بر فلسفه قیام امام

به گزارش ایكنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس امروز، 25 شهریورماه در نخستین گردهمایی مدرسان دوره آموزش‌های كوتاه مدت این نهاد ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم گفت: این ایام برای ما شیعیان درس راه و طریقت شیعه را مشخص می‌كند.

غالباً امام حسین(ع) را به‌صورت عاطفی ترسیم كردیم
وی به تبیین نكاتی درباره ایام محرم و سوگواری‌های حسینی پرداخت و افزود:‌ غالباً به امام حسین(ع) در گریه‌ كردن‌ها، نذری‌ دادن‌ها و عزاداری‌ها به صورت احساسی و عاطفی نگاه كرده و آن حضرت را به صورت عاطفی و احساسی ترسیم كردیم و اغلب گمان می‌كنیم كه نماد امام حسین(ع) باید همین مسائل باشد.

اهداف عاشورا را در بعد عقلانی مدنظر قرار دهیم
بابایی ادامه داد: نه اینكه نماد امام حسین(ع) چنین چیزهایی نیست اما یك بار هم به‌صورت عقلانی و تحلیلی به قضیه عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) نگاه كرده و آن را تحلیل و بررسی كنیم و ببینیم چه اتفاقی در عاشورا رخ داد و امام حسین(ع) برای چه حاضر می‌شود از جان خود و خانواده‌اش بگذرد تا چه اتفاقی برای جامعه اسلامی رخ دهد.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس با تأكید بر اینكه امام حسین(ع) نماد ایثار و مبارزه با ظلم و جهل است، گفت: زمانی كه به‌صورت عقلانی و همراه با اندیشه به قضیه عاشورا نگاه می‌كنیم می‌بینیم كه هدف امام حسین(ع) از قیامش مقابله با ظلم و جهل بوده است و به همین دلیل حاضر شد از فرزند 6 ماهه‌اش هم بگذرد.
وی اظهار كرد:‌ نكته‌ای كه باید بدان توجه كنیم و با شرایط زمان خود آن را تطبیق دهیم این است كه امام حسین(ع) می‌توانست مانند افراد بسیار به توصیه و موعظه بسنده كند و بگوید باید مقابل ظلم بایستید اما به‌صورت عملی كاری كرد كه یك هزار و 400 سال است كه ماندگار مانده است.

تربیت عملی امام حسین(ع) موجب مانایی عاشورا شد
بابایی با یادآوری این نكته كه تربیت عملی 70 درصد ماندگاری دارد، گفت: امام حسین(ع) با قیامش در حقیقت تربیت عملی را برای تمام انسان‌ها به جا گذارد و با عمل ثابت كرد كه باید مبارزه با ظلم و جور و جهل صورت گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس خطاب به مدرسان دوره‌های آموزشی كوتاه‌مدت این نهاد گفت: شما در جایی قرار گرفته‌اید كه شغل انبیا دارید و باید به رسالت خود در عرصه تربیت اخلاقی نیز واقف باشید.

فعالیت بیش از 5 هزار مدرس در جهاد دانشگاهی كشور
وی از فعالیت بیش از 5 هزار مدرس در دوره‌های آموزش كوتاه مدت جهاد دانشگاهی در كشور خبر داد و گفت: از این تعداد 350 نفر متعلق به استان فارس هستند یعنی این نهاد دارای 350 سفیر است كه نباید تنها به تدریس اكتفا كنند.
بابایی ضمن برشمردن ویژگی‌های یك مدرس و استاد خوب و نمونه گفت: یك معلم و استاد خوب تنها به تدریس اكتفا نمی‌كند و این‌گونه نمی‌گوید كه تربیت فراگیران به من ربطی ندارد زیرا این مسئله در حوزه جهاد دانشگاهی نمی‌گنجد.

مدرسان اخلاق اسلامی ـ انسانی را در اولویت خود قرار دهند
رئیس جهاد دانشگاهی فارس از مدرسان این نهاد درخواست كرد تا علاوه بر تدریس درویس، اخلاق اسلامی ـ انسانی را در اولویت خود قرار دهند و ادامه داد: یك مدرس زمانی می‌تواند مدرس خوب باشد كه گفته‌هایش با عملش هم‌خوانی داشته باشد.
وی با بیان اینكه یك استاد و معلم خوب می‌تواند انگیزه‌های بسیار خوبی را در میان فراگیران به وجود آورد، گفت: اگر امروز مشكلی در سطح جامعه داریم به بحث آموزش برمی‌گردد.

علمی كه در كنار آن اخلاق نباشد، علم نیست
بابایی با تأكید بر اینكه یك استاد خوب و نمونه باید اسوه كامل یك انسان باشد، بیان كرد: آموزشی كه صرفاً برای وقت گذراندن سر كلاس و انتقال یك مطلب علمی رخ می‌دهد آموزش نیست؛ علمی كه اخلاق در كنار آن نیست، علم نیست؛ علمی كه اخلاق كنارش نباشد می‌شود هیروشیما و ناكازاكی كه در آن فاجعه انسانی بزرگ اتفاق افتاد لذا انتظار داریم در جهاد دانشگاهی كه رویكرد انقلابی دارد و مدرسانش سفیران این نهاد هستند این رویكرد را اعمال كنند.
وی با بیان اینكه رویكرد و رفتار مدرسان به تبع می‌تواند كمك‌كننده مجموعه جهاد دانشگاهی و جامعه باشد، گفت: امروز اگر منتظر هستیم كه یك اتفاق خوب بیفتد این اتفاق را باید از خودمان شروع كنیم؛ هر كدام از ما عده‌ای را در اطراف خانواده و جامعه تحت پوشش داریم و اخلاق و رفتار نیك ما می‌تواند به مخاطبان ما منتقل شود پس درخواست می‌شود كه آن روحیه جهادی را حفظ كنید.
بابایی در پایان با یادآوری اینكه مشكلاتی در حوزه آموزش وجود دارد كه دنبال رفع آن‌ها هستیم، افزود: اولویت‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی فارس جذب اساتید توانمند، متخصص و متعهد به سیستم و نظام است كه بحمد الهی این كار انجام می‌شود.
انتهای پیام

captcha