ایرانی‌ترین عزاداری اباعبدالله(ع)/ نقش مراکز فرهنگی هنری کشور در ترویج فرهنگ عاشورایی
کد خبر: 3747419
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
امین‌زاده بین کرد:

ایرانی‌ترین عزاداری اباعبدالله(ع)/ نقش مراکز فرهنگی هنری کشور در ترویج فرهنگ عاشورایی

گروه جامعه ــ مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ تهران ضمن بیان اینکه مراکز فرهنگی و هنری کشور به‌ویژه فرهنگسراها، بهترین محل برای تعامل با مخاطبین و انتقال بسیاری از مفاهیم فرهنگی و دینی هستند، گفت: تعزیه‌خوانی را باید ایرانی‌ترین عزاداری اباعبدالله(ع) دانست چراکه از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است و می‌تواند به افزایش دانش دینی مردم آنان را با بسیاری از مفاهیم والای عاشورایی آشنا کند.

ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رئیس فرهنگسرای گلستان، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، به جزئیات برنامه‌های محرم و مراسم تعزیه‌خوانی که به همت این مرکز برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسمات تعزیه‌خوانی می‌تواند به افزایش دانش دینی مردم کمک زیادی بکند و آنان را با بسیاری از مفاهیم والای عاشورایی آشنا کند. چرا که یکی از بهترین الگو‌های عزاداری شیعیان و نیز موثرترین راه‌هایی که می‌توان درانتقال مفاهیم به مخاطب کمک کند، بهره‌گیری از زبان هنر و تلفیق آن با آموزه‌های اسلامی است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ برگزاری سوگواره منطقه‌ای با موضوع فرهنگ عاشورا در قالب تعزیه را ازجمله روش‌های موثر در تبیین اهداف عاشورا و قیام امام و مردم دانست و افزود: به نظر می‌رسد از رهگذر ترکیب عزاداری و هنر بهتر می‌توان مفاهیم بلند عاشورایی و ترویج آموزه‌های دینی را ضمن تعزیت به مقام شامخ اهل بیت به مخاطب منتقل کرد به همین منظور همزمان با دهه اول محرم، مراسم تعزیه‌خوانی سالار شهیدان در پارک فدک برگزار می‌شود. در این مراسم که به مدت ۱۰ روز از ابتدای ماه محرم تا روز عاشورا ادامه خواهد داشت، عاشقان به عزاداری امام حسین می‌پردازند.

وی ضمن اشاره به اهمیت توجه به تعزیه‌خوانی به ایکنا گفت: تعزیه‌خوانی را باید ایرانی‌ترین عزاداری اباعبدالله دانست که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است و در این قالب بسیاری از مقاتل بیان شده است؛ بنابراین توجه به این بخش از عزاداری اباعبدالله بسیار مهم است. برگزاری مراسم‌های تعزیه‌خوانی می‌تواند به افزایش دانش دینی مردم کمک زیادی بکند و آنان را با بسیاری از مفاهیم والای عاشورایی آشنا کند.

ناصر امین‌زاده در ادامه به نقش مراکز فرهنگی هنری کشور در ترویج فرهنگ عاشورایی اشاره کرد و گفت: مراکز فرهنگی و هنری کشور به ویژه فرهنگسراها، بهترین محل برای تعامل با مخاطبین و انتقال بسیاری از مفاهیم فرهنگی و دینی است. فرهنگسرا به عنوان محلی که ارتباطی مستقیم با عامه مردم دارد، بیش‌ترین تاثیرگذاری را بر آنان گذاشته و طبیعتا مسئولیت بسیار بزرگی هم بر دوش آن‌ها است. در فرهنگسرای گلستان، برحسب نیازی که احساس شد، بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم عاشورایی با استفاده از هنر تعزیه به مردم منطقه فراهم کردیم که امیدواریم این مراسم مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعزیه بهرتین الگوی نمایشی و هنری است، چون مردم آن را می‌بیینند و از آن خسته نمی‌شوند و آموزه‌های آن نیز ماندگار است چرا که گیرایی بیشتر و اثردهی بالاتری دارد افزود: مردم با تماشای تعزیه نسبت به سایر هنرها، صحنه‌های نمایش را از نزدیک به واقعیت حس کرده و با آن پیوند برقرار می‌کنند.

وی بیان کرد مفهومی که با یک عکس، طراحی، فیلم و پویانمایی کوتاه زیبا قابل ارائه هست شاید در نوشتار نباشد. لذا باید از ظرفیت هنر در راستای ترویج مفاهیم فرهنگی و دینی خیلی بیش از این استفاده کرد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ در پایان گفت: مجلس تعزیه اباعبدالله الحسین (ع) با عنوان «روز‌های واقعه» به همت فرهنگسرای گلستان و با مشارکت کانون کهربای تعزیه و موسسه فرهنگی و هنری توسعه هنر‌های معاصر و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۸ در دهه اول محرم در مقبره الشهداء بوستان فدک همه‌روزه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha