به گزارش ایکنا؛ روزبه کردونی، پژوهشگر اجتماعی طی یادداشتی که در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده است، پنج راهکار برای مقابله با جنگ رسانهای آمریکا علیه ایران پیشنهاد کرده و البته تصریح کردهاند این راهکارها زمانی میتواند موفقیتآمیز باشد که مردم باور داشته باشند هزینه تحریمها را مسئولین و مردم با هم تحمل میکنند.
در این یاداداشت آمده است:
آمریکا اعلام کرده است که علیه ما یک جنگ اقتصادی به راه انداخته است علاوه بر این آنها جنگ رسانهای و سیاسی ایجاد کردهاند تا بر افکار عمومی ملت ما تاثیر بگذارند. اینها عباراتی است که معاون اول رئیس جمهور هفته پیش بیان کردهاند. همینجا باید اشاره شود که ریچارد نفیو در کتاب هنر تحریمها به صراحت بیان کرده است هدف تحریمها تحت الشعاع قرار دادن قاطعیت و عزم روان شناختی کشور تحریم شونده است و تحت تاثیر قرار دادن مبنا و پایه جسمی فیزیکی برای کاهش استقامت روان شناختی کشور هدف است .
در این میان و در یک چارچوب ادبیات سیاست گذاری باید عنوان شود که معاون اول رئیس جمهور «جنگ رسانهای امریکا علیه ایران» را به عنوان یک دستور کار سیاستی دولت پذیرفته و اعلام کردهاند. اما سوال مهم این است که آیا راهکار سیاستی برای مواجهه با این موضوع نیز تدوین شده است؟
آیا برای مقابله با رقیبی که در تدوین جنگ اقتصادی رسانهای تبلیغاتی علیه ایران از جمعیتشناسی کشور و توجه به تفاوت فشارهای اقتصادی در جمعیت جوان و پیر تا توجه به تحریم مسافرتی که آزادی حرکت جمعیت شهری و دانشجویان را تحت تاثیر قرار میدهد تا عدم منع برخی واردات به منظور تحلیل ذخیره ارزی کشور، را مد نظر قرار داشته است، حداقل در حوزه رسانهای تبلیغاتی یک آمادگی نسبی در کشور ایجاد شده است؟
واقعیت این است همانگونه که رهبری نظام اخیرا عنوان کردهاند، این جنگ رسانهای بر فضای عمومی کشور تاثیرگذار بوده است. در این چارچوب با توجه به اینکه یکی از دغدغههای آقای جهانگیری جنگ رسانهای آمریکا علیه ایران است، نکات زیر شاید در این حوزه مفید باشد.
نکته آخر اینکه همه این موارد زمانی میتواند موثر باشد که مردم باور داشته باشند هزینه تحریمها را مسئولین و مردم با هم تحمل میکنند و در تصمیماتی که برای مواجه با این شرایط گرفته میشود نظرات آنها نیز شنیده، بررسی و توجه میشود. معاون اول رئیس جمهور در همین سخنان خود اشاره کردهاند که «تحریمها اثر زیادی داشته است». باید به راهکارها، اقدامات و تصمیماتی اندیشید که این باور را در مردم پدید آورد که اثر تحریمها را همه با هم تحمل میکنند .
انتهای پیام