نیازمند نظریه‌پردازی در حوزه مبانی اجرایی دولت اسلامی هستیم
کد خبر: 3747542
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
آیت‌الله دژكام:

نیازمند نظریه‌پردازی در حوزه مبانی اجرایی دولت اسلامی هستیم

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه انقلاب اسلامی را انجام دادیم اما دولت اسلامی را هنوز به دست نیاورده‌ایم، گفت: اكنون زمانی است که باید به مبانی اجرایی دولت اسلامی و مباحث اجتماعی دیگر در حوزه زنان بپردازیم و در این زمینه، در ابتدا نیازمند نظریه‌پردازی هستیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر یكشنبه، 25 شهریورماه در دیدار با جمعی از بانوان اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و طلاب و فعالان فرهنگی و تبلیغی گفت: مدیریت کردن مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه بانوان نیازمند مقدماتی است که یکی از این مقدمات همین هم‌اندیشی ما با فرهیختگان حوزه زنان است تا بالاخره ما فضای موجود در عرصه فعالیت‌های بانوان را شناسایی کنیم و بعد ببینیم در خصوص فضاهای موجود چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.
وی با یادآوری اینكه انقلاب اسلامی اكنون 40 ساله شده است، افزود: روز اول که انقلاب کردیم می‌خواستیم شاه را بیرون کنیم، سپس می‌خواستیم جنگ را تمام کنیم و اکنون درصدد این هستیم که دولت اسلامی ایجاد کنیم.
آیت‌الله دژكام با اشاره به اشكالاتی كه به دولت وارد شده است، گفت: نه این دولت بلکه هر دولت دیگری هم باشد از برخی جهات ممکن است زیر سئوال باشد چراکه آنچه می‌خواستیم از انقلاب و انتظار داشتیم محقق شود، نشد لذا این مسئله باید رشد کند و به نقطه‌ای برسد که بتوانیم به آن دولت اسلامی بگوییم.

هنوز دولت اسلامی را به دست نیاورده‌ایم
امام جمعه شیراز با بیان اینكه هنوز مقام معظم رهبری در فرآیند تحول اجتماعی دولت اسلامی به آن معنایی که دولت اسلامی باشد از هیچکدام از دولت‌ها تعبیر نکردند، گفت: انقلاب اسلامی را انجام دادیم اما دولت اسلامی را هنوز به دست نیاورده‌ایم و این همه گله به ویژه کاستی‌ها در حوزه زنان و خانواده به خاطر همین است و البته این پایان کار نیست چرا که نهایتاً می‌خواهیم به تمدن اسلامی دست یابیم.
وی با تصریح اینكه برای این امر باید سئوالات پایه‌ای را در ابتدا جواب دهیم، افزود: یکی از سئوالات پایه این است که وظایف و اختیارات نماینده ولی فقیه و نوع کار و برخوردی که با مدیران استان و مردم انجام دهد باید مشخص شود.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: اكنون مسائل بزرگ حل شده است و کسی نمی‌تواند مثل سال 59 به مرزهای ما حمله کند. همه می‌دانند ما کشور را سامان داده‌ایم. آن زمان دولت و قوه قضاییه نداشتیم اما کم کم شکل دادیم و به مراحلی رسیدیم که قدرت نظامی و قدرت سیاسی و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ما تثبیت شده است و قدم اول انقلاب را برداشتیم.

نیازمند نظریه‌پردازی در حوزه مبانی اجرایی دولت اسلامی هستیم
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه اكنون زمانی است که باید به مبانی اجرایی دولت اسلامی و مباحث اجتماعی دیگر در حوزه زنان بپردازیم، گفت: در این زمینه، در ابتدا نیازمند نظریه‌پردازی هستیم و اینکه ببینیم در کجا ایستاده‌ایم و به کجا می‌خواهیم برسیم. متأسفانه در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی بانوان و چگونگی نقش‌آفرینی‌های آن‌ها در جامعه، نظریه‌پردازی مناسبی صورت نگرفته و چشم‌انداز صحیحی ترسیم نشده است که بدانیم زن مسلمان در جامعه اسلامی، چه جایگاه و شأنیتی دارد و چه باید بکند.
وی در ادامه به فعالیت شورای فرهنگ عمومی اشاره كرد و گفت: گاهی اوقات اسم‌ها ما را فریب می‌دهد و واقعیت‌ها را پشت نام‌ها نمی‌بینیم. نگاه بسیار عجیبی پشت این شورای فرهنگ عمومی است و سئوال اینجاست كه اصلاً وظیفه این شورا چیست و منظور و هدفشان از این مصوباتی که تعیین کرده‌اند چه بوده است؟ چه کسی باید این مصوبات را اجرا کند؟ این‌ها همه ابهامات و سوالات بی‌پاسخ درباره این شوراست.

هنوز ابزار لازم برای كارهای فرهنگی را نساخته‌ایم
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه بخش عمده اعضای شورای فرهنگ عمومی تقریباً هر 2 سال یک بار عوض می‌شود، گفت: اكنون می‌خواهیم با این شورایی كار فرهنگی كنیم كه دائماً تغییر می‌كند لذا مشاهده می‌كنیم که کار فرهنگی درستی شکل نمی‌گیرد؛ مگر اینکه ما به عنوان نهاد روحانیت یا ولایت، یک تشکیلات داشته باشیم که این تشکیلات به عنوان نهاد اجتماعی نقش‌آفرینی بکند نه به‌عنوان ارگان و سازمان دولتی که تابع تغییرات مداوم مدیریتی است و بگوییم این تشکیلات ظرفیت کار کردن در حوزه فرهنگ را دارد، بنابراین ما ابزار لازم را برای کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم، نساختیم.

اهمیت ایجاد نهادهای مناسب فرهنگی و اجتماعی
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه باید به تقسیم کار و ایجاد نهادهای مناسب فرهنگی و اجتماعی بپردازیم که کار را مستمر انجام دهند، گفت: بعد از آن هر کسی که مسئولیتی را به عهده گرفت این کار مستمر را نظارت کند و به پیشرفت کار کمک دهد. اینکه انتظار داریم همه کارها را یک نفر انجام دهد اشتباه است و این تصور را از خودمان باید تغییر دهیم.

 برای اثربخشی بیشتر فریضه امر به معروف، تشکیلات ایجاد کنیم
وی در ادامه سخنان خود به مباحث مطرح شده درباره امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرد و گفت:‌ در این زمینه قبلاً من به یک مسئله شرعی اشاره کردم که اگر فرد اقدام کرد و نتیجه نگرفت احتمال دادیم سازماندهی کنیم و جمع شویم و تشکیلات داشته باشیم چرا كه اثر دارد پس باید برای اثربخشی بیشتر فریضه امر به معروف، تشکیلات ایجاد کنیم.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه البته تشکیلات نمی‌خواهد بگوید فرد کاری نکند، خطاب به بانوان حاضر گفت: شما امروز در خیابان منکری دیدید باید نهی کنید اما شاید فضای اجتماعی موجود آماده نباشد و جواب لازم را نگیریم. برای اینکه این مورد را درست کنیم باید چه کار کنیم؟ قدم بعدی را برمی‌داریم و تشکیلات را درست می‌کنیم و تلاشمان را افزایش می‌دهیم. ما باید حوزه فعالیت افراد را در محیط های مختلف تقویت کنیم تا بار بر روی دوش یک نفر نباشد برای اینکه یک نفر نمی‌تواند.

انتقاد از كناره‌گیری اساتید دانشگاه و ائمه جماعات در ایفای نقش خود
امام جمعه شیراز اظهار كرد: در دانشگاه به اساتید دانشگاه به عنوان گروه مرجع اجتماعی و ائمه جماعت مساجد گفتم که باید نقش خود را ایفا کنید اما متأسفانه همه این‌ها کنار رفته‌اند و انتظار دارند نماینده ولی فقیه تمام این کارها را انجام دهد در حالی كه ما باید طوری این گروه‌ها را تقویت کنیم که بتوانند نقش اجتماعی خود را ایفا کنند.
وی همچنین به دیگر مباحث مطرح شده در این نشست مبنی بر اینكه خانم‌ها نقش اجتماعی ضعیفی دارند، گفت: مگر آقایان که شاید فرصت بیشتری برای نقش‌آفرینی دارند، نقش اجتماعی را به صورت تام ایفا می‌کنند؟ چرا یک امام جماعت در محله خود نمی‌تواند درست یا غلط بودن کارها را برای مردم درست تشریح کند؟ چرا یک استاد دانشگاه نمی‌تواند برای دانشجویانش یک مسئله دینی و یا اجتماعی را به خوبی جا بیندازد؟ بنابراین این ضعف وجود دارد اما به جنسیت فرد بستگی ندارد بلکه ایراد از جای دیگری است.

تكمیل فعالیت‌های عفاف و حجاب نیاز به نیروی داوطلب دارد
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه ما ساختار اجتماعی و رشد و ارتقا اجتماعی در جامعه اسلامی را رها کردیم و تنها شعار دادیم، گفت:‌ در خصوص رشد فرهنگ عفاف و حجاب نیز نگاهم این است ما یک‌سری از کارهایی که به صورت عادی و به عنوان وظیفه سازمانی در نیروی انتظامی و یا سازمان تبلیغات و یا حوزه‌ها و دیگر نهادها و ارگان‌ها انجام می‌دهیم كه کافی نیست و باید تکمیل شود و برای تکمیل این فعالیت‌ها نیاز به نیروی داوطلب داریم و این کاری است که باید از درون جامعه بجوشد و جامعه خودش مدافع حریم عفاف و حجاب شود.

طلاب و دانشجویان فعال اجتماعی نیستند
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس گفت: متأسفانه مسئله این است که طلبه‌ها و دانشجویان ما به عنوان فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه جا نیفتاده‌اند و صرفاً مبانی نظری را بعضاً فرا گرفته‌اند اما فعال اجتماعی نیستند و چیزی که اكنون نیاز داریم کارشناس فعال اجتماعی است.
وی همچنین اظهار كرد: سئوال پیش می‌آید که حضور خانم‌ها در مجامع اداری و اجتماع را چگونه باید سامان داد؟ رسم و آداب این حضور چیست؟ اصلاً در این موارد فکر نکردیم و پاسخ این سئوالات را نداریم.

راهكارهای رهبری را درباره مسائل مختلف اجرایی كنیم
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: یکی از مسائل ما این است که اکثر مباحثی که در جامعه مشکل داریم و به دنبال راهکار آن می‌گردیم، رهبر معظم انقلاب در موردش راهکار و راهبرد ارائه داده و عملی نشده است. آیا ما هم باید راهبرد و راهکار بدهیم؟ ما باید به این درجه از فهم و درک برسیم که راهکارهای رهبر را باید اجرایی کنیم.

نهادسازی و جریان‌سازی برای تحقق منویات رهبری نداریم
وی با بیان اینكه متناسب با مطالبات رهبر معظم انقلاب، نهادسازی، تشکیلات و جریان‌سازی که بتواند صحبت‌های معظم‌له را اجرایی کند، نداریم، گفت: حتی ایراد بالاتری نیز داریم که چرا ما نمی‌توانیم صحبت‌های مقام معظم رهبری را تبدیل به گفتمان و مطالبه عمومی کنیم؟ بنابراین ضعف از ناحیه خود ما هست که رهبری را پذیرفته‌ایم و بلد نیستیم برای رهبر کار کنیم.
امام جمعه شیراز تأكید كرد: قبل از آنکه بخواهیم در این راستا اقدامی را شروع کنیم، باید یک سازماندهی درست داشته باشیم تا بتوانیم با یک تشکیلاتی که امکان اینکه حرفمان را عملیاتی کند به ما بدهد وارد فعالیت شویم.

فضای کار فرهنگی را باید متحول کنیم
وی در پایان گفت: فضای کار فرهنگی را باید متحول کنیم و توقع این است که شما که در سنگر حجاب برتر هستید این مسیر را شروع کنید.
انتهای پیام

captcha