لزوم ایجاد فرهنگسرای ادبیات در یزد/ نوحه‌های فاخر تشویق شوند
کد خبر: 3747588
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
بخش دوم/

لزوم ایجاد فرهنگسرای ادبیات در یزد/ نوحه‌های فاخر تشویق شوند

گروه فرهنگی ــ شاعر سرشناس یزدی گفت: همانگونه که تشویق مقام معظم رهبری در چند سال گذشته از هیئت باغ گندم بسیار راه گشا بود و بسیاری از هیئت‌ها به دنبال شعر درست و باکیفیت هستند؛ لذا مشوق‌ها به گسترش نوحه‌های فاخر کمک زیادی می‌کند.

به گزارش ایکنا از یزد، سیدمحمود الهام‌بخش، استاد دانشگاه و شاعر سرشناس یزدی یکشنبه شب به مناسبت روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی در نشست هم اندیشی فرهیختگان فرهنگ و ادب فارسی در شهرستان یزد اظهار کرد: شعر در استان یزد نیاز به ساماندهی، همچنین ارزیابی و کارگاه‌های آموزشی و جلسات منظم ماهانه دارد اما متاسفانه شعر و شاعری در استان یزد جدی گرفته نشده است و قول معروف دینی و گاهی پررنگ و گاهی چندین فصل فراموش می‌شود.
وی ادامه داد: استعدادهای زیادی در یزد وجود دارد اما متاسفانه نتوانستیم آن گونه که باید آنها را هدایت و حمایت و سامان دهیم.
ایجاد کتابخانه تخصصی شعر به گسترش شعر و ادب کمک می‌کند
الهام‌بخش افزود: در زمان فرمانداری غلامرضا محمدی که خود از شعرای یزدی است، مقرر شد کتابخانه تخصصی شعر در استان راه‌اندازی شود که تاکنون انجام نشده و اگر این کتابخانه احداث شود قطعاً هم محلی برای گردهمایی شعرا بوده و هم ضمن برگزاری مسابقات و نشست‌ها می‌توان به گسترش شعر و ادب کمک کرد.

لزوم ایجاد فرهنگسرای ادبیات در یزد/نوحه‌های فاخر تشویق شوند

وی ادامه داد: بیشتر شهرها فرهنگسراهای گسترده دارند و ما در شهر یزد فرهنگسرا نیز نداریم و اماکن بسیار زیادی از جمله اماکن موقوفه در یزد وجود دارد که بلا استفاده رها شده و می‌توان جهت کاربری کتابخانه تخصصی شعر استفاده کرد.
الهام بخش افزود: آمار درستی از تعداد شعرای یزد وجود ندارد اما طی بررسی که اینجانب از مرثیه‌های سروده شده برای مرحوم ملک زاده داشتم، بیش از 100 شاعر در استان یزد شناسایی شده و تشکیل خانه ادبیات می‌تواند باعث فعالیت بیشتر در زمینه شعر یزد شود.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی فعالیت‌های ادبی نظارت و اهتمام لازم را ندارد، گفت: اگر حمایت و سودی انجام نشود، استعدادهایمان در این زمینه فعالیت نخواهند کرد و سرمایه ما به استان‌های دیگر می‌رود.
لزوم ایجاد فرهنگستان زبان فارسی در یزد
این شاعر یزدی تصریح کرد: مثلا کانون پرورشی در مهریز دانش‌آموزان را در زمینه حفظ اشعار پرورش داده بود که بسیار شعرهای با کیفیت و لحن درست می‌خواندند و خود یزد نیز در این زمینه می تواند فعالیت کند و این حرکات را داشته باشد که اگر خانه ادبیات و یا فرهنگسرای ادبیات راه اندازی شود می توان با شیوه مناسب و در مقاطع مختلف فعالیت کرد.
وی ادامه داد: شعبه فرهنگستان زبان فارسی در تبریز و اصفهان ایجاد شده و در زمان استانداری غلامعلی سفید در یزد طی صحبتی که با حداد عادل رییس فرهنگستان انجام شد مقرر شده بود اگر خانه گلشن که در حال مرمت بود به صورت دربست به این فرهنگستان داده شود حاضرند شعبه فرهنگستان را در یزد ایجاد کنند اما متاسفانه حاضر نشدند لذا این اتفاق نیفتاد، اکنون نیز با توجه به اینکه حداد عادل به عنوان سخنران بزرگداشت دکتر علی سلطانی به یزد خواهد آمد اگر مسئولان همت کنند و محلی را به صورت دربست اختصاص دهند می توان مجددا این درخواست را مطرح کرد.
گویش یزدی؛ گویشی اصیل/ لزوم حفظ این گویش
این استاد دانشگاه گفت: با توجه به اینکه گویش یزدی گویشی اصیل است و پربارترین واژه‌های اصیل را در بر دارد لذا فعالیت‌های گوناگون در شعب فرهنگستان نیز امکان پذیر است و با توجه به اینکه فرزندان ما از لهجه یزدی فرار می‌کنند، لذا باید این لهجه حفظ شود که متاسفانه اکنون در خطر است.
وی ادامه داد: در زمینه مراسم مذهبی نیز از جمله هیئات عزاداری عمدتاً موارد تنبیهی وجود دارد که فلانی بخواند یا نخواند ولی تشویقی وجود ندارد لذا می‌توان با مشارکت نهادهای مرتبط مثلا بهترین هیئت در زمینه نغمه و آهنگ، نظم، مصیبت خوانی و یا بهترین هیئت در رعایت قوانین ترافیکی را انتخاب و یا تشویق کرد و با توجه به اینکه هیئت ها در یزد شبیه یک تیم اداره می شود و رقابت بین محلات بسیار زیاد است، در این زمینه اثرگذار خواهد بود.
الهام بخش افزود: همان گونه که تشویق مقام معظم رهبری در چندین سال گذشته از هیئت باغ گندم بسیار راه گشا بود و بسیاری از هیئت‌ها به دنبال شعر درست و با کیفیت هستند و موسیقی ایرانی به معنی حلال در آن وارد شده، لذا مشوق ها به گسترش نوحه های فاخر کمک زیادی می کند.

لزوم ایجاد فرهنگسرای ادبیات در یزد/نوحه‌های فاخر تشویق شوند

محمدعلی مصدق منشادی، یکی از شعرای یزدی نیز در این نشست گفت: شعرای قدیم سبک و سیاق زندگی را در قالب شعر برای ما به یادگار گذاشتند و ان‌شاءالله روزی برسد که در زندگی روزمره خود این سرمشق ها را جاری کنیم.
فرهنگ فدای اقتصاد شده است
وی ادامه داد: متاسفانه الان فرهنگ فدای اقتصاد است و به دلیل مشکلات اقتصادی عمدتا اقشار مختلف و جامعه نسبت به شهر و ادبیات بی تفاوت شده اند و انجمن هایی که در حال حاضر وجود دارد گنجایش بازدهی بسیار بیشتری را دارد اما حمایت لازم از آنها صورت نمی گیرد.
مصدق منشادی با اشاره به اینکه جوانان ما باید در این زمینه بیشتر وارد شوند گفت: متاسفانه جوانان انگیزه ای ندارند که وارد شعر و ادبیات شوند و شعرا نکاتی را بسیار ظریفانه تشخیص می دهند که اگر محیط برای آنها مساعد باشد و بتوانند حرفه خود را در قالب شعر بیان کنند بسیاری از این خواسته ها به نفع اجتماع خواهد بود.
وی افزود: اما متاسفانه در حال حاضر برخی از اشعاری سروده می شود که ما آفت شعر می دانیم و متاسفانه تحت عنوان شعر بیان می شود، در حالی که باید دنبال ادبیات فاخر در شهرمان باشیم لذا هسته مرکزی نظارتی را می طلبد و حتی گاها مطالبی در برخی کتاب ها یا فلان انجمن شعر خوانده می شود که شرم داریم و نظارتی بر آن وجود ندارد.
استعدادهای یزدی مورد توجه جدی قرار گیرند
ملک ثابت، دیگر شاعر یزدی نیز در این نشست گفت: سه سال پیش تلنگری زده شد که شعر هم مهم است و مقام معظم رهبری از نوحه هیئت باغ گندم یزد تقدیر کردند و این باعث شد اشعار فاخر بیشتر گسترش یابد.

لزوم ایجاد فرهنگسرای ادبیات در یزد/نوحه‌های فاخر تشویق شوند

وی ادامه داد: سعید میزرایی نوحه‌خوان باغ گندم کارشناسی ارشد ادبیات را تحصیل کرده و برای شعر نیز از اشعار دکتر الهام بخش استفاده کرده و در آن سال از این دو بزرگوار تجلیل شد و بسیاری به آن پرداخته شد اما فقط در همان سال بود و بعدا فراموش شد.
ملک ثابت افزود: در سال جاری مداحان و نوحه خوان‌ها از ما شعر می‌خواستند در حالی که می‌توان با برگزاری یک دوره آموزشی و با استفاده از همین اساتید طریقه گفتن شعر فاخر را آموزش داد تا تعداد معدود شعرای نوحه‌سرا بیشتر شود.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه ترانه‌سرا در یزد اصلا کار نشده و در خارج استان مبالغ میلیونی طلب می‌کنند همچنین گاها نوشته‌هایی در سطح شهر نصب می‌شود که به جای فرهنگ‌سازی ضد فرهنگ است.
فضای مجازی ادبیات ما را نابود می‌کند
این شاعر یزدی گفت: در زمینه ترجمه نیز خیلی کمرنگ هستیم با توجه به اینکه نه فضایی برای دیده شدن دارد و نه درآمدی برای آن وجود دارد؛ لذا استعدادها و انگیزه‌ها هدر رفته و نخبگان ما در یزد نمی‌مانند.
وی افزود: حاشیه‌ها همه جا وجود دارد و نباید مسئولان فراری شوند اما متاسفانه گاها نگاه‌ها بسته است مثلا باغ کتاب‌ها در تهران بسیار خوب کار می‌کنند اما در یزد فقط یک کتابسرا مدتی فعالیت کرد و پس از آن  فعالیت هایش کم شد. 
ملک ثابت با اشاره به اینکه ادبیات مایه همدلی در جامعه می‌شود، تصریح کرد: فضای مجازی نیز اگر به همین گونه پیش برود، ادبیات ما را نابود خواهد کرد و در زمینه قصه‌گویی اصلا کار نشده و در کلاس‌های فن بیان و یا قصه‌خوانی باید طریق درست قصه خواندن را آموزش دهیم .

انتهای پیام

captcha