نقش محرم در توسعه فرهنگ دینی
کد خبر: 3747597
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

نقش محرم در توسعه فرهنگ دینی

گروه معارف - دين‌گرايی و نقش و تأثير بي‌بديل دين در طول تاريخ حيات فردی و اجتماعی بشر بر كسی پوشيده نيست. عمده‌ترين رسالت پيامبران، امامان معصوم(ع) و تلاش‌های دانشوران و مصلحان اجتماعی همواره حول محور دين بوده است.

نقش محرم در توسعه فرهنگ دینی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، دين‌گرايی و نقش و تأثير بي‌بديل دين در طول تاريخ حيات فردی و اجتماعی بشر بر كسی پوشيده نيست. عمده‌ترين رسالت پيامبران، امامان معصوم(ع) و تلاش‌های دانشوران و مصلحان اجتماعی همواره حول محور دين بوده است.
فقدان راهبرد فرهنگی جامع، شفاف و منطبق با مقتضيات روز در كنار ناهماهنگی و عملكرد چند سويه‌ دستگاه‌های ذیربط باعث رواج نوعی نابسامانی فرهنگی و هدر رفتن سرمايه‌های كلان مادی و معنوی كشور شده ‌است، به طوری كه نهادها و سازمان‌های ذیربط به جای انجام مأموريت‌های محوله در جهت تقويت باورهای دينی و نشر و گسترش فرهنگ اسلامی به خنثی نمودن فعاليت‌های يكديگر و بی‌اعتمادی مردم و درنتيجه كم رنگ شدن ارزش ها و معيارهای اخلاقی در كشور مشغولند.
فرهنگ امری اکتسابی است که می‌تواند از توانایی‌های فرهنگ دیگر استفاده کند و یا عناصر مادی و معنوی بالنده‌ خود را در اختیار آن قرار دهد، به علاوه محتوای آن از تولیدات انسانی است، همچنین در عین اینکه عام است خاص نیز هست به این معنی که همه‌ جوامع دارای آداب و رسوم، آداب و مناسک دینی، الگوهای ازدواج و ... هستند، اما این عناصر در همه‌ آن جوامع همانند نیستند.
فرهنگ یک جامعه اساسی‌ترین عامل ایجاد ارزش‌های اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی آن جامعه است. همچنین عامل وحدت و انسجام نظام اجتماعی، فرهنگ آن است. میان فرهنگ و دیگر ابعاد جامعه رابطه‌ تعاملی وجود دارد و درواقع با بهبود فرهنگ است که ابعاد دیگر جامعه هم پیشرفت می‌کند و آنچه که در سازمان دهی فرهنگ جامعه نقش مؤثر دارد، دین است.
پويايی نظام اسلامی در عرصه‌ فرهنگ در گرو تقويت باورهای دينی است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: نياز شديد جامعه‌ جوان ما به توسعه‌ فرهنگ دينی و نهادينه سازی فضايل و كرامات انسانی، تعيين و تبيين راه‌های ‌تقويت باورهای دينی را بيش از پيش مورد توجه و تأمل متفكران و متوليان فرهنگی و دينی قرار داده است، به طوری كه پويايی و كارآمدی نظام اسلامی بخصوص در عرصه‌ فرهنگ در گرو تقويت باورهای دينی و توسعه‌ اخلاق و فضايل انسانی است.
وی حادثه عاشورا را خاستگاه دین دانست و افزود: محرم و حادثه عاشورا خاستگاه دین و احیاگر ولایت‌مداری و امام‌شناسی است که مبلغان و مبلغات نقش اساسی را در این امر مهم برعهده دارند.
وی از مهم ترین پیام‌های فرهنگ عاشورا گفت و خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین و با ارزش ترین پیام‌های فرهنگ عاشورا جانفشانی و گذشتن از خود و نزدیکان برای ثبات و پایداری دین است؛ از این رو هرگاه دین و فرهنگ قرآن در معرض خطر و تهدید نامحرمان قرار گیرد، برعموم شیعیان و محبان اهل بیت رسول اکرم(ص) واجب است با هر آنچه که در اختیار دارند به حفظ و صیانت از فرهنگ قرآن اقدام نمایند.
حجت‌الاسلام شربیانی، ادامه داد: توجه به موضوع فرهنگ، جهت‌دهنده دیگر عرصه‌های توسعه در جامعه اسلامی ماست، به گونه‌ای که می‌توان اذعان کرد ‌گونه‌های دیگر توسعه را هدفمند می‌کند و صبغه فرهنگی به آن‌ها می‌بخشد.
وی، اظهار کرد: در ماه محرم باید فرهنگ اقتصاد دینی توسط علما و روحانیون در جامعه روز به روز گسترش بیشتری یابد.
امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: در کشورهای زیادی منابع زیادی وجود دارد اما مناسبات مردم دینی نیست و در آن اختلاف طبقاتی وجود دارد و ظلم می شود البته در جامعه ما مشکلاتی هست اما بسیاری از مشکلات کشور ما به فرهنگ که زیربنای همه اینهاست بر می گردد و فرهنگ دینی می تواند آن را تغییر دهد.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن تاثیر ماه محرم در ارتقای سطح فرهنگ دینی جامعه تاکید کرد: ماه محرم فرصت مغتنمی ‌برای ارتقای سطح فرهنگ دینی جامعه، بصیرت بخشیدن و عبرت گرفتن از حادثه کربلا جهت ظلم ستیزی و زدودن زنگارهای انحرافات و حمایت از حریم ولایت و رهبری است.
در ایام سوگواری ائمه اطهار(ع) همه دل‌های عاشق، هوایی می‌شوند
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در ایام سوگواری ائمه اطهار(ع) همه دل‌های عاشق، هوایی می‌شوند و یکرنگ و بی ادعا پشت در پشت، هرکس با هر نذر و خواسته ای به میدان می‌آید تا از این سفره، توشه ای بردارد.
وی از نقش تاثیرگذار مبلغان دینی در حوزه دین گفت و افزود: نقش مبلغان دينی در ارائه الگوی شايسته از فرهنگ اسلامی و هويت دهی به جوانان در حوزه دين و فرهنگ بسيار مهم و تاثيرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: یکی ازمهم ترین درسهای عاشورا بصیرت افزایی و تقویت معرفت دینی است. شناسایی فتنه و تشخیص دشمن از دوست و دل خوش نبودن به وعده‌های فریبنده دشمن و عدم سطحی نگری در برآوردهای ارتباط اجتماعی و سیاسی وتوجه داشتن به جایگاه خود در اسلام و آموزه‌های دینی، گویای بصیرت دینی افراد دارد.
حجت‌السلام مرسلی، از دین اسلام یه عنوان تنها دینی که به معرفی حقايق اخلاقی پرداخته است، گفت و ادامه داد: هيچ دين و مکتبی به اندازه اسلام به معرفی حقايق اخلاقی نپرداخته و به نقش والای اخلاق در تعالی روحی و معنوی انسان تأکيد نکرده است.
وی عاشورا را فرهنگی برای اصلاح امور دانست و اظهار کرد: عاشورا فرهنگی برای اصلاح اموراست و نباید برداشت‌های فردی و سلیقه‌ای از نهضت عاشورا صورت گیرد.
امام جمعه مهربان، یادآور شد: جوان امروزی، جوانی است که با بحران هویت دینی و فرهنگی روبه رواست و در این برهه است كه مبلغان دينی می‌توانند به روح پرسشگر و کنجکاو جوانی پاسخی در خور و متناسب با نیازهایش داده و الگوی شایسته ای از دین و فرهنگ ایرانی- اسلامی را به او معرفی کنند.
حجت‌الاسلام مرسلی، تاکیدکرد: امروز اگر می خواهیم دروازه‌های اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی را باز کرده و جهل فرهنگی را از بین ببریم، باید از فرصت ماه محرم به درستی استفاده کرد.

انتهای پیام

captcha