شکل سنتی عزاداری‌ها حفظ شود
کد خبر: 3747660
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

شکل سنتی عزاداری‌ها حفظ شود

گروه فرهنگی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه باید شکل سنتی عزاداری‌ها حفظ شود، گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) یک فرصت فرهنگی در دین اسلام است که از فرد تا جامعه گرفته باید برای برپایی هر چه بهتر این مراسم تلاش کنند.

یکپارچه شدن هیئت‌های مذهبی در همدان امکان پذیر نیست/ نظم  سنتی هر هیئت زیبایی خود را دارد

حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) یک فرصت فرهنگی در دین اسلام است.
وی با اشاره به یکپارچه شدن دسته‌های عزاداری در همدان تصریح کرد: شاید در استانی سنت این باشد که عزاداری به صورت یکپارچه برگزار شود اما در استانی دیگر بدین صورت نباشد و مراسم به صورت محلی باشد. بازتاب رسانه‌ای اقتضا می‌کند که قدرت سیاسی و پشتوانه مردمی جایگاه دینی معصومین را به رخ بکشد که برای تحقق این موضوع باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد؛ به عنوان مثال برای امسال بعدازظهر روز ششم محرم اجتماعی مردمی در میدان‌ امام همدان برگزار شد و در سایر شهرستان‌ها هم روزهای دیگری درنظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) از فرد تا خانواده و اجتماع در هر آئین، سنت، منطقه، محله و کشوری متفاوت است و اگر بگوییم عزاداری در همه استان‌ها باید به صورت یک‌کاسه انجام شود، تلقی درستی نیست.
دشتکی با اشاره به پیشینه مراسم عزاداری ادامه داد: از قبل از انقلاب هم عزاداری برای امام حسین(ع) به این صورت بوده است که تعدادی از مردم در خانه‌ای جمع می‌شدند و این نشان‌‌دهنده سابقه و ویژگی هیئت‌هاست بنابراین جمع کردن تمام این هیئت‌ها با تغییر برخی از متغیرها خود نوعی آسیب محسوب می‌شود حتی امام(ره) هم با این موضوع مخالف بودند چرا که شکل سنتی عزاداری باید حفظ شود.
وی با تأکید بر اینکه هر کس بخواهد نظم سنتی مراسم‌های عزاداری را برهم بزند و ستاد شئون آن را معرفی کند به عنوان دستگاه متولی با آن فرد یا دستگاه برخورد خواهیم کرد، یادآور شد: نماز ظهر عاشورا در میدان امام شهر همدان به صورت جمعی برگزار می‌شود و اگر هیئتی نتوانست خود را به نماز برساند هر جایی که بود نماز را خود اقامه کند.
انتهای پیام

captcha