اجرای نمایش «شمس‌الحلب» در دو شهر حلب و دمشق
کد خبر: 3747690
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کوه‌فر در گفت‌و‌گو با ایکنا خبر داد:

اجرای نمایش «شمس‌الحلب» در دو شهر حلب و دمشق

گروه هنر ــ نمایش «شمس‌الحلب» که روایتگر حرکت کاروان اسرای کربلا به همراه سر مبارک امام حسین(ع) در مسیر دارالخلافه یزید در شام است و شبی را در دیر راهب مسیحی توقف کرده‌اند، اواخر ماه محرم و در طول ماه صفر در دو شهر حلب و دمشق در کشور سوریه به اجرا در خواهد آمد.

علیرضا کوه‌فر؛ رئیس مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مهنا) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: این مرکز در طول چهار سال گذشته افتخار این را داشت که در جریان مناسبت‌های محرم و صفر و به ویژه پیاده‌روی اربعین مشارکت داشته باشد و مشخصاً در جریان برگزاری همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با اجرای دو نمایش«نفس‌المهموم»و«النجم‌الثاقب»در مسیر راه‌پیمایی عزاداران تا رسیدن به کربلای معلی حضور پُررنگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نمایش میدانی «فصل شیدایی» ماه گذشته اجرای موفقی را به میزبانی استان زنجان پشت سر گذاشت، ادامه داد: امسال متأسفانه به دلایلی از جمله کسری بودجه و همچنین نوسانات قیمت ارز برنامه ویژه ای به این مناسبت و همراهی کاروان پیاده روی اربعین نخواهیم داشت ولی نمایشی را از قبل آماده و تدارک دیده‌ایم که به امید خدا آن را اواخر محرم و در ماه صفر در دو شهر حلب و دمشق سوریه اجرا خواهیم کرد.

کوه‌فر گفت: نام این نمایش«شمس‌الحب» است و کارگردانی آن را کوروش زارعی به عهده خواهد داشت و داستان آن براساس نمایشنامه‌ای از مرحوم حیادار، در مورد کاروان اسرای کربلا و ماجرای معروف دیر راهب است که پس از عاشورا به همراه سر مبارک امام‌حسین(ع) به سمت شام در حرکت بودند و شبی در این دیر بیتوته کردند و این مکان که آن زمان کلیسایی بوده است، هم‌اکنون به رأس‌الحسین(ع) در شهر حلب، معروف و مشهور است.

رئیس مرکز مهنا تصریح کرد: با توجه به جمعیت چشمگیری از مسیحیان ساکن در شهر حلب پیش‌بینی می‌شود که اجرای این نمایش در این شهر با استقبال چشمگیری از مسلمانان به اتفاق مسیحیان مواجه شود و همینطور در ماه صفر و با توجه به تقارن اجرای این نمایش با ایام اربعین قطعاً اجرای پُرشوری از این نمایش را در دمشق خواهیم داشت.

کوه‌فر ادامه داد: مدل اجرایی این نمایش صحنه ای است با این وجود ما آن را در قالب یک نمایش محیطی و در فضای باز برای مخاطبان اجرا خواهیم کرد، بی شک اجرای این نمایش در حلب و در مکانی که زمانی این ماجرا به شکل واقعی در آن رخ داده است حس و حال تأثربرانگیزی را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که آیا در اجرای این نمایش به ویژه در حلب تدابیر امنیتی با توجه به برخی تحرکات گروه‌های تروریستی اندیشیده شده است گفت: ما در سال‌های قبل که مخاطرات به واسطه حضور گروه های تکفیری و تروریستی بیشتر احساس می‌شد نیز شاهد حضور گروه‌های هنری و نمایشی در سوریه بودیم، به هر حال حتی اجرای یک نمایش در تهران هم ممکن است با مخاطرات زیادی همراه باشد به همین دلیل همه پیش‌بینی‌های لازم در مورد اجرای این نمایش با همکاری مقامات فرهنگی و هنری سوریه به انجام رسیده است.

کوه‌فر در پایان گفت: سوریه کشوری با سابقه تمدنی دیرینه و غنای ادبی و فرهنگی در سطح بالایی است، همان زمان هم که این شهر در آماج حملات بی‌وقفه گروه‌های تروریستی بود، گزارش‌ها حاکی از دایر بودن سالن‌های سینما، تئاتر و برپایی محافل ادبی و فرهنگی است.

انتهای پیام

 

captcha