قوام فرایض دینی مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 3747713
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

قوام فرایض دینی مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است

گروه اجتماعی ــ قاسمی روشن، قوام فرایض دینی را مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت عمومی بر رفتار دیگران است؛ لذا نباید کمرنگ شود.

قوام فرایض دینی مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است

ابراهیم قاسمی روشن، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات، اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، فرایض دیگر هم نیست.

وی قوام فرایض دینی را مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: گاهی شناخت درستی از شیوه امر به معروف و نهی از منکر نداریم و به گونه ای غلط با افرادی که مرتکب منکر شده اند برخورد می کنیم. گاهی نیز از مصادیق مهم و اساسی امر به معروف و نهی از منکر غفلت می کنیم و به سراغ موارد ناچیز می رویم.

عضو ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان، آمران به معروف و ناهیان از منکر را نیازمند حمایت قانونی دانست و تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به منکرات حساس باشند و اقدام به ترویج معروفات کنند.

قاسمی روشن، حوزه امر به معروف و نهی از منکر را مختص به واجبات و محرمات ندانست و عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر شامل مستحبات و مکروهات نیز می شود، اما عبادات تنها بخش کوچکی از این امر گسترده است. مسائل اعتقادی از جمله ایمان به یگانگی خدا، باور به جهان آخرت، پذیرش وحی و باور به امامت و ولایت نیز جزو معروفات است که باید ترویج شود.

وی با بیان اینکه جامعه امروز به شدت به اخلاق گرایی نیاز دارد، عنوان کرد: صداقت، امانتداری، خوشرویی و صبوری از جمله معروفات در حوزه اخلاق فردی است. در بخش خانوادگی نیز تربیت فرزند یک معروف بزرگ است. خانواده نقش بسیار مهمی در تربیت فرزند دارد و وظیفه نهادهای آموزشی کمتر است.

امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عمومی است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به نقش  امر به معروف و نهی از منکر در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، بیان کرد: وجدان کاری، ترویج عدالت در جامعه و فراهم کردن زمینه حل مشکلات مردم از جمله معروفات اجتماعی است. امروز ایجاد اشتغال نیز یک معروف در عرصه اقتصادی محسوب می شود.

قاسمی روشن، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عمومی است، گفت: بدگمانی نسبت به دیگران خودش گناه است و اگر کسی در حوزه خصوصی مرتکب گناه شود، نباید آن را آشکار کرد.

وی گفتمان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را رضایتبخش ندانست و اضافه کرد: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر نهادینه شود، بسیاری از مفاسدی که امروز جامعه ما با آن مواجه است، رخ نمی دهد.

عضو ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان، از مسئولان خواست عزم جدی در گفتمان سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به ویژه در مراکز آموزشی داشته باشند و اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت عمومی بر رفتار دیگران است؛ لذا نباید کمرنگ شود.

انتهای پیام

captcha