تببین «سیمای قرآن و نقش آن در بهبود فرهنگ» در هیئت مکتب‌القرآن
کد خبر: 3747737
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

تببین «سیمای قرآن و نقش آن در بهبود فرهنگ» در هیئت مکتب‌القرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در هیئت عزاداری مکتب‌القرآن منطقه 19 شهرداری تهران برگزار می‌شود.

تببین «سیمای قرآن و نقش آن در بهبود فرهنگ» در هیئت مکتب‌القرآن

به گزارش ایکنا؛ همزمان با ایام دهه نخست محرم‌الحرام مجلس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، مجلس سوگواری و تبیین واقعه عاشورا از ساعت 21 در مکتب‌القرآن منطقه 11 تهران با سابقه 40 ساله برگزار می‌شود.
این جلسه که با سخنرانی محمدرضا آنیت، همراه است، با محوریت قرآن و نقش آن در بهبود فرهنگ جامعه برگزار می‌شود که با مخاطبان اکثریت جوانان در منطقه 19 شهرداری تهران و محله خانی‌آباد نو تشکیل می‌شود.
محتوای سخنرانی‌ها برگرفته از آیات قرآن و احادیث و با بهره از منابعی چون درسنامه علوم قرآنی تألیف حسین جوان‌آراسته، شناخت سوره‌های قرآن تألیف هاشم هاشم‌زاده هریسی، قرآن حکیم با شرح آیات ترجمه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و کتاب رسم‌الضبط و کتابت قرآن تألیف حجت‌الاسلام علی حبیبی است و همچنین در منابع حدیثی از اصول کافی، بحارالانوار و نهج‌البلاغه بهره گرفته شده است.
این مراسم معنوی با 13 سرفصل‌ چون؛ تعریف معنای لغوی قرآن و ذکر چند اسم و صفت، چگونگی نزول قرآن و مراحل جمع‌آوری آن، انواع کتابت قرآن و بحث پیرامون قرآن عثمانی(با اشاره به قرآن امیرالمؤمنین(ع))، تعریف تحریف و انواع آن، آیا قرآن تحریف شده است؟، اعجاز قرآن با اشاره به برخی از آیات علمی آن، قرآن چگونه کتابی است علمی یا ادبی و یا عرفانی؟، توضیحی درباره انواع نذر و بیمه(شرح گفت‌وگو درباره بیمه قرآن)، سهم قرآن در بسته فرهنگی خانواده، علل عدم یادگیری آسان قرآن در میان آحاد جامعه چیست؟ اهمیت جلسات سنتی آموزش قرآن در ترویج آن، نقش قرآن در کاهش آسیب‌های اجتماعی، هرم سواد قرآنی و چگونگی ارتباط آموزش قرائت، حفظ و مفاهیم و تدبر در آن برگزار می‌شود.
هدف از طرح این بحث‌ها، اهمیت بحث قرآن با توجه به شرایط حاضر حاکم در جامعه، هجمه عظیم به باورهای دینی در میان جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها، مهجوریت بحث قرآن است که در سه محور بحث معرفی ظاهر قرآن با عنوان سیمای قرآن، محور دیگر، نقش قرآن در ارتقای فرهنگ جامعه و خانواده و بی‌سوادی قرآنی مردم‌ با وجود توسعه جلسات و مؤسسات قرآنی است.
یادآور می‌شود، محمدرضا آنیت دارای تحصیلات مدیریت فرهنگی است که با سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسات قرآنی و مهد قرآن و دارالتحفیظ به عنوان کارشناس آموزش و مدرس علوم قرآنی مشغول به همکاری هست و همچنین به عنوان مشاوره خانواده نیز با فرهنگ‌سراها در زمینه برپایی کارگاه‌ها همکار است.
انتهای پیام

captcha