فرصت‌ها و آسیب‌های مداحی/ مداحان؛ نیازمند آموزش تخصصی و علمی
کد خبر: 3747755
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴

فرصت‌ها و آسیب‌های مداحی/ مداحان؛ نیازمند آموزش تخصصی و علمی

گروه اجتماعی ــ یک مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه مداحی در کشور به صورت سنتی رشد کرده است، گفت: متأسفانه مداحی از جمله رشته‌هایی است که به صورت دانشگاهی و علمی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود در حالی که اگر این رشته زیر نظر اساتید متخصص و اهل فن رشد و پرورش یابد با هیچ یک از آسیب‌های این حوزه درگیر نخواهد شد.

مداحی به عنوان یک پدیده هم فرصت است و هم آسیب/ نیاز به آموزش تخصصی «مداحی» بعنوان یک رشته

جلال تلطفی، دوستدار و مداح اهل بیت(ع) در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: 25 سالی است که در کسوت مداحی افتخار خدمت به دستگاه اهل بیت(ع) را دارم.
وی با بیان اینکه مداحی را در محضر، دایی و پدر خویش به عنوان اساتید و مداحان مسجد باب‌الحوائج شهرک الوند و هیئت ابوالفضل العباس(ع) کوی ضرابی آموخته است، افزود: اولین کار خود را در سن 13 سالگی، با مولودی‌خوانی جشن نیمه شعبان در مسجد المهدی(عج) شهرک الوند انجام دادم.
تلطفی با اشاره به اینکه استان همدان و به‌ویژه شهر مذهبی و تاریخی همدان، سابقه طولانی در هیئت و عزاداری امام حسین(ع) دارد، اضافه کرد: حسینیه و عباسیه جولان و هیئت حسینی آقاجانی بیگ از جمله هیئات برجسته و قدیمی شهرستان همدان است.
این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه هیئات قدیمی شهر همدان در مباحث انقلاب و دفاع مقدس همواره تأثیرگذاری بالایی داشته است، ادامه داد: با گذشت زمان برنامه هیئات مذهبی نیز به روز شده است و توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.

پویش «هر هیئت، یک روستا» با هدف ترویج فرهنگ تشیع در منطقه زلزله‌زده ازگله
وی با بیان اینکه رویکرد نسل جدید در برگزاری مراسم عزاداری نسبت به گذشته بهتر شده است، عنوان کرد: پویش «هر هیئت، یک روستا» یکی از رویکرد‌های نسل جدید در ترویج فرهنگ تشیع در کشور است.
تلطفی ابراز کرد: از دی‌ماه سال گذشته، 4 هیئت از همدان به 2 روستای منطقه زلزله‌زده ازگله در کرمانشاه اعزام شده‌اند که در کنار خدمات عمرانی و کمک در ساخت و بازسازی مناطق زلزله‌زده طی برنامه‌ای 3 ساله در آن محل به ترویج فرهنگ تشیع کمک می‌پردازند.
این مداح اهل بیت(ع) بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، مداحی در جامعه تشیع یک پدیده است، این پدیده هم یک فرصت و ظرفیت است و هم یک آسیب، آنجا که مداحی برای شهرت‌طلبی پا به میدان می‌گذارد بزرگترین آفت را برای دین به همراه می‌آورد.

مسئول جامعه ایمانی مشعر استان همدان اظهار کرد: کنار رفتن سبک‌های سنتی و ورود سبک‌های غربی و غیراسلامی، نبود مستندخوانی، تلاش در گریاندن مردم با صدای بلند و دریافت حق‌الزحمه‌های هنگفت از جمله آثار و دستاورد‌های همان شهرت‌طلبی است که دامان مداحان سودجو را گرفته است.

آمار مداحان عاشق اهل بیت(ع) ‌بیشتر از مداحان منفعت‌طلب است
وی با بیان اینکه برخی مداحان، عشق به اهل بیت(ع) را با پول معاوضه می‌کنند، عنوان کرد: در سطح کشور و به‌ویژه استان همدان آمار مداحانی که فی‌سبیل الله و با هدف دوستی و صله مردم به عترت میکروفون به دست می‌گیرند بسیار بیشتر از کسانی است که به مداحی به چشم معامله و دلالی می‌نگرند.
تلطفی با بیان اینکه برخی مداحان همچنان طبق 1400 سال پیش مداحی می‌کنند، گفت: هدف قیام اباعبدالله(ع)، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، حال مداحان و سخنرانان به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر سواد خود را متناسب با زمان کنونی ارتقا بخشیده و به مقابله با آسیب‌های اجتماعی عصر حاضر بپردازند.
وی با اشاره به اینکه مداحی در کشور به صورت سنتی رشد کرده است، افزود: متأسفانه مداحی از جمله رشته‌هایی است که به صورت آکادمیک و علمی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و افراد تحت آموزش و تجربیات اساتید قدیمی خود وارد این حوزه می‌شوند در حالی که اگر مداحی زیر نظر استاد متخصص و اهل فن رشد و پرورش یابد با هیچ یک از آسیب‌های این حوزه درگیر نخواهد شد.

همدان کمتر با آسیب‌های حوزه مداحی روبرو است
این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه پندیات باید در محتوا اشعار مداحان بروز و ظهور کند، عنوان کرد: کانون و بسیج مداحان می‌توانند با برگزاری کلاس‌های منظم علاوه بر مقابله با آسیب‌های حوزه مداحی، این قشر از مبلغین را مجاب کرده تا از اشعاری در آثار خود استفاده کنند که پرمحتوا باشد.
تلطفی با بیان اینکه استان همدان از بسیاری از آسب‌های حوزه مداحی مبری است، گفت: همدان به دلیل داشتن بافت سنتی و برخورداری از ریشه‌های قوی دینی و مذهبی و سبقه طولانی در برگزاری مراسم‌های عزاداری از بسیاری از آفات مداحی به دور است.
وی با بیان اینکه مداحی از قدیم الایام جایگاه خوبی در میان مردم داشته، ابراز کرد: آنچه لازم است یک مداح از آن برخوردار باشد در ابتدا، تقوای الهی است، خلوص در کار از مهمترین ویژگی‌های یک مداح خوب است، فعالیت در دستگاه سید‌الشهدا(ع) نباید یک شغل تلقی شود بلکه به عنوان یک عملکرد دینی در نظر گرفته شود.
مسئول جامعه ایمانی مشعر استان با بیان اینکه در هیئت رزمندگان اسلام، هیئت باب‌الحوائج و تابعین آل محمد(ص) مداحی می‌کند، اظهار کرد: اهل مطالعه بودن، برخورداری از استاد خوب و متخصص خاصه در ابتدای کار و مردم دار بودن و برقراری ارتباط محبت‌آمیز با مخاطبان خود از دیگر ویژگی‌های یک مداح خوب است.
انتهای پیام

captcha