آرای قضایی اصلاح‌کننده و مفید برای جامعه باشد
کد خبر: 3747788
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

آرای قضایی اصلاح‌کننده و مفید برای جامعه باشد

گروه اجتماعی ــ رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد گفت: در صدور آرای قضایی، همت تمام قضات بر تصویب آرایی است که اصلاح کننده و اثربخش برای جامعه باشد.

 آراء قضایی باید اصلاح کننده و مفید برای جامعه باشد

به گزارش ایکنا از یزد، حجت اسدی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد 26 شهریورماه در جلسه ستاد کاهش جمعیت کیفری استان یزد اظهار کرد: قضات باید بر اساس قانون و با تکیه بر فکر و اندیشه، آرایی صادر کنند تا تاثیرگذار باشد و بدانند همیشه مجازات هایی مانند زندان و شلاق بازدارنده نیست و در مواقعی نتیجه معکوس دارد.

وی به تاثیرات مجازات جایگزین حبس بر متهم و خانواده او و جامعه و دولت اشاره کرد و گفت: باید قضات در تصمیمات خود تمامی عوامل تاثیرگذار بر اصلاح فرد را در نظر بگیرند و در بازداشت‌ها و صدور آرای خود تدبیری اتخاذ کنند که پرونده را در مسیر اصلاح قرار گیرد.

اسدی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را ضروری دانست و افزود: باید مسئله کاهش جمعیت کیفری به صورت هدفمند دنبال شود تا ضمن کاهش آثار سوء مجازات حبس، فرصت هجمه به قوه قضاییه نیز از معاندین نظام گرفته شود.

وی از تخصصی شدن شعب در دادگستری بر حسب موضوع خبر داد و گفت: قضات باید در اخذ تصمیمات و صدور آرای قضایی از مددکاران و مشاوران استفاده کنند تا بهترین آراء با رویکرد اصلاحی صادر شود.

این مقام قضایی موضوع حبس زدایی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: باید تا آنجا که امکان دارد و در چارچوب قوانین می‌گنجد از صدور مجازات حبس اجتناب شود.

وی ادامه داد: زندان مکان مناسبی برای نگه‌داری افراد معتاد نیست و افراد معتاد باید تحت درمان قرار بگیرند و به جای حبس در زندان و متحمل شدن هزینه برای دولت و مشکلات برای خانواده آن‌ها و بی‌تاثیری محکومیت بر معتادین، می‌توان آنها را به مراکز درمان معرفی کرد.

اسدی به قضات که راهی جز حبس برای متهم نمی‌بینند گفت: یک مقام قضایی باید یک مدیر خوب و توانمند نیز باشد و از همه ظرفیت‌ها جهت پیدا کردن راهکاری برای حبس زدایی و همچنین اتخاذ تصمیمات اثرگذار و مثبت بهره گیرد و بداند آخرین راه حبس و زندان است و در بعضی مواقع سنگینی بار تحمل مجازات‌های جایگزین حبس به مراتب از خود حبس بیشتر اثر دارد.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد تاکید کرد: پرونده‌های دارای متهم در زندان باید خارج از نوبت رسیدگی شود و در این راستا می‌توان با استفاده از ویدئو کنفرانس در استان و شهرستان‌ها اظهارات متهم را از طریق این سیستم گرفت و بدون صرف وقت و هزینه اطلاعات پرونده را تکمیل و پرونده را به سرعت جهت صدور رأی آماده کرد.

انتهای پیام

captcha