عافیت‌جویی در دوره‌هایی در فضای جنبش دانشجویی وجود داشت
کد خبر: 3747809
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

عافیت‌جویی در دوره‌هایی در فضای جنبش دانشجویی وجود داشت

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی با بیان اینکه با یک نگاه نقدانه می‌توان عنوان عافیت‌جویی را در بازه‌هایی به فضای جنبش دانشجویی مرتبت دانست، خاطرنشان کرد: اگر روح جنبش دانشجویی در مقابل عافیت‌جویی و دنیاطلبی تسلیم شود، آنگاه عارضه‌هایی به وجود می‌آید که نظارت‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی‌ها را اسیر حلقه‌های سیاسی و احزاب سیاسی می‌کند.

عافیت‌جویی در دوره‌هایی در فضای جنبش دانشجویی وجود داشته است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی باادب ظهر امروز، 26 اردیبهشت در نشست خبری تشریح عملکرد دانشجویان جهادگران خراسان رضوی در سالن جلسات بسیج دانشجویی خراسان رضوی اظهار کرد: پیامی که ما از نهضت عاشورا به‌عنوان یک نهضت زنده و پویا به یاد داریم، این است که انسان باید در بخش‌های مختلف زمانی تکلیف و وظیفه اولویت دار و اصلی خود را به درستی تشخیص دهد و در ادای آن به وظیفه اصلی خود جامعه عمل بپوشاند. ما باید به درستی به وظایف خود واقف باشیم و لازمه این امر بصیرت لازم و کافی است.

وی با بیان اینکه ما در طراحی حرکت اجتماعی ذیل محرومیت زدایی یک نگاه نقادانه به فعالیت‌های جنبش دانشجویی داریم، افزود: اینکه چرا جنبش دانشجویی آن قدرت و نقش‌آفرینی که باید در دوره‌های مختلف را از خود بروز بدهد نداده و از رسالت خود دور شده امری مهم است و این نقد نیز به فضای جنبش دانشجویی کشور وارد است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی بیان کرد: زمانی که سیر تحولات انقلاب اسلامی را ملاحظه می‌کنیم، شاهد نقش بی‌بدیل اجتماعی تشکل‌های دانشجویی به شکل یک بدنه منسجم چه در قبل و بعد از انقلاب هستیم.

باادب تصریح کرد: اما در این دو یا سه دهه اخیر نقش‌آفرینی از نهضت و قیام عاشورا به صورت گذشته شاهد نیستیم. به عبارتی آن گروه جهان آرمانی و انقلابی را کمتر در متن و بطن فعالیت‌ها و جنبش دانشجویی شاهد هستیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی با بیان اینکه با یک نگاه نقدانه می‌توان عنوان عافیت‌جویی را در بازه‌هایی به فضای جنبش دانشجویی مترتب دانست، خاطرنشان کرد: اگر روح جنبش دانشجویی در مقابل عافیت‌جویی و دنیاطلبی تسلیم شود، آنگاه عارضه‌هایی به وجود می‌آید که نظارت‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی‌ها را اسیر حلقه‌های سیاسی و احزاب سیاسی می‌کند.

باادب گفت: اینکه چرا جنبش دانشجویی نتوانسته به نقش خود بپردازد و در آن تراز ایفای نقش کند به نوعی یک آسیب است. امروز با پدیده‌های اجتماعی مانند کودکان کار، فقر، بی‌عدالتی‌ها، طلاق، اشرافی‌گری و اعتیاد و... مواجه هستیم و اعتقاد داریم که باید پیش قراول رفع این ناهنجاری‌های اجتماعی در محیط جامعه و کشور، جنبش دانشجویی باشد.

وی با بیان اینکه اگر در زمانی جنبش دانشجویی در شکل‌گیری انقلاب خط مقدم بود، در بخش دیگری از زمان در خط مقدم تقابل با استکبار واقع شد، گفت: در بازه زمانی دفاع مقدس، بین فرماندهان ارشد دفاع مقدس شاهد نهادهای دانشجویی و مردمی بودیم. حال و در بازه زمانی کنونی نقش‌آفرینی جنبش دانشجویی در عرصه‌های مختلف پررنگ است. در حال حاضر اعتقاد داریم که جنبش دانشجویی پیش قراول نقش‌آفرینی در عرصه اصلاح اجتماعی است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی عنوان کرد: امروز با پدیده جنگ نرم دشمن در عرصه فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم که در این عرصه هم مقام معظم رهبری از بدنه دانشجویی به عنوان افسران جوان جنگ نرم یاد می‌کند.

وی اظهار کرد: با این نگاه آسیب شناسانه به فعالیت‌های دانشجویی در بستر فعالیت‌های اجتماعی، معاونتی تحت عنوان «جهاد سازندگی» فعالیتی را در دو سال اخیر آغاز کردیم که این جنگ نرم را در بخش فعالیت‌های خود بزداییم و به سمت آن تشکل آرمانی که مطلوب نام مقدس بسیج دانشگاه است، خودمان را نزدیک کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی ادامه داد: امروز بیش از 100 گروه جهادی داوطلب دانشجو فعال است که به شکل تخصصی در متن جامعه حضور دارند و برای آسیب‌های اجتماعی مذکور به شکل علمی راهکار ارائه می‌کنند.

باادب عنوان کرد: در محیط های کم برخوردار، روستاهای مرزی و حاشیه شهر مشهد نیز اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم. پیش‌بینی ما بر این بود که تابستان امسال میزبان 3000 دانشجوی داوطلب در بستر اردوهای جهادی باشیم اما تاکنون که هنوز فرصت داریم، تعداد افراد از سقف ظرفیت موجود افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

captcha