شرط شهادت، شجاعت است/ زیبایی‌های شهادت را برای جوانان بازگو كنیم
کد خبر: 3747844
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷

شرط شهادت، شجاعت است/ زیبایی‌های شهادت را برای جوانان بازگو كنیم

گروه اجتماعی ـ یك مدرس دانشگاه با تأكید بر اینكه شرط شهادت، شجاعت است، بر اهمیت تبیین زیبایی‌های شهادت برای جوانان تأكید كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، 25 شهریورماه در سلسله نشست‌های «اصول انسانی در كربلا» كه در مسجد الصادق(ع) شیراز برگزار شد، با تأكید بر اینكه شرط شهادت، شجاعت است، گفت: باید برای جوانان، جریان شهادت و شجاعت را به خوبی تبیین کنیم.

زیبایی‌های شهادت را برای جوانان بازگو كنیم
وی با بیان اینكه باید بیشتر برای مردم دنیا در مورد زیبائی‌های شهادت از صدر اسلام تاکنون توضیح داد، افزود: اگر بالاترین درس زندگی، مرگ باشد، که اینگونه است؛ بالاترین نوع مرگ هم شهادت است که مرگ آرمانی و انقلابی و انتخاب شده است.
قاضی‌پور، شهادت را معامله‌ای میان انسان و خدا توصیف كرد كه در این معامله جان انسان مورد معامله قرار می‌گیرد و سپس ادامه داد: خداوند هم ثمن این معامله و خون بهایش را خودش قرار داده است.

معامله جان انسان با خدا در تمام مكاتب الهی وجود دارد
این مدرس دانشگاه با یادآوری این نكته كه این معامله انسان با خدا در تمام مکاتب الهی (یهودیت، مسیحیت و اسلام و . . .) آمده است، گفت: اصولاً انسان و انسانیت برای کسی که برای آرمانی و هدفی یا کسی جان خودش را ایثار می‌کند، احترام قائل است. کسی که برای دیگران جان نثار می‌كند، این ایثار برای همه ارزشمند است و باعث تکان خوردن جان انسان‌ها می‌شود.
وی با بیان اینكه درب شهادت بر روی همه باز است، گفت: مثال این قضیه را می‌توان به شهدای محراب نظیر شهید آیت‌الله دستغیب و همچنین عمار، صحابه پیامبر(ص) اشاره كرد كه در سن 92 سالگی به شهادت رسید.

شجاعت را برای كارزارهای مختلف افزایش دهیم
قاضی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با تأكید بر اینكه كسانی که زیر خیمه امام حسین(ع) می‌آیند باید ترس از مرگ را کنار بگذارند، گفت: اگر نتوانیم شجاعتمان را ارتقا دهیم، بهره حداقلی برده‌ایم. باید شجاعت را برای کارزارهای مختلف و بزرگ افزایش داد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به آیه 169 سوره آل عمران « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند»، گفت: با اوصافی که برای شهدا در این آیه می‌شود که « عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ» هستند و مستقیم در بهشت الهی و نزد خداوند هستند، آیا چیزی بهتر از شهادت سراغ داریم؟
وی از جوانان خواست تا مانند شهدا، آزاده و در میدان و آماده جهاد و حركت جهانی باشند و ادامه داد: جوانان ایرانی و جوانان سایر کشورها، شهادت پیام مهمی برای زندگی جاودانه است و خوب است كه از این پیام بهره ببرند.

اهمیت سوختن دل برای دستیابی به مقام شهادت
قاضی‌پور در ادامه اهمیت سوختن دل برای دستیابی به مقام شهادت را یادآور شد و گفت: در احادیث داریم كسی كه من احرق بنار العشق، فهو شهید، كسی كه با آتش عشق بسوزد شهید است و از اینجا اهمیت دل سوخته نمایان می‌شود.

مصیبت موجب پاكیزگی دل برای خدایی شدن می‌شوند
این مدرس دانشگاه اضافه كرد: حزن، مرگ عزیزان و مصیبت امام حسین(ع) از اموری هستند که باعث سوختن و پاکیزگی دل برای خدایی شدن می‌شوند.
وی همچنین به حدیث دیگری مبنی بر اینكه آهی كه از دل بلند می‌شود، اسمی از اسمای الهی است، اشاره كرد و گفت: به همه انسان‌های دیندار و حتی لائیک باید بگوییم آن مواقعی که در سختی هستید یا می‌ترسید یا در گرفتاری‌ها غرق شدید، همان لحظه‌ای که آه از دل می‌کشید در حقیقت دارید خداوند را یاد می‌كنید.
انتهای پیام

captcha