پیشنهاد پارلمان بخشی خصوصی فارس برای رفع مشكلات اقتصادی
کد خبر: 3747863
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

پیشنهاد پارلمان بخشی خصوصی فارس برای رفع مشكلات اقتصادی

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی فارس از ارائه راهكار جدیدی توسط كارشناسان این اتاق به دولت برای رفع مشكلات اقتصادی كشور خبر داد و به تشریح جزئیات این طرح پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی فارس امروز، 26 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با موضوع «چالش‌های فضای کسب و کار باتوجه به التهابات اقتصادی» به ارائه پیشنهادی از سوی كارشناسان متخصص پارلمان بخش خصوصی برای رفع این مشكلات پرداخت.
وی افزود: بعد از ارائه ارز 4200 تومانی به بازار، اتاق بازرگانی فارس به‌صورت مكتوب پیشنهادی را از طریق استاندار فارس به معاون اول رئیس جمهور ارائه دادیم كه این ارز با توجه به تحمری‌های پیش‌رو به كالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه، واحدهای تولیدی و یدكی ماشین آلات حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود و ارز حاصل از صادرات واحدهای كوچك و متوسط كشور یا همان بخش خصوصی كالای سنتی مثل فرش و پسته و غیره به‌صورت آزاد خرید و فروش شود.
رازقی ادامه داد: همچنین در این طرح پیشنهاد دادیم كه ارز حاصل از محصولات پتروشیمی به خزانه دولت برود و حسن این پیشنهاد آن بود كه دولت به تدریج و در یك برنامه‌ریزی مشخص هم نرخ ارز را آزاد و هم یكسان كند و هم فشار كمتری به حقوق‌بگیران ثابت در كشور وارد شود و چنین مشكلاتی به كشور وارد نشود.

پیشنهاد قبلی اتاق بازرگانی فارس به دولت با تغییراتی مواجه شد
رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینكه متأسفانه این پیشنهاد ما با تغییراتی در دولت بخشنامه شد، گفت:‌ این تغییرات بدین صورت بود كه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها اجازه دارند كه در بازار ثانویه به فروش برسند و برای ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی كالاهای سنتی و كشاورزی مطابق بخشنامه اخیر باید پیمان‌نامه ارزی صورت گیرد كه این یك مانع بزرگ برای صادرات شده و متأسفانه تقریباً صادرات بخش خصوصی متوقف شده است زیرا امكان رقابت ندارند.
وی اظهار كرد: در حقیقت ما دچار یك پارادوكس شدیم كه از یك طرف به دلیل كاهش اساسی ارزش ریال، ظرفیت‌های كشورمان به خصوص از سوی كشورهای همسایه دارد غارت می‌شود و شاهد افزایش بسیار شدید قیمت‌های كالاهای مصرفی مردم در بازار هستیم و این شدیداً به اقشار آسیب‌پذیر جامعه فشار می‌آورد و از سوی دیگر واحدهای تولیدی هم دچار مشكل كرده است و شاهد كاهش اساسی در تولید كشور هستیم.
رازقی با تأكید بر اینكه بخشنامه مذكور و اقدامات اخیر موجب شده كه هم كاهش تولید و هم افزایش اساسی قیمت‌های مواد اولیه تولیدی داشته باشیم، گفت: به دلیل این مشكلات در هفته جاری یك پیشنهاد جدید به دولت از طریق استاندار فارس ارائه خواهیم داد كه در آن این موارد و مشكلات برطرف خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به وجود سه نوع ارز مبادله‌ای همزمان در كشور، بیان كرد: هم‌اینك سه نرخ ٤٢٠٠، آزاد و نیمایی داریم كه متاسفانه ارز اعمالی فساد و رانت ایجاد كرده است.

دولتی‌ها نقش عمده‌ای در بروز مشكلات اقتصادی ایفا می‌كنند
وی تأكید كرد: اینقدر كه دولتی‌ها و سیاستگذاران و بعد از آن عملكرد واحدهای دولتی و خصوصی در بحران فعلی اقتصادی مقصر هستند و در این زمینه نقش ایفا می‌كنند، ترامپ و آمریكا نقش ندارند و اینان به وضع موجود كشور دامن زده‌اند.

پیشنهاد جدید اتاق بازرگانی فارس
رازقی به پیشنهادات این اتاق در طرح جدید اشاره كرد و گفت: ما در این طرح پیشنها دادیم كه كلاً ارز را آزاد كنند تا ارز نرخ خود را در بازار پیدا كند بنابراین صادركنندگان راحت می‌توانند كالاهای خود را صادر كنند كه البته ما برای حل مشكلات آنان نیز جلساتی داشته‌ایم و قرار است یك كارگروه اضطرایی توسعه صادرات با حضور استاندار فارس برگزار شود.
رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: صنایع پایین‌دستی فولادی و پتروشیمی‌ها عمدتاً تعطیلند و كارهای كه فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها انجام می‌دهند و با دلار 3500 تومانی خوراكشان را می‌گیرند و به آن‌ها گفته شده بود كه به ارز نیمایی كالاهای خود بفروشند كه به این هم راضی نیستند و از آن طرف هم دارند كالاها را قطره‌چكانی وارد بازار می‌كنند و از طرف دیگر نیز ماده خام صادر می‌كنند كه اشتغالی برای كشور ایجاد نمی‌كنند و چون صادرات انجام می‌دهند از مالیات هم معاف هستند.

نرخ ارز را آزاد كنیم
وی بیان كرد: ما پیشنهاد دادیم كه كلاً نرخ ارز را آزاد كنیم و مواد اولیه پتروشیمی و كالاهای اساسی با ارز آزاد وارد شوند؛ اتفاقی كه بعد از انجام این كار رخ می‌دهد این است كه دو گروه آسیب اساسی می‌بینند یكی واحدهای كوچك و متوسط كشور كه اكنون هم آسیب دیده‌اند و دیگر اقشار حقوق‌بگیر ثابت و آسیب‌پذیر كه برای هر دو گروه ما برنامه‌ریزی و راه حل ارائه كرده‌ایم.
رازقی با تأكید بر اینكه با آزاد كردن نرخ ارز و امكان عرضه و تقاضا در بازار یقیناً نرخ ارز كاهش خواهد یافت و به یك نرخ متعادل می‌رسد، گفت: دولت هم‌اكنون از محل اضافه درآمد خود قریب 380 هزار میلیارد تومان اضافه درآمد دارد كه اگر نرخ ارز را آزاد كند مسلماً این رقم بیشتر خواهد شد.

به اقشار حقوق‌بگیر ثابت آسیب‌پذیر بن خرید نقدی تخصیص یابد
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: لذا ما پیشنهاد دادیم كه دولت برای رفع مشكلات اقشار حقوق‌بگیر ثابت آسیب‌پذیر بن خرید نقدی در نظر بگیرد البته نه آنچه كه درباره یارانه‌ها اعمال شد بلكه حقوق بگیران ثابتی كه به وسیله این اقدام قدرت خریدشان كاهش پیدا می‌كند از این بن خرید نقدی بهره‌مند شوند.
وی گفت: همچنین در طرح پیشنهاد شده است كه دولت بدهی‌های بیمه‌ها به خصوص بیمه تأمین اجتماعی و سلامت را پرداخت كند چون اكنون داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به دلیل بدهی‌های تأمین اجتماعی دیگر بیمه را قبول نمی‌كنند لذا پیشنهاد می‌شود از محل اضافه درآمد دولت هم بدهی بیمه‌ها پرداخت شود.

راهكار حل مشكلات واحدهای تولیدی كوچك و متوسط
رازقی در عین حال این نكته را یادآور شد كه پیشنهاد ما تنها بن خرید نقدی است نه بن خرید كالا چون توزیع می‌تواند بن خرید كالا فساد آورد و سپس ادامه داد: قشر دیگری كه در این طرح آسیب می‌بینند واحدهای كوچك و متوسط هستند كه البته تولید و اشتغال كشور هم‌اكنون هم دچار مشكل است اما ما پیشنهاد دادیم كه دولت بدهی‌های واحدهای تولیدی به بانك‌ها را به‌مدت یكسال تعلیق نگه دارد و در این مدت بهره بانكی واحدهای تولیدی هم از محل اضافه درآمد دولت پرداخت شود.
رئیس اتاق بازرگانی همچنین كاهش مالیات بر درآمد واحدهای تولیدی كشور به ١٥ درصد، معافیت مالیاتی صادراتی صرفاً مشمول كالاهای ساخته شده شود و قیمت حامل‌های انرژی هم برای همه به نرخ روز و واقعی تعدیل شود را از جمله مهم‌ترین راهكارهایی عنوان كرد كه توسط اتاق فارس آماده ارائه به دولت است.
وی با تأكید بر اینكه قیمت سوخت باید هرچه سریع‌تر واقعی شود و دولت از این محل نیز درآمد خوبی داشت، گفت: اگر در قیمت حامل‌های انرژی به نرخ روز تعدیل نشود، ممكن است فساد رخ دهد زیرا سود قاچاق سوخت از قاچاق مواد مخدر هم بیشتر خواهد شد.

از وضعیت فعلی اقتصادی چیزی جز فساد در نمی‌آید
رازقی با بیان اینكه از وضعیت فعلی اقتصادی چیزی جز فساد در نمی‌آید، گفت:‌ تحریم‌های كنونی ایران به سختی تحریم‌های قبل نیست و با اجرای این پیشنهادات اقتصاد كشور به شرایط قبل باز خواهد گشت.
رئیس اتاق بازرگانی فارس تأكید كرد كه این پیشنهاد و راهكار كمترین آسیب را به مردم می‌رساند و با توجه به مازاد درآمد دولت می‌تواند قدرت خرید مردم را حفظ و واحدهای تولیدی را سرپا نگه دارد.

اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی
وی همچنین بر اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی تأكید كرد و گفت: دشمنان و براندازان نظام در این برهه كنونی تلاش زیادی می‌كنند تا از مشكلات اقتصادی كشور سوءاستفاده كنند لذا باید تلاش كنیم تا این مشكلات اقتصادی برطرف شود.
انتهای پیام

captcha