«علیا مخدره»؛ روایت‌گر زنان برپاکننده تعزیه در عهد قاجار/ اقبال چشمگیر مخاطبان به آثار دینی
کد خبر: 3747880
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
تهیه کننده نمایش «علیا مخدره»:

«علیا مخدره»؛ روایت‌گر زنان برپاکننده تعزیه در عهد قاجار/ اقبال چشمگیر مخاطبان به آثار دینی

گروه هنر ــ حمیدرضا ممتازان با اشاره به اهداف تولید و اجرای نمایش «علیا مخدره» اظهار کرد: وظیفه هر مسلمانی است که با کلام و رفتار خود، مبلغ آرمان‌ها و ارزش‌های عاشورا باشد، زیرا سخن گفتن درباره امام حسین(ع)، ظهور امام زمان(عج) را نزدیکتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نمایش «علیا مخدره» با حضور مریم شعبانی، نویسنده و کارگردان تئاتر و حمیدرضا ممتازان، تهیه کننده نمایش، امروز 26 شهریورماه در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، مریم شعبانی اظهار کرد: این نمایش مذهبی که ویژه بانوان است، کاری از گروه فرهنگی و هنری «هنر مقدس» است. این گروه از سال 86 کار خود را آغاز کرده و در دو بخش نمایشگاهی و تئاتر تا به امروز آثار مختلفی را اجرا کرده‌اند.
وی افزود: این گروه تلاش می‌کنند تا ارزش‌هایی را که در جامعه ما مغفول مانده‌اند، پوشش دهند؛ ارزش‌هایی که می‌تواند هنر این سرزمین را در همه سطوح به سمت رشد و اعتلا هدایت کند.
شعبانی درباره موضوعات مد نظر گروه هنر مقدس اظهار کرد: اغلب موضوعاتی که ما به آن علاقه‌مند هستیم، به تاریخ اسلام مربوط می‌شود. دلیل این گرایش، اشاعه هنر اسلامی است. البته سعی می‌کنیم که زوایای جدیدی برای کارمان انتخاب کنیم تا آثار مورد نظر کلیشه و تکراری نباشد. برای مثال، در تئاتر اولیا مخدره، شخصیت‌های اصلی سه زن در دوره قاجار هستند که در دربار ناصرالدین شاه زندگی ‌می‌کنند و اولین کسانی بودند که تعزیه ویژه بانوان را وارد کشورمان کردند.
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: بحث دیگر ما در کارهایی که ارائه می‌دهیم، به این امر مربوط می‌شود که الگوهای قابل اتکا در تاریخ ما بسیار فراوان هستند و تنها کافی است که در این حوزه مطالعاتی داشته باشیم. این تئاتر به نوعی سعی دارد کاری تحقیقی را در قالب اثری هنری به تماشاگر منتقل کند. درباره ویژگی‌های پژوهشی این کار باید بگویم که در نمایش‌هایی که تا به امروز کار کرده‌ایم، تلاش داشته‌ایم که با بهره از مطالعات دقیق میدانی و کتابخانه‌ای، اطلاعات خوبی به تماشاگر منتقل کنیم.

فعالیت در حوزه عاشورا ظهور امام زمان(عج) را نزدیکتر می‌کند
وی تاکید کرد: جالب است که بدانید تئاتر ما به بدون هیچ رانت و کمک دولتی اداره می‌شود. ممکن است این تصور پیش آید که ما منافع خاصی را از انجام چنین کاری دنبال می‌کنیم، اما تنها هدف ما این است که ارزش‌‌های دینی و اسلامی را با زبان هنر بازگو کنیم. نکته جالب اینکه این دست کارها برخلاف تصور برخی افراد، مخاطب فراوانی دارد. در این رابطه تئاتر اقلیما را مثال می‌زنم که توانست فروش بسیار خوبی در گیشه داشته باشد و حتی آمار فروش این کار از یکی از نمایش‌های آتیلا پسیانی که در آن هنگام در حال اجرا بود، نیز بیشتر شد.
وی در خاتمه سخنانش گفت: این نمایش تلفیقی از نور، رنگ و موسیقی است. درباره زیبایی این کار هم باید بگویم که مخاطبان ما هیچ‌گاه بعد از تماشای این کار از وقتی که برای آن صرف کرده‌اند، ناراضی نبودند.
در ادامه این مراسم، حمیدرضا ممتازان، تهیه این اثر نمایشی اظهار کرد: همان گونه که گفته شد، مخاطب این دست نمایش‌ها بر خلاف برخی تصورات بسیار زیاد است. حداقل من درباره کارهای خودمان می‌توانم چنین ادعای داشته باشم. برای همین تلاش می‌کنیم تا به آثارمان شکل بین‎المللی نیز بدهیم. برای مثال می‌توانم به دعوتنامه‌های اشاره کنم که از سوی کشورهایی همچون عراق به دستمان رسیده است.
وی تاکید کرد: ما رسالت خود می‌دانیم که امام حسین(ع) را با زبان هنر، به جهانیان معرفی کنیم، زیرا باور داریم که این امر به ظهور امام زمان(عج) کمک می‌کند.
وی تاکید کرد: همان‌گونه که کارگردان کار بیان کرد، این نمایش مخاطبان خوبی داشته است، اما این تنها یک بخش از هدف گذاری ما را تشکیل می‌دهد، چون قدم اصلی زمانی حاصل می‌شود که ما بتوانیم تاثیرگذاری لازم را داشته باشیم.
این تهیه کننده تئاتر با بیان اینکه هیچ‌گاه خود را محدود به جشنواره‌ها نکرده است، اظهار کرد: هیچ زمان کارمان را به جشنواره محدود نکردیم، بلکه هدف اصلی ما دیده شدن بوده، پس فرقی نمی‌کند کارمان در مدارس اجرا شود یا اینکه در امکان فرهنگی، بلکه رساندن پیام، هدف و آرمان ما است. برای معرفی و تبلیغ آرمان‌های عاشورا تنها هنر نمایش نیست که می‌تواند جریان‌ساز باشد، بلکه تمام ابعاد هنر در این رابطه می‌تواند کارکرد لازم را داشته باشد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد: جالب است بدانید که از سوی بسیاری از مدارس از ما دعوت به عمل آمده تا با اجرای نمایش آغازگر سال تحصیلی باشیم. این اتفاق بسیار خوبی است که ما با کمال میل آن را دنبال می‌کنیم. البته جدا از هنرمندان، مسئولان را هم مکلف می‌داریم که در راستای تبلیغ آرمان‌های عاشورا، هر آنچه که دارند، در طبق اخلاص بگذارند.
وی با انتقاد از شرایط موجود پیش روی کارهای هنری گفت: نمی‌خواهم از فرد یا گروهی گلایه داشته باشم، اما همین اندازه بگویم که ما کمک‌های مادی دریافت نکرده‌ایم و اسپانسر ما تنها سرمایه شخصی مان بوده است. این مسئله نشان می‌دهد که هنر دینی تا چه حد در کشورمان مظلوم واقع شده است.
وی یاد آور شد: هر اندازه از طرف نهادهای دولتی نسبت به کارمان بی‌توجهی دیده‌ایم، به همان اندازه با تشویق مردم مواجهه شده‌ایم و این اتفاق برایمان بهترین انگیزه است تا هر سال با کاری بهتر آنها را راضی و خشنود کنیم.
وی در انتهای این جلسه تاکید کرد: همان‌گونه که پیش‌تر نیز بیان کردم، در خاتمه نیز تاکید می‌کنم که هنر دینی، همراهی و کمک به امام زمان(عج) است، پس هر آنچه که داریم برای این قبیل کارها انجام می‌دهیم.
یادآور می‌شود، نمایش علیا مخدره از اول تا دهم مهرماه در بنیاد فرهنگی سرچشمه روی صحنه می‌رود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ریحان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۱۰
0
0
خدا رحمت کنه آقای ممتازان رو و خدا صبر بده به خانوم شعبانی و آقا یاسین پسر کوچیکشون
captcha