آزادی‌های جدید عربستان، ترفندی تبلیغاتی با اهداف بلندمدت سیاسی
کد خبر: 3747913
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
«والت پرتو» در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

آزادی‌های جدید عربستان، ترفندی تبلیغاتی با اهداف بلندمدت سیاسی

گروه بین الملل ــ یک تحلیل‌گر و روانشناس سیاسی ــ اجتماعی آمریکایی رفع ممنوعیت رانندگی زنان و اعطای آزادی‌های جدید به مردم در عربستان را بازی سیاسی عنوان کرد.

به گزارش ایکنا؛ «والت پرتو» نویسنده، محقق، تحلیل‌گر و روانشناس سیاسی - اجتماعی آمریکایی است که در چندین مجله خبری آنلاین به نگارش مطلب مشغول است. او در حال حاضر در حال کار بر روی کتابی است که اساس روانشناسی سیاسی -اجتماعی که علم مطالعه رفتارهای در پس نظام‌های اجتماعی و فعل و انفعالات آنهاست را معرفی می‌کند.

ترفندی‌هایی برای باقی ماندن

وی در ارزیابی این مسأله که عربستان سعودی اخیرا ممنوعیت رانندگی زنان را پس از چندین دهه لغو کرده است، گفت: خانواده آل سعود به پشتوانه چندین تریلیون دلار که از راه فروش نفت خام به دست آورده‌اند، مدت طولانی است که قدرت مطلق سیاسی کشور را در دست دارند و انگیزه اصلی این خاندان استوار ماندن در مسند قدرت بدون هیچ رقیب جدی است.

آزادی‌های جدید در عربستان؛ یک بازی تبلیغاتی و سیاسی

پرتو در ادامه اظهار کرد: آنها با ایجاد کنترل و تسلط سیاسی - اجتماعی کامل بر روی مردم به دنبال رسیدن به هدف هستند. در زمان قانون‌گذاری خانواده سعودی از تفاسیر سخت‌گیرانه تر و محافظه‌کارانه‌تر اسلام بهره می‌گیرند که موجب تنزل زنان به جایگاه درجه دوم جامعه شده است. توجیه‌شان برای ممنوعیت رانندگی زنان ترویج فحشا و همجنس‌گرایی و از این دست موارد بوده است. این در حالی است که همه می‌دانند که اعضای خانواده آل سعود و دیگر اعضای طبقه قدرتمند عربستان در میان ولخرج‌ترین مشتریان بین‌المللی تجارت سکس هستند.

وی اظهار کرد: این رفتار دوگانه از جانب آل سعود برای مردم واضح است. رفع ممنوعیت رانندگی برای زنان، تلاش ولیعهد محمد بن سلمان برای محبوب کردن خود در میان مردم پیش از به سلطنت رسیدن است. اما برای بررسی این موضوع از دیدگاه جهانی لازم است بدانیم که عربستان سعودی در اتحاد محکمی با کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اسرائیل است، اتحادی که شامل همسایگان سعودی‌ها نیز هست. این اتحاد قدرتمند به آرامی در حال حرکت به سمت یک نظام جهانی است که شامل یک دولت واحد جهانی می‌شود که به دست عده اندکی اداره می‌شود و با حذف تمام مخالفان حرف خود را دیکته می‌کند.

واکنش مردم عربستان نسبت به آزادی‌های اخیر

پرتو درباره حادثه اخیری که در عربستان رخ داد و در آن خودروی یک زن عربستانی به آتش کشیده شد و این زن به دادگاه شکایت کرد و نیز در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کنید جامعه عربستان ظرفیت و گنجایش این آزادی را دارند یا نه، گفت: رژیم سعودی تا حدودی همواره نسبت به برخی ناعدالتی‌ها نسبت به زنان چشم‌پوشی کرده است. این یک اتفاق معمول است که رژیم سعودی برخی فعالیت‌های زنان که در جوامع دیگر عادی تلقی می‌شوند را سرکوب کند. یک ذهنیت فراگیر در جامعه سعودی وجود دارد که خود زنان را در مواردی که مورد ظلم قرار می‌گیرند مقصر می‌داند. به عبارتی دیگر می‌گویند: حقشان بود زیرا می‌توانستند در خانه بمانند به جای اینکه وارد جامعه شوند و این مسائل پیش بیاید. درصد کمی از مردان از این وضعیت سوء‌استفاده کرده و به خود اجازه می‌دهند زنان را مورد ظلم و آزار و اذیت خود قرار دهند. این حادثه به خوبی توسط رسانه‌ها پوشش داده شده و شاید مسئولان سعودی از آن به عنوان حرکت مثبتی یاد می‌کنند ولی من پیش‌بینی می‌کنم که کار خاصی در مورد مجرمان این حادثه اتفاق نخواهد افتاد.

آزادی‌های جدید در عربستان؛ یک بازی تبلیغاتی و سیاسی

ترفند جلب توجه رسانهای

وی همچنین درباره این مسأله که منتقدان معتقدند این لغو ممنوعیت رانندگی که بخشی از فعالیت‌های مدرن‌سازی محمد بن سلمان است در اصل ترفندی بوده برای جلب توجه رسانه‌ای برای فرزند پادشاه که به دنبال رسیدن به تاج و تخت در سن پایین است، تأکید کرد: من این موضوع را بیشتر یک ترفند برای بهبود روابط در میان عموم مردم می‌بینم تا جلب توجه رسانه‌ای به این صورت که وقتی که زمان شروع سلطنت محمد بن سلمان فرا رسد عموم مردم او را به عنوان پادشاهی بهتر نسبت به دیگر پادشاهان قبلی می‌بینند که این مسأله فرایند رسیدن وی به پادشاهی را هموارتر می‌کند. اگر به کارنامه کاری بن سلمان در زمان استانداری یا وزارت دفاع نگاه کنید خواهید دید که او نیز مانند دیگر رهبران سعودی رفتارهایی خشن و تند از خود نشان می‌دهد. این رفتارها در خانواده‌اش تأثیرگذار بوده و به رسیدنش به مقام ولیعهد کمک کرده است. من دلیل محکمی مبنی بر این که بن سلمان با پادشاهان قبلی متفاوت است نمی‌بینم. در نظر داشته باشید که هدف اصلی رژیم ماندن در مسند قدرت است تا نظم جهانی مورد نظرشان بر قرار شود. نظامی سیاسی اجتماعی که با استفاده از فناوری، نظامی گری و روانشناسی توسط عده اندکی اداره می‌شود که خود را برتر از عموم می‌دانند.

آزادی‌های جدید در عربستان؛ یک بازی تبلیغاتی و سیاسی

 این تحلیل‌گر آمریکایی افزود: برای فهمیدن سیاست خارجی سعودی‌ها نیز فقط کافی است به فعالیت‌های تروریستی‌شان در یمن نگاه کنید که هدف رد نسل کشی و تجاوز تروریستی آنها قرار گرفته است. آنها عموم مردم را به عنوان خدمت کاران جامعه کوچک خود می‌دانند. این رفتارها ریشه در نوعی از اختلال روانی دارد که صفاتش را می‌توان با تولید مثل انتخابی به نسل بعد منتقل کرد همانگونه که در خاندان سلطنتی سعودی و دیگر دودمان‌های سلطنتی دیگر در دنیا شاهد آن هستیم. دلیل این اختلال یک مشکل ژنتیکی است که موجب عدم رشد بخشی از مغز می‌شود. این مشکل موجب می‌شود که شخص از بدو تولد قادر به درک برخی از احساسات مانند ندامت، احساس گناه و حس همدلی با دیگران نباشد. این بیماران روانی در جایگاه قدرت با هیچ محدودیت اخلاقی رو به رو نیستند و از هیچ کاری برای سلطه بر عموم مردم و منابع مورد نیازشان و رسیدن به اهداف خود دریغ نمی‌کنند.

آزادی‌های جدید در عربستان؛ یک بازی تبلیغاتی و سیاسی

رفع قوانین سرسختانه

پرتو همچنین در پاسخ به این پرسش که در سال ۱۹۹۰ در جریان اعتراضاتی گسترده حدود ۵۰ راننده زن معترض در خیابان‌های ریاض رانندگی کردند که منجر به دستگیری و از دست دادن گذرنامه‌ها و مشاغلشان شد و قوانین سخت بار دیگر در این کشور بر قرار شد با وجود این که نه قوانین اسلام و نه قوانین عربستان سعودی مشخصا این کار را منع نکرده‌اند. حالا چه چیزی تغییر کرده که ناگهان این موضوع، قانونی شده، اظهار کرد: روش‌های بسیاری برای سلطه و کنترل بر مردم وجود دارد، یک روش این است که با برداشتن بعضی از محدودیت‌های سرسختانه بر مردم عادی به آرامی برخی از قوانین را به عنوان حرکات خیر خواهانه جا زد. این روش به آرامی ذهن را فریب می‌دهد که با گذشت زمان آزادی بیشتری فراهم خواهد شد و انسان را قانع می‌کند که به رژیم حاکم، وقت بیشتری برای حکومت بدهد تا زندگی را بهتر کند. اما این حاکمان از سنین پایین یاد می‌گیرند که ذهن دیگران را بخوانند و آنها را تحت تأثیر و کنترل خود قرار دهند یا حداقل کسانی را که تاثیرپذیرترند را تحت تأثیر قرار دهند و من این لغو ممنوعیت رانندگی را چیزی جز یک روش برای تحت تأثیر قرار دادن عموم مردم نمی‌دانم. هر گونه مخالفت با حکومتشان را هرگز تحمل نخواهد کرد.

آزادی‌های جدید در عربستان؛ یک بازی تبلیغاتی و سیاسی

وی در پایان تأکید کرد: این موضوعی است که تقریبا در مورد تمام حکومت‌های دنیا صدق می‌کند. اما تفاوت حکومت عربستان سعودی با دیگر حکومت‌ها این است که سود هنگفتی که از فروش نفت به دست می‌آورند آنها را بسیار در قبال حفظ وضع فعلی محافظه‌کار کرده است و با این ثروت هنگفت آنها می‌توانند مدتی طولانی به این روند خودخواهی‌شان ادامه دهند، در اصل دو نوع الگوی زندگی وجود دارد، یک نوع برای مردم عادی است که باید فعالیت‌های اجتماعی‌شان را محدود کنند و نوع دیگر خانواده حاکم است که در چپاولشان با هیچ محدودیتی مواجه نیستند.

انتهای پیام

captcha