بوم‌گردی؛ نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد
کد خبر: 3748007
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

بوم‌گردی؛ نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد

گروه اجتماعی ـ در سال‌های اخیر استفاده از بناهای قدیمی روستایی به عنوان یک فضای گردشگری در قالب طرح‌های بوم‌گردی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، این استان با داشتن طبیعتی بکر و بی‌نظیر و بیش از 320 منطقه گردشگری، 300 تفرجگاه تفریحی، وجود بقاع متبرکه و بیش از دوهزار آثار، نامی زیبنده‌تر از سرزمین زیبائی‌های ناشناخته ندارد.
استانی که با وجود وسعت کم، داشتن آبشارهای خروشان و جنگل‌های وسیع، پیست اسکی کاکان، منطقه حفاظت شده دنا، باغ‌های سیب و انگور و تقسیم آن به دو بخش سردسیری و گرمسیری باعث شده که در تمام فصول سال پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور باشد.
از طرفی فرهنگ غنی عشایرنشینی و لباس‌های سنتی مردان و زنان این مناطق حذابیت خاصی به گردشگری استان بخشیده که با توجه به فرهنگ و گویش محلی کهگیلویه وبویراحمد می‌توان از این طریق در توسعه بوم گردی استان تلاش بیشتری کرد.
امروزه گردشگری و صنعت توریسم یکی از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب می‌شود که می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه منطقه گردشگرپذیرعنوان شود.
بوم گردی صنعتی جدید در توریسم به شمار می رود.صورتی دیگر از سفر که منطبق بر فرهنگ و جغرافی بومی هر منطقه شکل می گیرد.
این روزها برای گردشگران مهم نیست که به مناطق لاکچری با تمام امکانات روز دنیا سفر کنند. بلکه آنها مناطق بکر روستایی با همان سادگی سوار بر اسب، شترو الاغ شدن، طعم لذیذ غذاهای محلی چشیدن را بیشتر ترجیح می‌دهند.
بوم گردی با اهداف چند جانبه یعنی حفاظت از محیط زیست، احترام به جوامع محلی و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه میزبان سروکار دارد که این اهداف همخوان با مفهوم توسعه پایداراست.
موضوع توسعه چشمگیر اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی در دولت یازدهم از 20 اقامتگاه به بیش از 500 اقامتگاه بوم‌گردی رسید که به‌خودی‌خود بیانگر توسعه بی‌سابقه گردشگری روستایی در کشور است. در این بین یکی از تأثیرات مهم گردشگری روستایی فعالیت و اشتغال‌زایی برای زنان بومی و روستایی است که نباید آن را فراموش کرد.
براساس آمارهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد امسال حدود سه میلیون نفر از این استان در ایام مختلف سال مانند نوروز، تعطیلات تابستان و عید فطر دیدن کرده اند.روند ورود مسافران و گردشگران در سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده است و همچنان ادامه دارد.
معافیت مالی اجرای طرح بوم گردی در کهگیلویه وبویراحمد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید: بر اساس مصوبه کارگروه گردشگری استان طرح‌های بوم‌گردی از پرداخت عوارض تغییر کاربری معاف هستند.
محمود باقری افزود: در سال‌های اخیر استفاده از بناهای قدیمی روستایی به عنوان یک فضای گردشگری در قالب طرح‌های بوم‌گردی مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا سه سال آینده باید ۵۰ واحد بو‌م‌گردی در سطح استان فعال شوند که در این بوم گردی نسخه شفا کار بیکاری در کهگیلویه وبویراحمدراستا امسال راه‌اندازی ۱۵ واحد بو‌م‌گردی مد نظر قرار گرفته است.
تاسیس و بهره‌برداری از چهار اقامتگاه بومگردی عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد و یک آژانس تور گردشگری عشایر در این استان از جمله اقدامات صورت گرفته امور عشایر استان در زمینه توسعه اکوتوریسم هستند.
نرخ بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد در طول سال جاری به 13و3 دهم درصد رسیده است.با این حال صنعت بوم گردی می تواند ظرفیت خوبی برای اشتغال زایی در این استان باشد.ظرفیتی که تنها همت مردم و مسئولان را می‌طلبد تا توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در استان رونق پیدا کند.
با توجه به گسترش فضای مجازی در سطح جهان و توسعه اطلاع رسانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی این مهم می‌تواند ظرفیت خوبی برای تبلیغات در حوزه بوم گردی دراستان باشد.یک گردشگر خارجی می تواند در چند دقیقه شناسنامه ای کامل از وضعیت گردشگری و اقامتگاه‌ها و مناطق دیدنی را رصد و کهگیلویه وبویراحمد را مقصدی برای سفرخود انتخاب کند.
هرچند همه شواهد وقرائن موجود افق وچشم انداز روشنی را برای صنعت گردشگری دراستان کهگیلویه وبویراحمد ترسیم می کند و مشکلاتی نظیر خشکسالی، کشاورزی سنتی، بالا بودن میزان سرمایه گذاری موردنیاز طرح‌های صنعتی واختصاص تسهیلات اشتغالزایی در روستاهای هدف منجر به توجه دولت و مسئولین به این صنعت شده، اما باید اذعان کرد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی درپیش است و باید دنبال راهکارهای اساسی دراین زمینه بود.
در واقع باید یادآور شد، جان گرفتن و رونق صنعت گردشگری دراستان نیازمند تقویت زیرساخت‌هاست که این امر با توجه به بنیه ضعیف اقتصادی استان به این راحتی صورت نمی گیرد و باید دراین زمینه از ظرفیت سرمایه گذاران بهره گرفت.
انتهای پیام

captcha