حزن عاشورایی پیوند شور و شعور است/ تمرکز مبلغات بر موضوعات خانواده
کد خبر: 3748228
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
ظهیری:

حزن عاشورایی پیوند شور و شعور است/ تمرکز مبلغات بر موضوعات خانواده

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران گفت: قرآن کریم در آیه شریفه 32 حج «ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» بر تعظیم شعائر الهی تأکید کرده است و باید گفت جلسات عزای حسینی و گریه براهل‌بیت(ع)، تعظیم شعائر الهی است.

حزن عاشورائی پیوند شور و شعور است/ تمرکز مبلغات بر موضوعات خانوادهمعصومه ظهیری، معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چرا باید برای مصیبت کربلا گریه کنیم و مجلس عزا برپا داریم ، گفت: قرآن کریم در آیه شریفه 32 حج «ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» بر تعظیم شعائر الهی تاکید و آن را نشانه تقوای قلبی برشمرده است.

وی با بیان اینکه براساس تعبیر روایات، حسین(ع)، ثارالله است و سومین امام شیعه محسوب می‌‍شود که به طرزی منحصر به فرد به شهادت رسیده و همه هستی خود را فدای اسلام کردند، تاکید کرد: بزرگداشت برای امام و  یادآوری وقایع عاشورا و گریستن بر مصائب اهل‌بیت(ع) در واقع تعظیم شعائر الهی است.

ظهیری با اشاره به تعبیر یوم الله در منظومه معرفتی اسلام ادامه داد: برخی از روزها تداعی معنای خاصی برای انسان دارد و از جایگاه والایی برخوردار است که اصطلاحا به آن یوم‌الله می‌گوئیم؛ عاشورا هم از آن جهت که عبرت و الگو برای بشریت است یوم الله است.

ظهیری با بیان اینکه عبرت‌گیری از عاشورا را نباید منحصر به شیعه کنیم، بیان کرد: تقابل جبهه کفر و حق در صحنه کربلا، تقابل دو فرد و دو دسته و گروه به تنهایی نبود بلکه تقابل جریان تاریخی کفر و حق در تمام ابعاد و با پرقدرت‌ترین وجه آن بود بنابراین پیامدها و درس‌های آن هم جاودانه و در عین حال جهانی است.

وی ادامه داد: اینکه انسان به دفاع از عدالت و سخن حق بپردازد و زیر بار دیکتاتوری تحمیلی معاویه نرود و مرگ را بر زندگی زیربار ذلت ترجیح دهد پیامی است که در همه دنیا طرفدار و مخاطب دارد.

معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: البته عاشورا پیام‌های زیادی هم برای امروز جامعه ما هم دارد، شناخت افراد بی بصیرت و دارای بینش سطحی که سبب شد تا در حوادث عاشورا دچار تسویف شوند از یکسو و پایمردی و قاطعیت شخصیت‌هایی چون زینب کبری(س) و حضرت علی اکبر(ع) در دفاع از ولایت از سوی دیگر الگو و عبرت است.

ظهیری با بیان اینکه الگوهای عاشورائی به عصر و مصر خاصی متعلق نیست، بیان کرد: خاصیت گریه برای امام انرژی‌زایی معنوی آن است؛ ائمه فرموده‌اند که در حزن ما محزون و در فرح و شادی ما شاد باشید بنابراین حزن در مصائب اهل‌بیت(ع) تبعیت از دستورات ایشان است از طرفی حزن با غم و غصه تفاوت دارد؛ حزن انرژی‌بخش و حرکت‌آفرین و تلفیقی از شور و شعور است.

معاون فرهنگی حوزه خواهران در پاسخ به سؤالی در مورد رواج برخی خرافات پیرامون عاشورا بیان کرد: خرافات اختصاص به عاشورا ندارد و در ادیان دیگر و فرهنگ ملل دیگری نیز وجود دارد، در یهودیت و مسیحیت و بودا هم وجود دارد؛ البته پیروی از خرافه در هر فرهنگی مذموم است ولی برای اهل بیت(ع) این کار مذموم‌تر است و باید احتیاط بیشتری روا داریم.

ظهیری گفت: در آموزه‌های اصیل اسلامی و شیعی، خرافه وجود ندارد و آنقدر این معارف گیرایی و زیبائی دارند که نیازی نیست ما برای گریاندن بیشتر مردم و جلب آنان به خواب و رویا متوسل شویم و مراسم خالص عزا را به خرافه گره بزنیم.

وی به یکی از خودزنی‌های فرهنگی ما در مراسم عزاداری اشاره و بیان کرد: یکی از کارهای اشتباه این است که خوبی‌های مراسم عزاداری عاشورا را هم گاهی وارد حیطه خرافات می‌کنیم؛ اینکه برخی تباکی را زیر سؤال ببرند این تقصیر هم پسندیده نیست و تفریط در مقابل افراط‌هایی است که از جانب دیگر صورت می گیرد.

ظهیری در پاسخ به سؤالی در مورد مجالس زنانه در ایام محرم  اظهار کرد:  ما در گردهمایی‌هایی که قبل از محرم برای مبلغات داشتیم مسائل را به عام و خاص و اخص تقسیم‌بندی کرده‌ایم؛ آنچه مربوط به اعتقادات و باورها است جنبه عمومی دارد و مبلغات باید به تقویت باورهای دینی بپردازند و در کنار آن هم مطالبی را خاص عاشورا بیان کنند اما از طرح مطالب ویژه زنان مانند احکام آنان و مسائل مبتلا به مانند مباحث خانواده نیز غفلت نشود.

معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: امروز جامعه ما در بحث زن و خانواده و برخی موضوعات دیگر دچار آسیب‌هایی است که مبلغات باید به تبیین الگوهای اسلامی برای رفع این آسیب‌ها بپردازند؛ تکیه بر صبر خاندان اهل‌بیت(ع) در حادثه کربلا،  تبیین اصل قرآنی فداکردن مال و جان در برابر کیان دین و بازگویی برخورهای اخلاقی واقعه عاشورا و نقش زنان در این واقعه همه می‌تواند در راستای تقویت جایگاه خانواده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی در پایان افزود: تقویت جایگاه معنوی زنان و خانواده در کشور، بهبود وضعیت روحی و روانی افراد آسیب دیده از مشکلات خانوادگی و اجتماعی، کمک به رفع محرومیت‌های فکری و فرهنگی اگرچه مستقیما با مقوله عزاداری مرتبط نیست ولی قطعا جزء اهداف اسلامی و کمک به اهدافی است که امام حسین(ع) برای آن قیام کردند.

انتهای پیام

captcha