از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ ــ‌ مردمی/ درسی که از محرم گرفتیم
کد خبر: 3748275
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
شهردار منطقه 6 عنوان کرد:

از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ ــ‌ مردمی/ درسی که از محرم گرفتیم

گروه جامعه ــ شهردار منطقه 6 مهمترین برنامه و پروژه‌های خود را جلب مشارکت مردم و احداث مسجد سرای محله به عنوان یک الگوی کشوری مذهبی و مردمی اعلام کرد و گفت: تنها راه نجات ما پناه آوردن به قرآن است چراکه در برخی از مواقع متوجه می‌شویم که مدیریت بحران هم دست ما نیست و آنجاست که همه باید تلاش کنیم که با قرآن باشیم، قرآنی زندگی کنیم و با قرآن بمیریم.

از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ــ‌مردمی/ درسی که از محرم گرفتیمبه گزارش ایکنا؛ منطقه 6 تهران را به‎ عنوان قلب پایتخت می‎شناسند؛ منطقه‌ای که یکی از پررفت‌وآمدترین مناطق تهران است و مراکز مهم دانشگاهی، آموزشی، فرهنگی، رسانه‎ای و سلامت در این منطقه به چشم می‎خورد. این منطقه به لحاظ هندسی و به طور تقریبی در مركزیت جغرافیایی شهر تهران قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از 30 درصد ساختمان‌های دولتی، نهادها و بانک‌های دولتی و خصوصی و ارگان‌های اصلی کشوری را در خود جای داده است؛ بخشی که از امروز اول مهر ماه، همزمان با آغاز سال تحصیلی رنگ و بویی دیگر یافته؛ حوزه‌ای که بیش از دو ماه است سکانش در دستان محمدرضا دهداری‌پور، شهردار این منطقه، است؛ فردی که به گفته‎ خودش اولین مسئولیتش را در سن ۱۸ سالگی و در دارالقرآن مسجد ثامن‌الائمه آبادان تجربه کرده و بعد از آن مجدداً مسئولیت مدیریت دارالقرآن مسجد الغدیر همان شهر را به وی سپردند؛ آن‌طور که خودش می‎گوید از کودکی با مسجد و مباحث قرآنی و فرهنگی انس و الفت ویژه‎ای داشته و بعد از آن در فضای عمرانی و اجرایی مسئولیت‌هایی را داشته‌ و امروز هم در حوزه شهری برای خدمت به مردم مشغول فعالیت است در گفت‎وگویی صمیمی، مهمترین برنامه‎ها، اقدامات و دغدغه‌های شهردار منطقه 6 را در حوزه‎های فرهنگی و اجتماعی و دینی جویا شدیم که در ادامه متن این گفت‎وگو را می‎خوانید:

*تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی‌ــ‌ایرانی یکی از محورهای مهمی است که بر روی چگونگی اجرای آن بحث‎های زیادی می‌شود؛ از آنجا که منطقه ۶ به عنوان قلب پایتخت تهران شناخته می‌شود و فعالیت‌های مختلف و متنوعی در آن انجام می‌شود که از لحاظ استراتژی، اثرگذاری بالا و از نظر موقعیت، جایگاه نسبتاً خوبی را در مناطق تهران دارد، در مسائل فرهنگی چه برنامه‎هایی را برای این منطقه در نظر گرفته‌اید و مهم‌ترین دغدغه‌های شما برای تبیین سبک زندگی اسلامی‌ــ‌ایرانی در این منطقه چیست؟

از ابتدای معارفه خودم در منطقه ۶ به عنوان شهردار تا امروز اعلام کردم، علی‌رغم اینکه حوزه وظایف و خدمات شهری بسیار وسیع است و موضوعات عمومی و خدمات شهری نیز فعالیت‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد، اما موضوع فرهنگی به لحاظ جایگاه منطقه ۶ و موقعیت استراتژیک آن حوزه، فعالیت قالب منطقه ۶ خواهد بود؛ قطعاً فعالیت‎ها و کارهای فرهنگی بر موضوعات دیگری که در شهرداری اتفاق می‌افتد غلبه دارد و این یعنی علی‎رغم مباحث توسعه‌ای و نگهداشت شهر، که برنامه‎های ویژه‎ای را برای آن در نظر گرفته‎ایم، موضوع فرهنگی موضوع غالب ما خواهد بود؛ به همین دلیل اولین تغییراتی که داشتیم در حوزه فرهنگی بود.

علی‌رغم فعالیت‌هایی که در این حوزه شده بود و دوستان قبلی نیز در این موضوعات خوب کار کرده بودند، ما نیز برنامه‌های مختلفی را در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم و با توجه به وجود دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و مدرس و همچنین واحدهای مختلف دانشگاه آزاد و مراکز آموزشی بسیار در این منطقه به نظر می‌رسد که اهمیت کار  در این منطقه برای ما بیشتر می‌شود؛ البته حوزه فرهنگ بسیار گسترده است، ولی می‎تواند به ما کمک‌ کند تا بتوانیم سبک زندگی ایرانی‌ــ‌اسلامی را با توجه به اینکه جزو شعارها و اهداف ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است نهادینه کنیم؛ لذا با فکر بهتر، برنامه‌‎ریزی و همچنین ارتباط بیشتر با شهروندان امیدوارم بتوانیم این مسائل را گسترش دهیم.

کارهای ویژه‌ای را مد نظر داریم و امیدواریم آن‌ها را در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بتوانیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام دهیم؛ برهمین اساس از جمله اهداف ویژه ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی، مدیریت تغییرات فرهنگی و مدیریت سبک زندگی ایرانی اسلامی است؛ این موارد را در قالب سرای محلات اجرا خواهیم کرد. هرچند قبل از آن هم فعالیت‎های خوبی در سرای محلات انجام شده است؛ همچنین با ارتباط با خانواده‎ها به ‎ویژه با بانوان تلاش می‎کنیم این اقدامات را مدیریت کنیم؛ چراکه امروز بانوان به عنوان مؤثرترین افراد در خانواده و سبک زندگی مورد نظر قرار می‎گیرند و به همین خاطر ارتباط ویژه‎ای را با اداره بانوان و ادارات کل بانوان در معاونت اجتماعی و سرای محلات برقرار کرد‌ه‌ایم.

از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ــ‌مردمی/ درسی که از محرم گرفتیم

تلاش می‌کنیم تا بحث‎‌های آموزشی، همایش‌های مختلف و کارگاه‌های ویژه خانواده را داشته باشیم تا در کنار استادان مجرب بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم. امروز سبک زندگی ما ایرانی‌ــ‌اسلامی است، اما باید هرچه بیشتر تقویت شود. لذا با توجه به موضوعات مختلف و ورود سبک‌های غربی به سبک زندگی، باید بتوانیم سبک زندگی ایرانی-اسلامی را در خانواده‌ها با توجه به ارتباط شهرداری با خانواده‌ها تقویت کنیم.


*امروز سرای محلات دوره‌های مختلفی را برگزار می‌کنند و در حوزه‌های مختلفی هم ورود پیدا کرده‎اند؛ اما نحوه اجرا و پیاده‎سازی این دوره‎ها گویای این است که خشت اول بسیاری از آن‌ها به درستی گذاشته نشده و هیچ‌کدام به صورت تخصصی فعالیت نمی‎کنند؛ ‌شما برای تخصصی شدن سراهای محله در منطقه ۶ چه برنامه ویژهای را در نظر گرفتهاید؟

امروز سرای محلات موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند، که از جمله آن‌ها می‌توان به حوزه سلامت، خانواده، خانه‌های قرآن و عترت و فعالیت مذهبی و دینی اشاره کرد؛ خدا به ما توفیق داد که موضوعات فرهنگی را از قدیم پیگیری کنیم؛ اما در بحث سرای محلات قائل به همین موضوع هستم که بسیاری از برنامه‌ها در مرحله سطحی و ابتدایی باقی می‎ماند، لذا اگر قرار است کاری انجام شود، به جای اینکه به دنبال کمیت باشیم ‌به دنبال کیفیت هستیم. بر همین اساس باید با برنامه حرکت کنیم و برای خودمان برنامه‌ریزی داشته باشیم و اهدافمان را مشخص کنیم؛ چراکه این موضوع استراتژیک است و باید بدانیم که شرایط آن چیست؟ به کجا می‌خواهیم برویم و چگونه می‌خواهیم به آن برسیم؟ برهمین اساس باید برنامه‎ها را مشخص و آمارها را احصا کنیم.

البته باید به این نکته توجه کرد که موضوع کار فرهنگی و اجتماعی در یک سرای محله با دیگر محلات متفاوت است. امروز شهر تهران مینیاتور اقوام مختلف و یک کلانشهر بزرگ است؛ لذا طبیعی است که در مناطق مختلف باید با برنامه‎ریزی‎های مختلف در این موضوع کار کرد؛ ما نیز برنامه‌ریزی‌های دقیقی را شروع کرده‎ایم و معاونت فرهنگی و اجتماعی ما هم به دنبال این است که با استفاده از استادان مجرب در حوزه‎های مختلف از جمله محرم به صورت ویژه کار کارشناسی انجام دهد. همچنین مقرر شد که در حوزه فرهنگی و اجتماعی اگر سراغ هر موضوعی می‎رویم با حمایت معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران و به‌کارگیری از استادان مجرب کارشناسی اصولی و اساسی را در محلات انجام دهیم.

از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ــ‌مردمی/ درسی که از محرم گرفتیم

سرای محلات باید مردمی باشند، چراکه وقتی مردم متولی یک کار شوند و برای خودشان و در محل خودشان کار کنند، قطعاً این کار ماندگار خواهد شد؛ مانند عزاداریهای محرم که بهترین و ویژهترین مدیریت فرهنگی کشور را در آنجا میبینیم؛ مدیریت فرهنگی هیئت‌های عزاداری ما قرن‌ها در حال انجام است و هرسال هم پررنگ‎تر و خاص‌تر از سال‎های گذشته برگزار می‎شود، چراکه کار مردمی است و این نشان می‎دهد هر چیزی که مردمی باشد، ماندگارتر و اثرگذارتر خواهد بود؛ بر همین اساس احساس تعلق مردم هم در سرای محلات باید ویژه‎تر شود و مردم احساس کنند که این مجموعه برای خود آن‌هاست و با رصد نیازهایشان خودشان خدماتی را به یکدیگر ارائه دهند. ما هم به عنوان مجموعه‌ای تسهیل‌گر و خادم مردم می‌توانیم به آن‌ها کمک  کنیم تا فعالیت‎های بهتر و اثرگذارتری را انجام دهند.

*‌رصد نیازهای مردم از طریق سرای محلات تا چه حد واقعی است؟

 زمانی که مردم نیازهای خودشان را رصد می‌کنند، قطعاً اتفاقات واقعی هم رخ می‎دهد؛ امروز سامانه‌های ما در سرای محلات کاملا مردمی است؛ لذا زمانی که ارتباط از مردم و با مردم باشد قطعاً نیازها واقعی خواهد بود؛ معتقدم که اولویت‌های هر منطقه ولو اولویت‌های عمرانی و ترافیکی آن نیازهای اولیه مردم است و بر این اساس اولویتی که به عنوان شهردار در نظر می‌گیریم و شهردار تهران هم همین هدف را دنبال می‌کند که اولویت‌های ما براساس نیازهایی که از مردم می‌گیریم و مردم به ما می‎گویند تعیین شود. امروز در منطقه ۶ به ما می‌گویند که شب‌مردگی یکی از مسائل این منطقه است. با توجه به اینکه کاربری‌های اداری و تجاری در این منطقه زیاد است، شاهد شب‌مردگی هم هستیم؛ لذا یکی از اولویت‌های اصلی ما موضوع حیات و زیست شبانه در منطقه است؛ بر همین اساس خیابان‌های هفت‌تیر و بلوار کشاورز و همچنین خیابان انقلاب را برای موضوع حیات شبانه مطرح کردیم؛ این مسئله در شورای شهر تصویب شد و تلاش می‌کنیم که این برنامه را در منطقه عملی کنیم. سپس آن را به متولیان امر واگذار کنیم تا به درستی آن را انجام دهند؛ لذا نیازهایی که برای آن‌ها این کار انجام می‎شود قطعاً نیازهایی واقعی است چراکه مردم این‌گونه می‌گویند و احساس نیاز می‌کنند.

*امروز در شرایطی اجتماعی قرار گرفتهایم که همه افراد جامعه تحت فشار هستند و تابآوری آن‌ها کم شده است؛ لذا نوع و چگونگی خدماتی که به مردم ارائه می‏‌شود یکی از مباحث مهم در حوزه مسائل اجتماعی است که مسلماً شما به عنوان شهردار این منطقه باید در آن دخیل باشید. این موارد تا چه حد در منطقه بررسی شده و برای افزایش تاب‌آوری مردم و کاهش آسیب‌‌های اجتماعی چه برنامهای را مدنظر قرار داده‌اید؟

 میزان تاب‎آوری مردم در موضوعات مختلف رصد شده است، اما زمانی‎که به مسئله آسیب‎های اجتماعی می‎پردازیم می‌بینیم که موضوع فرهنگی و اجتماعی با این مسئله سروکار دارد و همین مسئله است که می‌تواند تاب‌آوری و آسیب‌های اجتماعی را کنترل کند و کاهش دهد. لذا ویژه‌برنامه‌هایی را از جمله پاتوق محلات و برنامه‌های مهم دیگری را مدنظر قرار دادیم که جزو برنامه‌های اصلی ما در منطقه است. بهر همین اساس از زمانی که مسئولیت شهرداری منطقه را برعهده گرفتم بیش از 10 پاتوق محله و برنامه شادستان را برگزار کردیم؛ معتقدم کوچه و محله تنها برای رفت‌وآمد نیست، بلکه می‌توانند محلی برای زندگی واقعی باشد؛ لذا ما برنامه‌هایی را برای مدیریت سرای محلات و خود مردم در این حوزه انجام می‌دهیم. بر همین اساس شهرداران نواحی مختلف منطقه را ملزم کردیم تا مکان‎هایی را برای پاتوق محله مشخص کنند. این پاتوق محلات با هزینه‌های بسیار ناچیز ایجاد می‌شوند که شهروندان بتوانند در زمان اوقات فراغتشان کنار یکدیگر بنشینند و با هم صحبت بکنند. همچنین برنامه‌های روانشناسی را برای افزایش تاب‌آوری مردم مدنظر قرارداده‌ایم. البته باید بدانیم که شرایط سخت برای مردم همه دنیا پیش می‎آید و مهم این است که ما چگونه عمل کنیم و چگونه با هم وحدت داشته باشیم تا بتوانیم از هرکدام از این بحران‎ها به سلامت بگذریم.

*مهمترین کاری که تلاش میکنید در دوره مدیریت و مسئولیت شما به عنوان شهردار منطقه ۶ به ثمر بنشیند چیست؟

مهمترین برنامه ما جلب مشارکت مردم است و هرچقدر بتوانم مشارکت مردم را در این منطقه بیشتر کنم برای من از هر چیزی بهتر است؛ از زمانی که به این منطقه آمده‎ام همکارانمان مطلع‌اند که سرعت فعالیت‎های عمرانی بسیار زیاد شده است. پروژه‌های عمرانی در منطقه داریم که بحث مدیریت بحران و مسائل فرهنگی و اجتماعی همچون مسجد سرای محله در آن قرار دارد. همچنین در حوزه خدمات شهری سوله بازیافت و موارد مانند آن را در منطقه داریم که تلاش می‌کنیم به سرعت هرچه تمام‎تر این پروژه‎ها تمام شود و امیدواریم که کارهای عمرانی منطقه ادامه یابد.

به نظر می‎رسد در حوزه نگهداشت شهری  بسیار خوب و قوی عمل کرده‎ایم و معاونت این حوزه در حوزه لکه‎گیری بدون تعطیلی و باانرژی کار می‎کند. در موضوعات ترافیکی نیز همچنین است و کارهای ویژه در این حوزه انجام شد، اما هیچ‌کدام از این‌ها به اندازه اینکه بتوانیم مردم را با کارها و فعالیت‌های خودمان همراه کنیم و مشارکت آن‌ها را داشته باشیم خوشحال‌کننده و امیدبخش نیست. مردم ما همیشه و در همه صحنه‌ها همراه ما بوده‌اند و اگر جایی عدم همراهی دیده می‎شود، قطعاً ایراد از مسئولان است.

از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ــ‌مردمی/ درسی که از محرم گرفتیم

تلاش می‎کنیم با صداقت و شفافیت پیش برویم تا حرفی خلاف وعده‌هایمان نزنیم. زمانی که مشکلاتمان را با مردم مطرح می‌کنیم مردم به شدت ما را درک و کمک می‎کنند. لذا اگر مردم در جریان کارها و امور قرار بگیرند، بسیاری از کارها بهتر انجام می‎شود و فعالیت‎هایی که امروز انجام می‎شود در آینده به شکل بهتری انجام خواهد شد. البته وقتی به آینده می‌نگرم از تلاش برای مشارکت مردم در امور احساس رضایت و خوشحالی می‌کنم؛ لذا من و تمام همکارانم در شهرداری برای کسب این رضایت تلاش می‌کنیم و مشارکت مردم با صداقت و ارتباط درست با آنان میسر میشود؛ موضوع اصلی این است که مردم صداقت مسئول خود را بفهمند و آن را درک کنند. در واقع در جلسات با مردم این‌گونه است و آن‌ها به خوبی ما را درک می‎کنند و در کنار ما و همراه ما فعالیت می‎کنند.

 *سرانه فرهنگی منطقه چه میزان است و برای افزایش آن چه برنامه‎ای را در نظر دارید؟

سرانه فرهنگی منطقه ۶ نسبتاً خوب است و اقدامات خوبی هم در این حوزه تاکنون انجام شده است. البته دو پروژه بزرگ فرهنگی در منطقه در دست احداث است که یکی از آن‌ها مسجد سرای محله و دیگری سوله ورزشی و مدیریت بحران است که در بزرگراه کردستان در حال احداث است. امیدوارم بتوانیم با این دو پروژه که تا پایان آبان ماه اپایان می‌یابد بتوانیم سرانه فرهنگی منطقه را افزایش دهیم.

*به گفته خودتان مساجد از جمله ظرفیتهای فرهنگی منطقه هستند. چقدر از این ظرفیت‌ها برای گسترش و تبیین فعالیت‌های فرهنگی استفاده می‌کنید؟

ارتباط بسیار خوبی با مساجد و روحانیت منطقه داریم، چون مساجد بسیار قدیمی در این منطقه وجود دارد که مردم آن‌ها را مدیریت می‌کنند؛ حتی در حوزه خدمات شهری هم معتقد هستیم که مجموعه مدیران خدمات شهری نزدیکترین ارتباط را با مساجد داشته باشند؛ برای مثال در مورد بازیافت و تفکیک از مبدأ هم که برای ما در منطقه ۶ بسیار حائز اهمیت است، مقرر شد تا مدیران خدمات شهری از ظرفیت فرهنگی و آموزشی مساجد و روحانیون برای آموزش و آشناسازی مردم در این حوزه استفاده کنند.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی، مساجد مراکز اصلی فرهنگی و اجتماعی کشور هستند و هدف‎ها را دنبال می‌کنند؛ ما هم در حوزه فرهنگی و اجتماعی نزدیک‌ترین ارتباط را با مساجد و روحانیون منطقه ۶ داریم . البته من کار فرهنگی را بسیار دوست دارم و از بین کارهای فنی و عمرانی و کار فرهنگی، حوزه فرهنگ را بیشتر می‎پسندم، چراکه فعالیت در کارهای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند تسهیل‌گر کارهای فنی و عمرانی هم باشد و هزینه کردن در موضوعات فرهنگی و اجتماعی باعث می‌شود که در آینده برای بسیاری از مشکلات و آسیب‎ها هزینه نکنیم.

*گفته می‌شود برخی از متولیان امور مساجد، سرای محلات و مراکز فرهنگی هنری واقع در شهر را رقیبی برای مساجد به حساب می‌آورند. چه چیزی باعث شده تا شور و هیجان مساجد تقسیم شود؟ آیا شما تصمیم دارید که ارتباط بین مساجد و سرای محلات و مراکز فرهنگی هنری را تقویت کنید؟

قطعاً هدف‌ها برای راه‌اندازی این مراکز چه مسجد، چه سرای محله و فرهنگسراها یکی است و حتی ابزارها هم برای رسیدن به این هدف یکی است. به عنوان مثال در تمام مناسبت‎ها و مراسم‌هایی که برگزار می‎شود ائمه جماعات مساجد با معاونت اجتماعی ما جلسات مختلفی را برگزار می‌کنند که در برخی از آن‎ها من هم حضور داشتم و همه آن‌ها را در کنار‌ هم قرر دادیم، چراکه اگر همه این‌ها کنار هم باشند نتیجه بسیار خوبی حاصل خواهد شد. از این جهت پروژه مسجد سرای منطقه ۶ الگویی ویژه از ارتباط بین مسجد و سرای محله است که برای اولین بار در کشور به عنوان الگوی مذهبی و مردمی رونمایی خواهد شد. در این پروژه مسجد و سرای محله در یک مجموعه قرار دارند و شما می‌توانید از داخل سرای محله به مسجد و از داخل مسجد به سرای محله وارد شوید؛ این کار ویژه‌ای است که برای اولین بار در کشور در حال وقوع است که در آبان ماه این پروژه افتتاح خواهد شد.

*برای احداث این پروژه از جایی کمک و یا مشارکت گرفته‌اید؟

شهرداری منطقه در حال احداث این پروژه است و هیچ کمکی از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد و جاهای دیگر به آن نشده است. در واقع این کار به عنوان پایلوت تعریف شده و نمادی برای نشان دادن ارتباط بین سرای محلات و مساجد خواهد بود؛ مطمئن باشید که در منطقه ۶ سرای محلات و مساجد و فرهنگسراها رابطه نزدیکی با هم دارند.

*دومین همراه سرای بیمار قرار بود که در این منطقه افتتاح شود که البته از سال‌ها پیش در این باره صحبت شده است. نتیجه آن به کجا رسید؟

علی‌رغم اینکه این موضوع به وظایف شهرداری مرتبط نیست، اما به دلیل آنکه شهرداری منطقه ۶ قطب درمانی پایتخت است و به واسطه اینکه بیمارستان‌های بزرگی در این منطقه وجود دارد، بیماران بسیاری با خانواده‌های خود در این منطقه حضور پیدا می‌کردند که برخی از آن‌ها هم به لحاظ مالی استطاعت نداشتند و مجبور بودند در خیابان‌ها، بلوارها و پارک‌های اطراف اسکان داشته و چادر بزنند بر همین اساس شهردار وقت ۳ سال پیش تصمیم بسیار خوبی گرفتند و ساختمانی را اجاره کردند که شهرداری آن را نوسازی کرد و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اجاره سالانه آن است؛ در این ساختمان حدوداً ۱۱۰ نفر از همراهان بیمار اسکان داده می‌شوند. بر همین اساس طی گفت‌وگویی که با معاونت فرهنگی و اجتماعی داشتیم مقرر شد تا با استفاده از ظرفیت خیرین بتوانیم دومین همراه سرای بیمار را افتتاح کنیم و امیدواریم که بعد از مشارکت خیرین این کار هم به ثمر بنشیند.

از مشارکت‌پذیری تا احداث اولین الگوی مذهبی‌ــ‌مردمی/ درسی که از محرم گرفتیم

آغاز مشارکت خیرین از ابتدای ماه محرم بود و برای نمونه بسیاری از هیئت‌های مذهبی فعالیت خود را آغاز کردند و بدون اینکه یک ریال به آن‌ها کمک کنیم دسته‌های عزاداری و تکایای خود را راه‌ندازی و فعال کردند؛ قطعاً از این ظرفیت ویژه با توجه به پیشینه و سابقه خوبی که شهروندان منطقه ۶ به عنوان یک منطقه قدیمی در تهران دارند استفاده خواهیم کرد و قصد داریم که بتوانیم کارهای مثمرثمری را در این حوزه انجام دهیم.

*حال‌وهوای منطقه شش در ایام محرم و بعد از تاسوعا و عاشورا به چه شکل خواهد بود؟

حال‌وهوای منطقه شش در ایام محرم حال‌وهوایی حسینی است و سعی می‌کنیم با مشارکتی که با خود هیئت‌های مذهبی و شورایاری‌ها داریم شور و حال منطقه را تا ایام اربعین حفظ کنیم و بتوانیم به طور ویژه از ظرفیت محرم استفاده کنیم. در خصوص هیئت‌های مذهبی هم باید بگویم که همه آن‌ها به صورت مردمی و توسط خود خیرین اداره می‌شوند و هیچ هزینه‌ای از سوی شهرداری منطقه در این مراسم پرداخت نمی‌شود، چراکه بهترین سرمایه خود مردم هستند و لذا ما تلاش می‌کنیم با مشارکت مردم بهترین مراسم را در منطقه داشته باشیم. ما درس مشارکت‌ را از محرم آموختیم و اگر بتوانیم همان کاری را که سال‌هاست در عزاداری امام حسین(ع) انجام می‌دهیم ادامه دهیم و مردم را همان‌گونه در صحنه حاضر کنیم به نظر می‌رسد می‌توانیم به هدفمان دست پیدا کنیم.


*روزانه چقدر به قرآن کریم رجوع و از آن کمک می‌گیرید؟

قطعاً رجوع به قرآن یکی از برنامه‌های من است؛ چراکه در برخی از مواقع متوجه می‌شویم که مدیریت بحران هم دست ما نیست و آنجاست که همه باید تلاش کنیم که با قرآن باشیم، قرآنی زندگی کنیم و با قرآن بمیریم؛ به‌نظر می‌رسد که در شرایط بحرانی رجوع به قرآن اهمی ویژه‌ای است، چراکه بعضی از مواقع احساس می‌کنیم که دیگر چیزی به ذهن ما نمی‌رسد و تنها راه نجات ما پناه آوردن به قرآن است. امیدواریم که همه رسانه‌ها به ما کمک کنند تا آینده خوبی را برای کشورمان رقم بزنیم و آینده خوبی را برای مردم ترسیم کنیم؛ باید به مردم بگوییم که در دستگاه‌های مختلف کشور خادمانی هستند که صادقانه می‌خواهند کار کنند تا با کمک و تلاش آن‌ها بتوانیم اتفاق مثبتی را رقم بزنیم.

انتهای پیام

captcha