تاکسیدرمی؛ تحقیقات در ویترین ادارات!
کد خبر: 3748323
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

تاکسیدرمی؛ تحقیقات در ویترین ادارات!

گروه اجتماعی - دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست هدف تاکسیدرمی از گونه‌های تلف شده را انجام تحقیقات علمی و استفاده‌های آموزشی و مطالعاتی بیان کرده که این مطلب دلیلی بر حذف نمایش تاکسیدرمی در ادارات و اماکن عمومی است چرا که محل فعالیت تحقیقاتی و علمی دانشگاه است.

تاکسیدرمی تحقیقات در ویترین ادارات!!

به گزارش ایکنا از مازندان، این شعبه در تاریخ ۹۷/۶/۱۴ گزارشی با عنوان «از تاکسیدرمی درنای سیبری تا انفجارهای هسته‌ای» منتشر کرده است که مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در همین رابطه جوابیه‌ای را در اختیار ایکنا قرار داده است که با عنوان «تاکسیدرمی روشی برای استفاده بهینه از گونه‌های تلف شده است» در ایکنا منتشر شد؛ لذا ضمن تشکر از پاسخگویی از وی ذکر نکاتی درباره پاسخ‌شان ضروری به نظر می‌رسد.
به گزارش ایکنا مازندران نویسنده معتقد است محیط زیست که خود پرچمدار مبارزه با بی‌حرمتی و بی‌رحمی با طبیعت را در دست دارد با نمایش تاکسیدرمی در واحدها و سازمان‌ها تابعه جزعادی کردن این گونه ظلم‌ها به طبیعت چیزی را عاید سازمان محیط زیست نمی‌کند.
واحدهای سازمان محیط زیست محل رجوع شهروندانی است که برای انجام فعالیت‌های اداری خود به آن سازمان رجوع می‌کنند و کسی به قصد دیدن جانداران تاکسیدرمی به این نوع مکان‌ها مراجعه ندارد؛ لذا استقرار پرندگان تاکسیدرمی در ادارات موضوعیت ندارد.
از سوی دیگر انسان به صورت فطری خشونت را نمی‌پسندد و چه بسا ممکن است شخصی با دیدن حالت خشک شده آهوبچه‌ای نحیف و یا پرنده‌ای با منقاری ظریف، ثبات روانی‌اش متزلزل شود و ما حق نداریم با شهروندانمان چنین برخوردی داشته باشیم شهروند ما برای یک نامه اداری به سازمان‌های تابعه محیط زیست مراجعه دارد چه لزومی دارد ورودی این ادارات نمایشگاه این گونه مردار باشد.
 به گزارش ایکنا در بخشی از جوابیه دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست به ایکنا چنین آمده است که عینا نقل می‌شود.«برای اینکه بتوان از نمونه‌ تلف شده و مرده استفاده بهینه کرد، آن را به صورت تاکسیدرمی نگهداری می‌کنند تا نمونه به صورت دائم حفظ شده و بتوان از آن در راستای تحقیقات علمی و استفاده‌های آموزشی و مطالعاتی استفاده کرد منشا بسیاری از تحقیقات علمی همین تاکسیدرمی‌ها هستند.» حال سوال اینجاست، آیا جای نگهداری دائم جانوران تاکسیدرمی برای استفاده آموزشی و مطالعاتی در ادارات و اماکن عمومی است یا باید در دانشگاه و اماکن علمی، آن هم تحت حفاظت ویژه باشد.
در نهایت همه ما می‌دانیم  مردم از لحاظ روحی و روانی در یک وضعیت نیستند و ما حق نداریم چیزی را به مردم نشان دهیم که شخص علاقه‌ای به دیدنش ندارد و رعایت حقوق شهروندی اقتضا می‌کند مسائلی که ممکن است برای خیلی‌ها چندش‌آور، دردآور و موجب ملالت شود در مسیر راه عموم قرار ندهیم و به حقوق شهروندان احترام بگذاریم.

نمایش حیات وحش به جای ممات وحش
به گزارش ایکنا پرواضح است سارمان محیط زیست برای توجه دادن مردم به حفظ محیط زیست باید راه‌کارهای دیگری را درپیش بگیرد و به جای نمایش ممات وحش، تصاویر حیات وحش را به صورت زنده به نمایش بگذارد و جامعه را از نقش کلیدی تک تک حیات وحش را در اکوسیستم مطلع کند.

تاکسیدرمی تحقیقات در ویترین ادارات!!

لزوم ترویج روش تاکسیدرمی بدون خشونت
همچنین روش تاکسیدرمی بدون خشونت به طوری که به هیچ حیوانی آسیب وارد نمی‌شود و هنرمند از اجزای مصنوعی مثل چشم‌های شبیه به واقعی، شاخ های مصنوعی یا شاخ واقعی که به طور طبیعی افتاده و یا حتی نمونه رزینی آن استفاده می کند و سپس با روکش لوازم خانه آن‌ها را می‌پوشاند و این اقدامات سبب اشتغالزایی هنرمندان شده و افراد می توانند یک تاکسیدرمی از حیوانات مصنوعی را برای تزئین به خانه‌های خود ببرند به گونه‌ای که بوی هیچ خشونتی هم از آن ساطع نشود و با دیدن نشانه‌های الهی و هنرمندی افراد به وجد آیند.
در پایان  ضمن تشکر فراوان از مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی سازمان محیط زیست نسبت به مطالبات جامعه؛ ای کاش سازمان بهزیستی هم  پیگیر آن شکارچی دارای دو معلول در این گزارش می‌شد.
لازم به ذکر است؛ از اینکه دانستیم، تاکسیدرمی بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و  سازمان برای صدور مجوز کارگاه تاکسیدرمی، مراحل کاملا تخصصی و حرفه‌ای را وضع کرده است تا این اقدام  محدود و برای مطالعات علمی و تحقیقاتی انجام شود، جای بسی امیدواری است.

انتهای پیام

captcha