معاونان صاحب رأی در نبود وزرا به شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌روند
کد خبر: 3748659
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

معاونان صاحب رأی در نبود وزرا به شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌روند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مصوبه الحاق دو تبصره جدید به ماده پنج منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام 600 میلیون تومان سهم اتحادیه تشکل‌ها از بودجه منشور توسعه، دو خبر مهم آخرین هفته از شهریورماه 97 بود.

معاونان صاحب رأی به‌جای وزرا در شورای توسعه فرهنگ قرآنیبه گزارش ایکنا؛ طی هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متنوع قرآنی همچون اعلام زمان برگزاری مرحله کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد، برگزاری دوره تربیت مدرس روش تدریس و مهارت‌های مربی کودک در سازمان دارالقرآن، برگزاری نخستین جلسه هم‌افزایی نهادهای متولی در امور دینی وزارت ارشاد، مصوبه الحاق ۲ تبصره جدید به ماده ۵ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اطلاعيه سازمان سنجش درباره حافظان قرآن پذیرفته شده سال ۹۷، برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن همسران و فرزندان ایثارگران، اعلام فراخوان آزمون اعطای مدرک بین‌المللی حفظ جامعةالقرآن و ... همراه بود.
اعلام زمان برگزاری مرحله کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد
علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری مرحله کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این مرحله از مسابقات که مرحله نهایی نیز خواهد بود، طی روز دوشنبه، ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود. عزتی با بیان اینکه این مرحله از مسابقات کتبی به طور همزمان در سراسر کشور و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، افزود: همچنین، زمان برگزاری مرحله نهایی بخش شفاهی جشنواره نیز طی هفته آتی مشخص خواهد شد.
وی اظهار کرد: طی جلسه‌ای که در هفته جاری برگزار شد، مقرر شد تا مرحله نهایی بخش شفاهی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه از ۲۰ تا ۲۲ آبا‌ن‌ماه در ارومیه برگزار شود.
عزتی در ادامه تصریح کرد: همچنین، اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌های کتبی و شفاهی نیز به‌طور همزمان روز ۲۲ آبان‌ماه سال جاری در ارومیه برگزار خواهد شد.
برگزاری دوره تربیت مدرس روش تدریس و مهارت‌های مربی کودک در سازمان دارالقرآن
مرحله اول نخستین دوره تربیت مدرس روش تدریس و مهارت‌های مربی کودک از ۱۹ تا ۲۳ شهریورماه به همت معاونت آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در محل این سازمان برگزار ‌شد.
در این دوره تربیتی، مربیانی همچون «حسین همتی» در زمینه مهارت‌های شعر و بازی، خانم‌ «فعال» در زمینه روش تدریس کاردستی، نقاشی و کارآموزی، «محمدرضا سرشار» در زمینه روش تدریس قصه، داستان و کارآموزی و «مصطفی رحماندوست» در زمینه روش تدریس قصه، داستان و کارآموزی به آموزش ‌پرداختند. همچنین، این دوره با حضور ۴۵ نفر از بانوان منتخب سراسر کشور برگزار شد.
برگزاری نخستین جلسه هم‌افزایی نهادهای متولی در امور دینی وزارت ارشاد
روز شنبه، ٢٤ شهریورماه، اولین جلسه نهادهای دینی و قرآنی به میزبانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. به‌منظور بسط و گسترش تعاملات فی مابین نهادها و دستگاه‌های متولی در امور دینی و قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین جلسه هم‌افزایی با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حبیب ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، حجت‌الاسلام والمسلمین عادلی، مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت و مرتضی خدمتکار، مشاور اجرائی معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
در این جلسه حاضران به ارائه نظرات و پیشنهادات و همچنین، بحث و تبادل نظر درباره هم‌افزایی نهادهای دینی و قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.
حضور مدیر آموزش امور مساجد در رادیو قرآن
همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، حجت‌الاسلام پرویزی، مدیر آموزش امور مساجد و امام جماعت مسجد بقیع تهران امروز ۲۴ شهریورماه در برنامه افق در رادیو قرآن به بیان مطالبی درباره فعالیت قرآن‌خوانی در هیئات و بکارگیری مضامین قرآنی در هیئات و در خصوص قرآن و سیدالشهدا(ع) پرداخت.
وی در زمینه هیئت الگو و اسوه در زمینه بکارگیری مضامین قرآنی در آنها، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتشان بارها و بارها به برنامه هیئات تذکر داده‌اند، ایشان نسبت به فضای هیئات می‌فرماید که باید از دو عنصر عاطفه و منطق برخوردار باشند یعنی علاوه بر اینکه باید در مجالس از سخنران قوی استفاده کنیم، در کنار آن از عنصر عاطفه که همان برنامه مداحی است باید به درستی استفاده شود.
مدیر آموزش امور مساجد ادامه داد: همانطور که در سخنرانی‌های امام خمینی(ره) در مناسبت‌ها می‌بینیم، در کنار سخنرانی‌های قوی امام(ره)، برنامه مداحی قوی نیز انجام می‌گرفت. متأسفانه نکته‌ای که دیده می‌شود این است که هیئات نسبت به بحث منطق و سخنرانی کم‌توجهی می‌کنند یا مباحث عاطفی در مداحی‌ها با تحریفات همراه است که از آسیب‌های امروز است و اگر جلوی آنها را نگیریم، گرفتار خواهیم داشت.
مهلت اعلام آمادگی قاریان و گروه‌های تواشیح تمدید نمی‌شود
فرم‌ ثبت نام قاریان و گروه‌های تواشیح در کاروان نور اعزامی به عتبات در ایام اربعین حسینی(ع) از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در پایگاه etghan.ir قرار داده شده و مهلت ثبت نام آن که پیش از این پایان شهریورماه اعلام شده بود به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.
شرایط قاریان و گروه‌های تواشیح متقاضی بدین شرح است؛ ۱- سن بالای ۱۸ سال، ۲- قاری ممتاز کشوری یا حداقل قاری ممتاز در سطح استان، ۳- تأیید سطح فنی قاری توسط یک نفر از اساتید برجسته کشور، ۴- دارا بودن روحیه همکاری و تحمل شرایط سختی که ناشی از کمبود امکانات در این سفر می‌باشد. ۵- عدم عضویت در کاروان نور در سال‌های گذشته، ۶- حضور تمام وقت در ایام اعزام کاروان نور (۸ الی ۲۲ صفر ۱۴۴۰)، ۷- داشتن پاسپورت به حداقل ۶ ماه اعتبار.
همچنین، اسامی کاروان نور هفته اول مهرماه اعلام خواهد شد.
پایان تصویربرداری اثر «ایران»
اعضای گروه همخوانی و تواشیح محمد رسول الله(ص) در یکی از مقرهای هواپیمایی ناجا حضور یافتند و تصویربرداری اثر «ایران» را تکمیل کردند.
اثر ایران به دو زبان فارسی و عربی است که تصویربرداری آن در راهپیمایی روز قدس، برج آزادی، برج میلاد و... انجام گرفته بود که با حضور گروه در یکی از مقر هواپیمایی ناجا تکمیل شد که پس از از تدوین، رونمایی می‌شود.
مصوبه الحاق ۲ تبصره جدید به ماده ۵ منشور توسعه فرهنگ قرآنی
مصوبه «الحاق دو تبصره جدید به ماده ۵ منشور توسعه فرهنگ قرآنی» توسط رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.
متن کامل این مصوبه که در جلسه ۸۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:
«تبصره ۲- تصمیم‌گیری در مورد اصلاح ترکیب اعضای شورای تخصصی با پیشنهاد شورای تخصصی و تصویب شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود.
تبصره ۳- وزرای عضو شورای تخصصی، درصورت عدم امکان حضور در جلسات شورای تخصصی می‌توانند معاونان ذی‌ربط خود را با حق رأی برای شرکت در جلسه شورای تخصصی معرفی نمایند».
اطلاعيه سازمان سنجش درباره حافظان قرآن پذیرفته شده سال ۹۷
طی اطلاعیه‌ای، فهرست اسامی ۱۴۸ نفر از پذيرفته‌شدگان نهايی شامل آن دسته از حافظان قرآن مجيد دارای مدرك ديپلم و غيرديپلم و ليسانس علوم‌قرآنی شركت‌كننده در آزمون كارشناسي ارشد سال ۹۷ كه در آزمون صحت حفظ از ۱۰ شهریورماه تا ۱۴ شهریور امسال شركت كرده و موفق به طی تمامی مراحل مربوط آزمون شده‌اند، اعلام شد.
لذا داوطلبانی که تاکنون مدارک خود را به سازمان سنجش ارسال نکرده‌اند، باید با توجه به مقطع قبولی خود نسبت به انجام موارد در نظر گرفته شده و ارسال مدارک لازم اقدام کنند.
برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن همسران و فرزندان ایثارگران
علی خلیل ارجمندی معاون بنیاد شهید استان تهران بیان کرد: مرحله استانی مسابقات قرآن کریم ویژه همسران و فرزندان دختر و ایثارگران و فرزندان پسر در همه استان‌های کشور برگزار شده است.
ارجمندی ادامه داد: این مسابقات در ۲۰ استان‌ کشور شامل؛ آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، قزوین، کردستان، کرمانشاه، قم، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، مازندران، مرکزی، گیلان، هرمزگان، برگزار شده و نفرات برگزیده نیز اعلام شده است و در مابقی استان‌ها در حال برگزاری مسابقات هستند که تا آخر شهریورماه نتایج و نفرات برگزیده را اعلام می‌کنند.
تصویب ۲ پرونده در هشتاد و چهارمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات
حسین بهبودی،‌ عضو هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت از برگزاری هشتاد و چهارمین جلسه این هیئت طی امروز شنبه، ۲۴ شهریورماه خبر داد و گفت: در این جلسه که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با دو پرونده مؤسسات قرآنی در آمل و اردبیل موافقت شد.
وی در ادامه با بیان اینکه با تلاش تمامی همکاران مشکلات مربوط به سامانه ثبت تقاضا برای مؤسسات برطرف شده است، افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مورد نظر برای ثبت تقاضای خود اقدام کنند.
اعلام فراخوان آزمون اعطای مدرک بین‌المللی حفظ جامعةالقرآن
فراخوان ثبت‌ نام در آزمون اعطای مدرک بین‌المللی حفظ کل قرآن مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن و اهل‌البیت(ع) استان تهران در سال ۱۳۹۷ اعلام شد. حافظان علاقه‌مند تا ۲۰ آبان‌ماه فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این مؤسسه به نشانی www.jqk.ir و تکمیل فرم مربوطه، ثبت‌ نام خود را انجام دهند.
این آزمون دوم آذرماه ساعت، ۸ تا ۱۴:۳۰ در شعبه رسالت جامعةالقرآن واقع در بزرگراه رسالت شرقی، نبش اتوبان باقری، روبروی راهنمایی رانندگی منطقه ۵ برپا می‌شود.
۶۰۰ میلیون تومان؛ سهم اتحادیه از اعتبارات سال97

نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، با بیان اینکه سهم اتحادیه از این اعتبار در مجموع، ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد از این مبلغ، سال ۹۵ محقق شد و مابقی که حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود، از اعتبار جدیدی که در حساب شوراست، تأمین خواهد شد.
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به جلسه هفته گذشته این کمیته عنوان کرد: با توجه به اعتبار مختصری که از بودجه سال ۹۷ به حساب شورای توسعه واریز شده، در این جلسه درخصوص نحوه هزینه کرد این اعتبارت و درصد اعتبار و سهم این کمیسیون‌ها، بحث و تصمیم‌گیری شد، البته در جزئیات گزارش برخی دستگاه‌ها اشکالاتی وجود داشت که در نهایت مورد تأیید قرار گرفته و نهایی شد و درصد اعتبار هر یک از دستگاه‌ها براساس قرارداد سال گذشته مشخص شد.

انتهای پیام

captcha