مسجدی قجری که سهم بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی دارد
کد خبر: 3748805
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

مسجدی قجری که سهم بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی دارد

مسجد سید عزیزالله جنب بازار بزرگ تهران از بناهای تاریخی عصر قاجاری فتحعلی شاه قاجار است که قبل از انقلاب محل تجمع مبارزان و مجاهدان اسلامی بود و در پیروزی انقلاب نیز سهیم بود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: معماری این مسجد با چهار ایوان و گنبد دو پوششی دارای کاشیکاری‌های زیبا است که زیبایی‌های آن با سردر مسجد، جلوخانه، هشتی، صحن و شبستان، کامل می‏‌شود.

نزدیکی این مسجد به بازار از ابتدا موجب اهمیت آن بوده است، چرا که در تهران قدیم رسم بر این بود که داروغه شهر در محلی به نام چهارسوق اقامت می‏‌کرد و به نظارت امور شهری می ‏پرداخت.

 داروغه‌ها از ساعت ۲۰ در میدان ارگ که نزدیک بازار چهارسوق بود به نواختن طبل می‏‌پرداختند و کسبه بازار با شنیدن صدای طبل می‏‌دانستند که کم کم باید بازار را تعطیل و تحویل داروغه‌ها بدهند.

  

 

 مسجد سیدعزیزالله از ابتدا در قطب سیاسی و اقتصادی شهر تهران قرار داشت و همواره در فعالیت‌های سیاسی روز نیز نقش داشت.

 این فعالیت‌ها از زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ افزایش یافت، این کودتا بار دیگر فضای ایران را سنگین کرد و به تدریج هسته‌‏ها و گروه‌های مبارزاتی را پراکنده ساخت، اما محرم و یاد امام‌حسین (ع) این گروه‌ها را جمع می‏‏‌کرد و مساجد را به محل تجمع مبارزان و تبادل افکار و آرا هیأت‌های مذهبی مبدل می‏‌ساخت. 

 در این بین مسجد سید عزیزالله اهمیت ویژه‌ای یافت و مرکز ارتباط روحانیون و بازاریان شد و به دنبال سخنرانی امام خمینی (ره) در خرداد ۱۳۴۲، در مسجد سید عزیزالله مراسم دعا و نیایش برگزار شد و در پی آن علمای وقت مانند آیات خوانساری، بهبهانی و حجت الاسلام تنکابنی در این مسجد تحصن کردند. 

  

 در پی این اقدام، مساجد دیگر نیز وارد عمل شدند و مبارزات مردمی در کشور افزایش یافت و سخنرانی‏‌هایی در مساجد به حمایت از امام (ره) توسط آیت‌الله خوانساری، حجت‌‏الاسلام فلسفی و حجت‌‏الاسلام تنکابنی برگزار شد.

انتهای پیام

 

 

 

captcha