شهادت امام سجاد(ع) و قرائت «جوشن کبیر»؛ رسمی دیرینه در روستای انبوه
کد خبر: 3748986
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

شهادت امام سجاد(ع) و قرائت «جوشن کبیر»؛ رسمی دیرینه در روستای انبوه

گروه اجتماعی ــ مردم روستای انبوه شهرستان رودبار همزمان با شهادت حضرت زین‌العابدین(ع) که مصادف با سومین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، گرداگرد روستا می‌چرخند و دعای جوشن کبیر را قرائت می‌کنند.

آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)

به گزارش ایکنا از گیلان، مردم گیلان نیز همانند دیگر استان‌های کشور با آغاز ماه محرم با نصب پرچم‌های سیاه بر سر در منازل، مغازه‌ها و کوچه و خیابان‌ها به آذین‌بندی می‌پردازند تا تکایا، مساجد و اماکن عزاداری را با عشق به مولایشان حسین(ع) آماده کنند. از جمله رسوم مردم گیلان در ماه محرم می‌توان به مراسم علم بندان در ماسوله و آیین چهل منبران در لاهیجان اشاره کرد. علاوه بر این مردم روستای انبوه در جنوبی‌ترین نقطه استان گیلان در شهرستان رودبار، همزمان با سومین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مصادف با شهادت حضرت زین‌العابدین(ع) اقدام به برگزاری مراسم قرائت دعای جوشن کبیر می‌کنند.

عین‌الله عزیزپور، رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: عزاداران حسینی روستای انبوه صبح امروز از مقابل دو مسجدی که در این روستا وجود دارد، علمی را که از قبل برای عزای حسینی بسته‌اند به دست نوجوانانی که به سینه‌های شان قرآن بسته‌اند می‌دهند و بزرگان روستا به همراه سایر اهالی گرداگرد روستا را می‌چرخند و اقدام به قرائت دعای جوشن کبیر می‌کنند.

وی افزود: در این مراسم علاوه بر قرائت دعا، فاتحه خوانی برای امواتی که طی سالجاری فوت کرده اند و با ادغام دو هیات بالا محله و پایین محله، در حیات مسجد جامع روستا اقدام به علم اندازی می‌کنند و سپس در یکی از مساجد روستا بعد از اقامه نماز جماعت، غذای نذری تدراک دیده شده را صرف می‌کنند.

وی افزود: همواره از دیرباز این رسم در روستای انبوه اجرا می‌شده، مردم روستای انبوه با قرائت 100 فراز دعای جوشن اعتقاد دارند که روستا را تا یکسال از جمیع بلایای طبیعی بیمه می‌کنند و نمونه بارز آن زلزله سال 69 رودبار است، با اینکه زلزله مذکور به مرکزیت شهرستان رودبار تلفات جانی فراوانی را به جا گذاشت، اما در روستای انبوه فقط 3 نفر کشته شدند.

گفتنی است؛ روستای تاریخی، توریستی و کوهستانی «انبوه» در ‌۱۸۰ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان و ‌۱۱۶ کیلومتری نیمه‌شرقی شهرستان رودبار واقع شده است. این روستا در دامنه کوه‌های البرز شمالی در دل کوه و با معماری پلکانی همانند ماسوله احداث شده به نحوی که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر است و به همین دلیل به ماسوله دوم گیلان معروف است.

این روستا زادگاه بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله «شیخ احمد انبوهی» و فرزندش مرحوم «شیخ محمد انبوهی» است. بر اساس شواهد موجود قدمت سکونت انسان در روستای انبوه به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. این روستا‌ در زمان جنگ تحمیلی ۱۸ شهید، دو آزاده و حدود ۲۰جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

 آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)

آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)آداب و رسوم مردم روستای انبوه در سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع)

عکس: ابوذر حمیدی

انتهای پیام

captcha