لزوم پرهیز از تفکیک تاریخی در شناخت امام حسین(ع)/ عقلانیت؛ یکی از اصول مهم جامعه حسینی
کد خبر: 3748990
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

لزوم پرهیز از تفکیک تاریخی در شناخت امام حسین(ع)/ عقلانیت؛ یکی از اصول مهم جامعه حسینی

گروه معارف ــ یک کارشناس دینی ضمن تأکید بر پرهیز از تفکیک تاریخی در شناخت امام حسین(ع) گفت: عقلانیت یکی از ویژگی‌های مهم حرکت سیدالشهدا(ع) به شمار می‌رود که متأسفانه در جامعه امروز مغفول مانده است.

لزوم پرهیز از تفکیک تاریخی در شناخت امام حسین(ع)/عقلانیت؛ یکی از اصول مهم جامعه حسینیبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام کاظم سرابی، کارشناس دینی امروز، ۳۱ شهریورماه در سخنرانی حوزه علمیه الزهرا(س) اظهار کرد: مکتب سیدالشهدا(ع) به‌عنوان الگو جایگاه مهمی در مسیر بندگی دارد که باید ابعاد مختلف آن در جامعه مورد بررسی قرار گیرد.
وی تفکیک تاریخی را یکی از مشکلات در بحث شناخت امام حسین(ع) برشمرد و گفت: برخی از جوامع را ملاحظه می‌کنیم که امام حسین(ع) ندارند اما از نظر عملکردی جامعه آنها حسینی‌تر است و باید شاخص‌ها به درستی در جامعه تبیین شود.
این کارشناس دینی به پررنگ کردن مجالس امام حسین(ع) تأکید کرد و افزود: سالانه شاهد باشکوه‌تر شدن مجالس هستیم و پیاده‌روی اربعین یکی از مصادیق بارز آن است که شهرت جهانی پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در قیام خود با ۴۰۰۰ نفر وارد کربلا شد که این جمعیت کم‌کم ریزش پیدا کرد و در نهایت در شب تاسوعا به هزار نفر رسید و امام در سخنرانی شب عاشورا از یاران خود خواست تا اگر کسی دِینی بر گردنش هست به خانه برگردد.
سرابی فروتنی هنگام فرمانروایی و حکومت، گذشت هنگام قدرت، خیرخواهی هنگام دشمنی و بخشش بدون منت‌گذاری را چهار رکن مهم برای جامعه اسلامی از منظر امام(ع) برشمرد.
وی داشتن روحیه جوانمردی را از ویژگی‌های بارز شخصیتی امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: روحیه جوانمردی باید در اخلاق اجتماعی مورد توجه قرار گیرد چرا که جامعه امروز به این ویژگی نیازمند است.
وی با اشاره به اینکه از منظر مقام معظم رهبری حرکت امام حسین(ع) از استدلال‌های مهمی شامل عاطفه، عقلانیت و عزت حماسی برخوردار بود، بیان کرد:؟ عقلانیت یکی از ویژگی‌های مهم این حرکت سیدالشهدا(ع) به شمار می‌رود که متأسفانه در جامعه امروز مغفول مانده چرااکه اگر جامعه‌ای بر عقلانیت استوار نباشد هرگز پذیرایی عدالت نخواهد بود.
این کارشناس دینی جهل‌ستیزی، عقل‌گرایی و امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر پیام‌های عاشورا عنوان کرد و گفت: در جامعه‌ای که عقلانیت در آن وجود نداشته باشد به حرف منطقی می‌خندند زیرا این جامعه قانونی که متصل به وحی باشد وجود ندارد در نتیجه حب و بغض شخصی جای قانون را می‌گیرد.
 انتهای پیام
captcha