مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اخبار دفاع مقدس در میانه ماه محرم
کد خبر: 3749072
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اخبار دفاع مقدس در میانه ماه محرم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در هفته دفاع مقدس»، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 31 شهریورماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در هفته دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبری با عنوان «اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در هفته دفاع مقدس»، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز شنبه، 31 شهریورماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 31 شهریورماه و تا ساعت 19 تعداد شش خبر را بر روی خروجی صفحه دین، قرآن و اندیشه خود منتشر کرده که این اخبار همچنان رنگ و بوی محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش را داشته و هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «اعلام فراخوان ثبت‌نام خادمی طرح «نائب الشهید» در پیاده‌روی اربعین» کرده که اگرچه این خبر در حوزه قرآن کریم جای ندارد، اما از لحاظ اطلاع‌رسانی در زمینه مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی خبری مهم و قابل توجه است.
در بخش‌هایی از این خبر مربوط به ایام اربعین حسینی آمده است: «فراخوان ثبت‌نام خادمی در موکب‌ها و غرفه‌های طرح «نائب الشهید» توسط کارگروه شاهد کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین از کانون همبستگی فرزندان شاهد منتشر شد. افرادی که متقاضی خادمی در موکب‌ها و غرفه‌های نائب الشهید در داخل ایران و مسیر پیاده روی اربعین هستند، مفاد اطلاعیه فراخوان و فرم ثبت‌نام را به دقت مطالعه و تکمیل کرده و حداکثر تا تاریخ 4 مهر ماه به آی دی سروش kahf1397@ ارسال کنند.
محل موکب‌ها: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و در صورت فراهم شدن امکانات مورد نیاز، در پیاده‌روی اربعین سال 97 موکب‌ها و غرفه‌های نائب الهشید در دو مکان در داخل کشور و چهار مکان در مسیر پیاده روی اربعین حسینی به زائران پیاده روی اربعین حسینی خدمت خواهند کرد.
برنامه فعالیت خادمان در موکب‌ها: ارتباط چهره به چهره، تبلیغ و تبیین طرح نائب الشهید در گفت‌وگوی با زائران فارسی‌زبان، عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان، توزیع رندمی کارت نیابت شهدا در مسیر، چاپ کارت نیابت شهید مورد نظر، فیلمبرداری و عکاسی، عینک وی آر، چاپ پیکسل، عرضه خدمات فرهنگی و ... خواهد بود.
زمان بندی خدام(برنامه ریزی اولیه): ساعت 12 روز چهارشنبه، مورخ 25 مهر اجتماع در تهران و حرکت به سمت عراق - شب جمعه کربلا(درصورت فراهم شدن امکانات) و ظهر جمعه حضور در نجف و سپس انتقال خدام به موکب‌ها - شروع فعالیت از صبح شنبه 28 مهر لغایت غروب دوشنبه 7 آبان- برگشت دوشنبه شب با ثبت‌نام قبلی خواهد بود(کارگروه در قبال خدامی که زمان یا شیوه دیگری را برای خروج خود انتخاب نمایند، هیچ مسئولیتی نخواهد داشت). در صورت فراهم شدن ایجاد غرفه در فرودگاه امام خمینی(ره) و شهید هاشمی‌نژاد مشهد، زمان حضور خدام در غرفه در شیفت‌های 24 ساعته خواهد بود».
فارس
چهار خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 462 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آعاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز سه خبر دیگر با عناوین «حفظ تشیع و نظام در گرو محفوظ ماندن عظمت مراجع معظم تقلید است»، «تلاوتی از «احمد احمد نعینع»/ آیاتی از سوره اسراء» و «اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در هفته دفاع مقدس»، بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در هفته دفاع مقدس» کرده که اغلب صفحات معارفی رسانه‌های مختلف نیز بدان پرداخته‌‍اند که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، شبکه قرآن و معارف سیما ویژه برنامه‌هایی را به همین مناسبت روی آنتن می‌برد.
برنامه‌های زنده «روزی بهتر» و «عطر محرم» با دعوت از مهمانان مرتبط و با محوریت این ایام همه روزه به ترتیب از ساعت های 9 و 10:15 به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت.
برنامه زنده «رصد» با دعوت از مسئولان مربوطه به اطلاع‌رسانی برنامه‌های هفته دفاع مقدس می‌پردازد که این برنامه هرشب در ساعت 21 پخش می‌شود.
«نمای هشت» عنوان مجموعه نمایشی می‌باشد که سکانس‌های دیدنی فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد که این برنامه همه روز از ساعت 13:45 تقدیم علاقه‌مندان به مجموعه‌های نمایشی خواهد شد.
روایتی از نقش آفرینی رسانه ملی و رشادت‌های کمتر دیده شده تصویربرداران، خبرنگاران، عوامل فنی و ... در طول هشت سال دفاع مقدس هر روز ساعت 8:30 در مستند «قرارگاه بی قرار» و همچنین مستند «قرآن در دفاع مقدس» هر روز ساعت 13:30 به روی آنتن این شبکه می‌رود.
«روزهای افتخار» عنوان مستند دیگر این شبکه است که تلاش و نقش نیروهای مهندسی رزمی در دوران هشت سال دفاع مقدس را از زبان فرماندهان و سرداران جنگ تحمیلی روایت می‌کند که این مستند همه روزه ساعت 14:30 پخش خواهد شد».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که بر روی این خروجی منعکس شده، خبری با عنوان «ویژه برنامه «یاقوت» روی آنتن شبکه قرآن رفت» است. این خبر که تیتر اصلی این صفحه را نیز به خود اختصاص داده است، مربوط به روز 26 شهریورماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
شش خبر با عناوین «حادثه عاشورا یک نیم روز، به وسعت تاریخ بشریت است»، «27 کشور میزبان برنامه‌های بزرگداشت مقام امام سجاد(ع)»، «اجرای قصاص و دیات وابسته به تاثیر اخلاقی مثبت در جامعه است»، «قم در سالروز شهادت امام زین العابدین(ع) به سوگ نشست»، ««محمد» محبوب‌ترین نام پسر در لندن اعلام شد» و «از تهران تا منهتن؛ بر بال‌های تعزیه» طی امروز و ت ایا نلحظه بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که این اخبار نیز اغلب متوجه ایام عزاداری ماه محرم به ویژه سالروز شهادت امام سجاد(ع) بوده در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
ایسنا
تعداد 10 خبر طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که هیچ کدام از این اخبار نیز در حوزه قرآن کریم جای نداشته و اغلب در حال و هوای ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان منعکس شده‌اند.
این صفحه از خبرگزاری ایسنا نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «برنامه‌های بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) در ایران و ۲۶ کشور جهان برگزار می‌شود» کرده که اگرچه این خبر نیز قرآنی نیست، ولی اکثر صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور بدان پرداخته‌اند و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع)، در تشریح ویژه ‌برنامه‌های بزرگداشت مقام شامخ این امام همام، اظهار کرد: ۲۰ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد از ۱۲ تا ۲۵ محرم ویژه برنامه‌هایی را در راستای ترویج سیره اجتماعی حضرت سجاد(ع) برگزار می‌کنند.
وی، ترویج و قرائت صلوات خاصه امام سجاد(ع) و همچنین ترویج نذر امام سجاد(ع) با هدف کمک به نیازمندان و برگزاری نشست‌های عمومی در سطح مساجد کشور پیرامون ادعیه ارزشمند صحیفه سجادیه را از شاخص‌ترین برنامه‌های کانون‌های مساجد ذکر کرد و افزود: ۲۰ استان کشور نیز مجری برنامه‌های ویژه و فاخر در راستای بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) هستند.
ارزانی به معرفی استان‌های برگزار کننده برنامه‌های فاخر بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) پرداخت و عنوان کرد: برگزاری۱۳ ویژه برنامه در ۱۳ شهرستان با عنوان «در محضر صحیفه سجادیه در خوزستان و پخش از شبکه استانی به همراه اختتامیه آن در ۲۴ محرم در شهر اهواز یکی از این برنامه‌ها است.
وی، برگزاری چهارمین سوگواره ملی شعر آئینی امام سجاد(ع) به میزبانی استان کهگیلوئیه و بویراحمد، سلسله نشست‌های سبک زندگی از منظر امام سجاد(ع) و همایش ملی سبک زندگی امام سجاد(ع) در استان خراسان شمالی را از دیگر برنامه‌های شاخص دبیرخانه‌های کانون‌های مساجد استان‌های کشور برشمرد».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تقریبا تمامی این اخبار رنگ و بوی ماه محرم‌الحرام را به خود داشته و در حوزه عترت قرار دارند.
ایبنا
«طنین «زنگ کتاب» عاشورایی در مشهد» و «نمايشگاه یادگارهای دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی آستان قدس»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز در دو حوزه عترت و دفاع مقدس جای داشته و در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منعکس شده، خبری با عنوان «بهترین صدقه از نگاه پیامبر اسلام (ص)» است که این خبر نیز در حوزه عترت قرار دارد و به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مربوط می‌شود.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «نگاهی به وقایع بعد ازعاشورا» مربوط به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم کرده که در بخش‌هایی از این مطلب خواندنی و قابل تأمل آمده است: «يكي از بزرگ‌ترين فجايع بشري در 10 محرم سال 61 هـ ق در سرزمين كربلا توسط امويان به وقوع پيوست. هنوز نيم قرني از رحلت پيامبر اسلام سپري نشده بود كه فرزند دختر آن بزرگوار را امت خودش به دستور كسي كه جانشين ظاهري آن حضرت بود به شهادت رساندند و فجايع عظيم ديگري از جمله بريدن سر كشته‌ها و غارت اموال و به اسارت گرفتن اهل ‌بيت (ع) مرتکب شدند.
وقايعي كه بعد از شهادت امام حسين(ع) از كربلا تا مدينه براي اهل ‌بيت(ع) اتفاق افتاد خيلي بيشتر از آن است كه بتوان آنها را به‌طور مختصر بيان کرد. همچنين، بيشتر وقايع را ثبت نكرده‌اند و يا اگر ثبت شده به تاريخ دقيق آن ‌اشاره نشده و به طور مطلق به محل وقوع آن ‌اشاره رفته. در اینجا به طور خلاصه و فهرست‌وار به وقايع مهم كه بعد از شهادت امام حسين(ع) رخ داد ‌اشاره مي‌شود.
سال 61 هـ ق عصر روز دهم محرم لشكر يزيد بعد از اينكه امام حسين(ع) را به شهادت رساند به دستور فرماندهان خود دست به غارت و آتش‌زدن خيمه‌ها و آزار و اذيت خاندان نبوت زدند، آن نامردمان به سوي خيمه‌هاي حرم امام حسين(ع) روي آوردند و اثاث و البسه و شتران را به يغما بردند و گاه بانويي از آن اهل‌بيت پاك با آن بي‌شرمان بر سر جامه‌اي در كشمكش بود و عاقبت آن لئيمان جامه را از او مي‌ربودند. دختران رسول خدا(ص) و حريم او از خيمه‌ها بيرون آمده و مي‌گريستند و در فراق حاميان و عزيزان خود شيون و زاري مي کردند».

captcha