شیوه توسعه ارزش‎های دینی و قرآنی در مراکز فرهنگی پایتخت/ تغییرات با توجه به نیاز مخاطبان
کد خبر: 3749107
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
اوحدی بیان کرد:

شیوه توسعه ارزش‎های دینی و قرآنی در مراکز فرهنگی پایتخت/ تغییرات با توجه به نیاز مخاطبان

گروه جامعه ــ رئیس سازمان فرهنگی و هنری با اشاره به شیوه توسعه ارزش‎های دینی و قرآنی در مراکز فرهنگی و فرهنگسرا‌های به عنوان رویکرد جدید این سازمان از انجام نظرسنجی عمومی برای نظارت و افزایش کیفیت برنامه‌های این مراکز خبر داد و گفت: براساس این نظرسنجی می‌توانیم شاهد تغییرات جدی با توجه به نیاز مخاطبان باشیم.

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات و برنامه‌های این سازمان در جهت تولید خوراک و محتوای دینی و قرآنی برای استفاده در برنامه‌های فرهنگسراها، گفت: فرهنگسرا‌ها و مراکز تحت پوشش سازمان فرهنگی و هنری شهردای تهران در دو تا سه حوزه مشخص فعال هستند که یکی از حوزه‌های بسیار جدی دراین مورد حوزه آموزش است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش بیش از ۱۴۰۰ عنوان در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد که این عناوین به چهار سرفصل تقسیم می‎شود. در این میان یکی از سرفصل‌های جدی موضوع معارف، اخلاق و بحث‎های دینی و قرآنی است؛ این موارد نیز شامل تفسیر قرآن، قرائت قرآن، تجوید قرآن، آموزش و تبیین نهج البلاغه و مباحث دینی و مباحث اخلاقی است. همچنین سرفصل‎های دیگر هم شامل مهارت‎های سبک زندگی ایرانی‌ــ‌اسلامی و مهارت‎های جدید و فردی هم از دیگر این موارد است.

اوحدی افزود: امروز از جمله کار‌های ارزشمندی که در حوزه دین و قرآن انجام می‎گیرد، فعالیت ۵ خانه فرهنگ با عنوان خانه فرهنگ و قرآن است که در کنار آن‌ها یک فرهنگسرا هم به صورت ویژه با عنوان فرهنگسرای قرآن فعالیت ویژه دارد؛ اخیراً هم اولین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه سازمان اورژانس کشور با حضور بیش از ۲ هزار شرکت‌کننده و ۱۵۰ فرد برتر در فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری با بیان اینکه تلاش ما این است که در حوزه توسعه ارزش‎های دینی و قرآنی اقدام کنیم، تصریح کرد: نمونه این اقدامات را در همین ماه محرم و ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا شاهد بودید؛ بعد از آن هم اربعین را در پیش داریم که نشان‌دهنده رویکرد جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به ارزش‎های اسلامی و قرآنی است و امیدواریم که این مسیر پایا و ماندگار باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش بودجه فرهنگی ضعف برنامه‌های دینی و قرآنی را به چه شکل جبران خواهید کرد، گفت: در اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همکاری با تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌پذیری از مردم ذکر شده است و تلاش می‎کنیم از همین ظرفیت‎ها برای جبران در این حوزه استفاده کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نحوه ارزیابی فعالیت‌های فرهنگسرا‌ها در طول سال و نظارت بر کیفیت برنامه‌های آنان هم به ایکنا گفت: اخیراً حوزه معاونت برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک نظرسنجی را انجام داد که در آن میزان علاقه‌مندی مخاطبان به برنامه‌ها و همچنین انتقادات و یا احیاناً پیشنهاداتی که برای بهتر شدن برنامه‌ها داشته‌اند مطرح شد.

وی ادامه داد: در این نظرسنجی ترکیب مخاطبانی اعم از بانوان و آقایان و دانش‌آموزان و یا دانشجویان در استفاده از برنامه‌های فرهنگسرا مورد بررسی قرار گرفت که جزئیات و میزان علاقه‌مندی‌های مردم و مخاطبان در نظرسنجی‌ها آمده است. این نظرسنجی بسیار دقیق است و نتایج بسیار مهمی را از نحوه فعالیت و ارزیابی کارهایمان ارائه داد.

تغییرات جدی با توجه به نیاز مخاطبان

 اوحدی با بیان اینکه این نظرسنجی نزدیک به سه هفته پیش انجام شد و آن را در جلسه‌ای با حضور همه مدیران فرهنگسرا‌ها و مدیران مناطق که ۱۰۰ نفر بودند ارائه کردیم، گفت: براساس این نظرسنجی می‌توانیم تغییرات جدی را با توجه به نیاز مخاطبان شاهد باشیم و امیدواریم آثار این نظرسنجی را با توجه به تغییر رویکرد سازمان فرهنگی و هنری ببینیم.

 انتهای پیام

captcha