بالا بردن سود بانکی منطبق با اقتصاد اسلامی نیست/ لزوم مقابله با بنگاه‎داری بانک‏‎ها
کد خبر: 3749148
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
عضو هیئت‎علمی جامعه‌المصطفی:

بالا بردن سود بانکی منطبق با اقتصاد اسلامی نیست/ لزوم مقابله با بنگاه‎داری بانک‏‎ها

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام و السلمین ثابت اظهار کرد: کم یا زیاد شدن سود سپرده‎های بانکی در بانکداری اسلامی و در نظریه اقتصاد اسلامی، تابعی از واقعیات اقتصادی جامعه است؛ بدین معنی که باید در متن اقتصاد واقعی و سودی که در آن ایجاد می‎شود، سود سپرده‎های بانکی نیز تعیین شود. به بیان بهتر، سود واقعی در اقتصاد اسلامی از اقتصاد واقعی نشئت می‎گیرد.

بالا بردن سود بانکی منطبق با اقتصاد اسلامی نیست/ لزوم مقابله با بنگاه‎داری بانک‏‎ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالحمید ثابت، عضو هیئت‎علمی جامعه المصطفی(ص) و مدیرگروه بانکداری دانشگاه عدالت، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش مجدد نرخ سود بانکی اظهار کرد: اساسا موضوع بالا بردن سود بانکی برای این مطرح می‌شود که سپرده‎گذاران به دلیل پائین بودن سود بانکی، پول خود را از بانک خارج می‎کنند تا در جاه‎های دیگر اقتصاد به سود بیشتر دست پیدا کنند و این موضوع، اساس تحلیل در مورد دلایل بالا بردن سود بانکی است.

عمده مشکلات اقتصادی به دلیل خلق پول توسط بانک‌هاست

وی ادامه داد: این در حالی است که به نظر می‌رسد این استدلال دقیق و جامع نیست و همه وضعیت اقتصاد کشور را مد نظر قرار نداده است؛ چراکه مشکلاتی که در اقتصاد ما پدید آمده است عمدتا به دلیل خلق پول و بالا رفتن حجم نقدینگی توسط بانک‎ها بوده است، نه اینکه مردم به دلیل پائین بودن سود سپرده‎های بانکی، پول خود را از بانک‎ها خارج کرده باشند.

ثابت افزود: مسائلی همانند تورم به دلیل بالا رفتن حجم نقدینگی در اقتصاد کشور اتفاق افتاده و لذا مشاهده کردیم که هرچه سکه فروخته شده و به اقتصاد جامعه تزریق شد، نه تنها قیمت سکه را پائین نیاورد بلکه روز به روز قیمت سکه بالاتر هم رفت.

بالا بردن سود سپرده‎ها منجر به کاهش تورم نمی‎شود

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: اکنون شاهد تثبیت این مشکلات اقتصادی هستیم و اگر این پیشنهادات در مورد بالا بردن سود سپرده‌های بانکی مطرح می‎شود کارساز نیست و اساسا اگر بنا بود چنین اقدامی صورت گیرد باید قبل از این اتفاقات انجام می‌شد، نه اینکه الان که مشکلات اقتصادی پدید آمده و نرخ ارز بالا رفته و تأثیر خود را بر تمام اقتصاد ما گذاشته است، اقدام به تغییر سود سپرده‎ها کنیم.

وی عنوان کرد: اقدام به بالا بردن سود سپرده‎های بانکی در شرایط کنونی، حرکت در مسیر همین موج گرانی و تورمی است که ایجاد شده است و به هیچ عنوان وضعیت کنونی را نه تنها اصلاح نخواهد کرد بلکه باعث خواهد شد مخارج و هزینه‎های تولید و هزینه‎های جامعه هم بالاتر برود و به وضعیت تورمی نیز دامن بزند.

لزوم مقابله با بنگاه‎داری بانک‌‏ها

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) ادامه داد: با این اوصاف بنده معتقدم سیاست بالا بردن سود سپرده‎های بانکی در شرایط کنونی اصلا سیاست درستی نیست و باید از آن دوری کرد. از سوی دیگر برای رهایی از این وضعیت باید بانک‎ها را کنترل کرد تا حجم نقدینگی ایجاد شده توسط آنها کاهش پیدا کند.

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه عدالت گفت: از سوی دیگر باید با یکی از مهم‎ترین اقدامات کنونی بانک‌ها که همانا بنگاه‎داری است مقابله صورت گیرد. باید شرکت‎های زیرمجموعه بانک‎ها کنترل شده و رگ‌های حیاتی این شرکت‎ها و بنگاه‎هایی که وابسته به بانک‎ها هستند قطع شود تا اقتصاد کشور ما بتواند روی آرامش به خود ببیند.

سود واقعی در اقتصاد اسلامی چگونه حاصل می‎شود؟

ثابت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سود بانکی در بانکداری اسلامی عنوان کرد: اساس کم یا زیاد شدن سود سپرده‎های بانکی در بانکداری اسلامی و در نظریه اقتصاد اسلامی، تابعی از واقعیات اقتصادی جامعه است؛ بدین معنی که باید در متن اقتصاد واقعی و سودی که در آن ایجاد می‎شود، سود سپرده‎های بانکی نیز تعین شود. به بیان بهتر، سود واقعی در اقتصاد اسلامی از اقتصاد واقعی نشئت می‎گیرد.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی تصریح کرد: زمانی‎که در فعالیت‌های تولیدی ما وضعیت رکودی حاکم است، چگونه ممکن است سودهای بالایی حاصل شود تا بنگاه‎ها بتوانند رقم بالایی را بابت سود بانکی پرداخت کنند. این هم دلیل دیگری است که نشان می‎دهد بالا بردن سود سپرده‎های بانکی اشتباه است و با نظریه اقتصاد اسلامی هم منطبق نیست.

ادغام بانک‌‏ها تأثیری بر اصلاح نظام پولی کشور ندارد

وی درپاسخ به پرسشی درباره فواید ادغام بانک‎ها نیز گفت: ادغام بانک‎ها از این جهت که می‎تواند هزینه‎های کلان تحمیل شده بر جامعه را کاهش بدهد، اقدامی مناسب است اما در تغییر وضعیت نظام پولی و مالی کشور چندان نمی‎تواند مؤثر باشد؛ چراکه سیستم بانکی به صورت یکپارچه عمل می‎کند و در هر صورت به افزایش نقدینگی دامن می‎زند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) در پایان تأکید کرد: بنابراین چنین سیستمی با وجود بانک‎های بزرگتر یا کوچک‎تر، خلق پول را انجام می‎دهد؛ لذا اینکار نمی‎تواند تأثیر مثبتی بر اصلاح نظام پولی و مالی بگذارد اما از این جهت که هزینه‎ها را کاهش می‎دهد، می‌‏تواند به نفع جامعه باشد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۹:۳۹
0
0
سود بانکی 15 درصد تورم 300 درصد !؟حالا این با موازین اقتصاد اسلامی منطبق هست !؟این ربا ست یا کلاهبرداری بانک ها وسرقت پول سپرده گذار.حالا سپرده گذار ربا خوار هست یا بانک و وام گیرندگان؟
کم بودن سود بانکی وگران شدن عمدی ارز باعث خروج پول های مردم از بانک و خرید سکه، طلا، ار،ز مسکن و خودرو ودیگر کالاها وگرانی شده هست.
captcha