«النِّکَاحُ سُنَّتِی»؛ نجوایی که کمتر به گوش می‌رسد
کد خبر: 3749153
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

«النِّکَاحُ سُنَّتِی»؛ نجوایی که کمتر به گوش می‌رسد

گروه اجتماعی - رشد آمار طلاق و کاهش ازدواج و به تبع آن افزایش آسیب‌های اجتماعی زنگ خطری است که به گوش می‌رسد.

النِّکَاحُ سُنَّتِی...؛ نجوایی که به خوبی به گوش نمی‌رسد

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏» نجوایی که امروزه به خوبی به گوش نمی‌رسد، رشد آمار طلاق و کاهش ازدواج و به تبع آن افزایش آسیب‌های اجتماعی زنگ خطری است که به گوش می‌رسد.

برای درک بهتر به آمار منتشر شده به آمار منتشر شده توسط سازمان ثبت و احوال کشور اشاره می‌کنیم.

در سال ۹۶ با ثبت ۱۷۵ هزار مورد جدایی، آمار طلاق در ایران، رقم بی سابقه‌ای را ثبت کرد. براساس این آمار، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، نزدیک به هشت درصد (۵۱ هزار مورد) کاهش داشته‌است.

این در حالی است که که آمار طلاق در همین مدت، به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده است، به این ترتیب نسبت طلاق‌ها به ازدواج‌های ثبت‌شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است.

مردادماه سال ۹۶ رئیس سازمان بهزیستی ایران با اعلام رشد نرخ طلاق میان زنان سرپرست خانوار، گفته بود که در سال ۹۵ به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق نیز ثبت شده‌است.

با استناد به همین آمار در هر ساعت ۲۰ مورد طلاق در ایران ثبت می‌شود. از طرفی ۶۷ درصد طلاق‌ها عمر ازدواج کمتر از ۱۰ سال داشته‌اند و در ۴۵ درصد طلاق‌ها دوام ازدواج کمتر از ۵ سال بوده‌است.

از دلایل عمده افزایش طلاق در کشور می‌توان به تغییر فرهنگ، بیکاری، مشکلات اقتصادی و نبود آموزش‌های سبک زندگی و مشکلات جنسی اشاره کرد.

النِّکَاحُ سُنَّتِی...؛ نجوایی که به خوبی به گوش نمی‌رسد

تغییر فرهنگ جامعه در مصرف‌گرایی، افزایش نرخ طلاق را به دنبال دارد
طی سال‌های اخیر به دلیل دسترسی آزادتر به اینترنت و ایجاد توقعات جنسی متفاوت و نبود آموزش‌های تخصصی برای زوج‌های جوان یکسری سرخوردگی‌های جنسی در زندگی زناشویی بوجود آورده که به تبع آن خیانت‌های از طرفین زوجین رخ داده که بر آمار طلاق افزوده است.

افزایش نرخ تورم، کاهش درآمد و بیکاری و کاهش نرخ اشتغال‌زایی در طی چندسال اخیر و از طرفی بیکاری انباشته شده طی چند سال اخیر بر مشکلات فراروی جوانان افزوده است.

تغییر فرهنگ جامعه در مصرف گرایی و هم چشمی‌های کورکورانه بدون درک شرایط جامعه که یکی از دلایل آن پخش برنامه‌های تجمل گرایانه بر ایجاد توقعات مادی زوحین افزوده و با توجه به این مشکلات اقتصادی افزایش نرخ طلاق را تاثیرات زیادی گذاشته است.

تغییر فرهنگ جوانان از زندگی شرقی به غربی و عدم خوداتکایی به فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز از دیگر دلایل افزایش طلاق در کشور است.

افزایش چند برابری نرخ ارز و افزایش چند برابری کالاها در طی چند ماه اخیر به مشکلات اقتصادی جوانان افزوده و احتمال رکورد دیگری در تعداد طلاق ها در کشور دور از تصور نیست.

این قسمتی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است قسمت دیگر آن پس از طلاق و جدایی رخ می‌دهد.

النِّکَاحُ سُنَّتِی...؛ نجوایی که به خوبی به گوش نمی‌رسد

زنان مطلقه در معرض بسیاری از آسیب‌های روحی و روانی هستند
زنان مطلقه در جامعه کنونی در معرض بسیاری ازآسیب‌های روحی و روانی هستند. از نبود شغل برای آنها و زندگی تنهایی بدون سرپناهی به عنوان شوهر و زندگی در خانه پدری همه و همه بر کوه مشکلات زنان طلاق گرفته می‌افزاید.

هر چند مردان بعد از طلاق با انتخاب‌های بیشتری برای زندگی مواجه هستند، اما افزایش اعتیاد در مردان طلاق گرفته بیش از دیگران است.

فرزندان خانواده‌های طلاق گرفته که با مشکلات روحی و روانی به دلیل نداشتن پدر و مادر رنج می‌برند و این فرزندان در نسل آینده نیز تاثیرات خوبی نخواهند داشت از طرفی آمار افرادی که در سنین کودکی بزهی انجام می‌دهند در بین فرزندان زوجین جدا شده نسبت به بقیه فرزندان بیشتر است.

اینها گوشه‌ای از آسیب‌های و دلایل طلاق در کشور ایران است، ولی راهکارهای علمی جهت جلوگیری از رخداد چنین اتفاقی چیست؟

ایجاد خودباوری فرهنگی و ایمان و اعتقاد به فرهنگ ایرانی و اسلامی همچون نسل های در کاهش نرخ طلاق و افزایش ازدواج نقش بسزایی دارد که امیدواریم رسانه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی هر چه زودتر برای رفع این مشکلات پیش قدم شوند.

یادداشت از سپیده قلندری اسفدن

captcha