احتکار در منظر قرآن
کد خبر: 3749161
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

احتکار در منظر قرآن

گروه اجتماعی - احتکار از مسايلی است که به طور مستقيم به مصالح جامعه مسلمين مربوط است و جلوگيری از آن از وظايف حکومت اسلامی است و کسی که در اين منصب قرار گرفته، موظف است از احتکار جلوگيری کند و افراد محتکر را تحت تعقيب قانونی قرار دهد و به مجازات رساند.

 احتکار در منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، احتکار از مسايلی است که به طور مستقيم مصالح جامعه مسلمين مربوط است و جلوگيری از آن از وظايف حکومت اسلامی است و کسی که در اين منصب قرار گرفته، موظف است از احتکار جلوگيری کند و افراد محتکر را تحت تعقيب قانونی قرار دهد و به مجازات رساند.
احتكار يعنی حبس نمودن و نگاه داشتن طعام و آذوقه و حبوبات و مايحتاج مردم، به انتظار اين كه اجناس گران شود و محتكر استفاده فراوان ببرد.احتکار، به لحاظ اينکه قدرت خريد مردم را کاهش می‌دهد، حرام شمرده شده است. هر مقدار پولی که عادلانه و مشروع در اختيار فردی باشد، در سيستم اقتصادی صحيح، و دور از سودجويي و استثمار، به معنی آن است که به نسبت آن وجه، حق استفاده از کالاهای جامعه را در رابطه با نياز خود دارد، ولی احتکار اين حق را از او سلب می‌نمايد. درواقع احتکار نه تنها پايمال کننده حقی از حقوق افراد است، بلکه بر اثر وجود پول، يعني وسيله مبادله کالا در دست مردم، با نبودن کالا در بازار يا کمبود آن، موجب تورم می شود که از مفاسد بسيار خطرناک اجتماع است و در صورت ادامه آن، آثار ناهنجار معنوی نيز به دنبال خواهد داشت و درنهايت در زنجيره نظام جامعه اختلال ايجاد خواهد کرد و درنتیجه جامعه ای فاسد خواهد ساخت.
بايد توجه داشت که معيار در احتکار حرام ايجاد بازار سياه است به گونه‌ای که موجب تضييق و دشواری مردم مسلمان فراهم شود و گرنه در موارد فراوانی که عرضه بی رويه کالا چه بسا موجب تضييع و اتلاف ما شود، نه تنها حرام نيست، بلکه از جهاتی منطبق با موازين عقلايی است.

احتکار به پيکره اقتصاد جامعه ضربه وارد می‌کند
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: احتکار به پيکره اقتصاد جامعه ضربه وارد کرده و نرخ کالاها را بالا برده و مردم را از لحاظ معيشتی در تنگنا قرار می دهد.
وی، ضمن بازگو نمودن هدف اصلی احتکارخاطرنشان کرد: هدف اصلی احتكار برای فروشندگان، منفعت طلبی از تمايل و شتابی است كه خريداران در اثر باور كردن كميابی كالا از خود نشان داده و به ذخيره سازی و نگهداری كالا می‌پردازند.
حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: در جامعه امروز پدیده احتکار یکی از مصادیق بارز تجاوز به حقوق اجتماعی است و عواقب زیانباری به همراه دارد.
وی ادامه داد: احتکار کردن یکی از مسائلی است که در دین اسلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است و افرادی که در هر شغل و منصبی هستند اگر کالا و یا چیزی را که دارند احتکار کنند در قیامت دچار عذابی سخت می‌شوند.
حجت‌الاسلام اکرمی با استناد به آیه 29 سوره نساء اظهار کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید، در اموالی که میان شما دست به دست می‌شود، به ناروا تصرف نکنید و با سبب های نادرست آنها را از دست مردم خارج نکنید و صاحب نشوید مگر این که داد و ستدی برخاسته از توافق شما باشد و یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روی خدا شما را از قتل باز می دارد که به شما مهربان است.
امام جمعه سراب، از ناپسند بودن احنکار گفت و یادآور شد: بدون شک احتکار، عملی مذموم و ناپسند است که در صورت عدم برخورد قانونی با آن بنیاد جامعه را سست می نماید.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیعمبر(ص) می فرمایند: هركس خوراكى را به امید گران شدن چهل روز انبار كند از خداوند برى شده و خدا نیز از او برى و بیزار است.
حجت‌الاسلام اکرمی، تاکید کرد: انسان در مسير ادامه زندگی خود، ضرورت دارد با ديگران ارتباط اقتصادی و اجتماعی برقرار نمايد و نسبت به برطرف ساختن نياز يکديگر اقدام نمايد و همديگر را از بهره برداری مايحتاج زندگی و به ويژه مواد غذايی محروم نسازند.

مهم‌ترین عامل بروز احتکار کسب سود بیشتر است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل بروز احتکار که در یک بازار بسته اتفاق می‌افتد، امید فرد به گرانفروشی و کسب سود بیشتر است.
وی افزود: یکی از مواد کسب درآمد و سود که اسلام ان را منع کرده است و آن را حرام می داند، احتکار است.
وی با استناد به آیه 35 سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: هنگامی که جنسی را پیمانه می‌کنید، پیمانه را کامل بدهید، و اجناس قابل وزن را با ترازوی درست و صحیح وزن کنید، این برای شما بهتر و فرجامش نیکوتر است.
حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: اسلام به عنوان یک دین و آیین راستین هرگز در حاشیهء زندگی مردم نیست، بلکه در متن زندگی انسانها قرار دارد و به همین دلیل برای تمام دردهای اجتماعی «طبیب» و «دارو» را ارائه می دهد که یکی از این دردها درد احتکار و یا صحیحتر، بلای احتکار است.
وی اظهار کرد: محتكران از سياست‌هايی كه در جامعه اتخاذ می‌شود، اطلاع كامل دارند و افراد ضعيفی نسيتند و از مراكز تصميم‌گيری جامعه به نوعی اطلاع دارند.
امام جمعه شهر بخشایش یادآور شد: در گذشته که از برکت یک «اقتصاد وابسته تک محصولی» ظاهرا همه چیز فراوان بود، شاید اهمیت و درد احتکار را زیاد احساس نمی کردیم، اما امروز که تصمیم داریم بخواست خدا روی پای خود بایستیم و مشکلات ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی و کمبود ارز که آنهم بر اثر همین عوامل به وجود آمده، نیاز به کالاها فراوان است و عرضه آن کم، درد احتکار را با تمام وجودمان احساس می کنیم و می فهمیم هنگامی که گروهی از خدا بی خبر ضروری ترین کالاهای زندگی مردم را احتکار می کنند چه بلایی بر سر طبقه مستضعف می آید!؟
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: كسى كه در بازار ما دست به احتكار زند به منزله كسى است كه كتاب خدا را انكار كند.
حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن راهکاری برای کنترل احتکار تاکید کرد: دولت می‌تواند از طریق نظام مند کردن فضای کسب و کار موثر باشد به همان میزان ساختارهای قضایی و تقنینی کشورمان نیز اثرگذار هستند. تاثیری که تنها در صورت هماهنگی میان قوایی می‌توان امیداور بود که فضای اقتصادی کشورمان را در برابر ویروس احتکار واکسینه کند.

انتهای پیام

captcha