اذعان به حضور سازماند‌هی شده مردم در مسابقات/ صراحتی که از دیگران نیز انتظار می‌رود
کد خبر: 3749226
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

اذعان به حضور سازماند‌هی شده مردم در مسابقات/ صراحتی که از دیگران نیز انتظار می‌رود

گروه مسابقات ــ مهم‌ترین نکته مثبت جدیدترین صحبت‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد حضور سازماندهی شده مردم برای مشاهده مسابقات قرآن می‌تواند این موضوع باشد که ستاد عالی مسابقات به درک درستی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه مسابقات قرآن و میزان اقبال مردم از این قسم فعالیت‌ها در جامعه دست یافته‌ است.

اذعان به حضور «اتوبوسی» مردم در سالن مسابقات قرآن / صراحتی که از دیگران نیز انتظار می‌رود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، که تا چند روز دیگر چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را در شهر اراک اکران خواهد کرد، در جدیدترین اظهارنظر خود با حضور در برنامه رادیویی «افق» به بیان برخی توضیحات در مورد آخرین جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت.
جزئیاتی که اگر با دقت بیشتری مطالعه شود، می‌توان به نکاتی رسید که تاکنون کمتر به صورت رسمی به آن پرداخته شده و اگر هم بحثی در مورد آن در گذشته وجود داشت در محافل کمتر رسمی یا جلسات داخلی،  بوده است و معمولا‌‌ً در جایی مطرح نمی‌شوند.
حجت‌الاسلام حسینی در بخشی از صحبت‌های خود در برنامه افق رادیو قرآن با تأکید بر اینکه سبک زندگی مردم طی سال‌های اخیر تغییر کرده است، گفته است: «وقتی مسابقات چند هفته به طول می‌انجامد، افرادی پیدا نمی‌شوند که بیایند و صبح تا شب در سالن مسابقات حضور پیدا کنند. با دغدغه‌های زندگی امروزی برخی فرصت ندارند و برخی هم به دلیل وجود امکانات خوب، که از طریق شبکه‌های مجازی ایجاد شده، دیگر به صحن مسابقات نمی‌روند. در سال‌های گذشته چون افرادی را به صورت سازماندهی شده به سالن می‌آوردیم، برخی فکر می‌کردند که از مسابقات استقبال مردمی شده است و سال‌های قبل در ایام مسابقات مردم حضور نداشتند».
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که پیش‌تر نیز شاهد تلاش‌های او برای بیان واقعیت‌های موجود - و نه خواسته‌ها و تمایلات سازمانی که عمدتاً مغایر با وضع موجود در جامعه نیز هستند - بوده‌ایم، در بخشی از صحبت‌های خود در برنامه افق از حضور «سازماندهی شده» مردم در مسابقات سراسری قرآن سخن به میان آورده است. حضوری که البته کارشناسان و افرادی که از نزدیک در جریان فعالیت‌های قرآنی و مسابقات قرآن قرار دارند، خوانش دیگری از آن داشته و بیشتر با تعبیر «اتوبوسی» از آن یاد می‌کنند.
همین قرائت ثانویه و نزدیک به واقعیت از پدیده مورد اشاره، طی سال‌های اخیر به نمادی از عدم استقبال مردم از مسابقات تبدیل شده بود. مسابقاتی که اگرچه در پاره‌ای موارد با حضور پرشور مردم در سالن مسابقات برگزار می‌شد (در مراسم اختتامیه و گاه مرحله فینال) اما همین حضور پرشور چون با انگیزه‌های شخصی نبوده و به صورت سازماندهی شده از سوی برخی سازمان‌ها صورت می‌گرفت، به نماد عدم استقبال مردم از مسابقات تبدیل شده بود. تناقضی بسیار دوست‌داشتنی برای مسئولان که سال‌های سال به سیر خود ادامه دادند تا شاید با استفاده از آن گزارش‌های کار سالانه ارائه شود.
پدیده حضور سازماندهی شده مردم در سالن مسابقات، موضوعی است که طی سال‌های گذشته اگرچه در جلسات داخلی به آن اشاره می‌شد، اما تلاشی بود برای نشان دادن اینکه افراد حاضر در مسابقات، خودجوش و با انگیزه‌های شخصی در صحن مسابقات حضور یافته‌اند و مقاومت عجیبی در برابر این موضوع که این افراد سازماندهی شده به مسابقات نمی‌آیند، به عینه دیده می‌شد.
بنابراین مهم‌ترین نکته مثبت صحبت‌های مطرح شده رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این باره می‌تواند این باشد که ستاد عالی هماهنگی مسابقات به درک درستی از وضعیت فعالیت‌های قرآنی و به خصوص مسابقات قرآن و میزان اقبال مردم از این قسم فعالیت‌ها در جامعه دست یافته‌اند. این صحبت‌ها که رسماً از یک رسانه منتشر شده است، بدون شک نویدبخش این است که در سازمان اوقاف و امور خیریه تمایلات سازمانی حتی اگر بر مبنای غیرواقعی باشد جای خود را به واقع‌بینی داده و بر همین اساس به درک درستی از آنچه در بطن جامعه در برابر رویدادهای قرآنی وجود دارد رسیده‌اند.
بخش دیگر صحبت‌های وی که حائز اهمیت است به بیان دلایل تغییر مسابقات بازمی‌گردد. او در صحبت‌های خود یکی از دلایل اصلی تغییرات مسابقات را، که به زعم او جذاب‌تر از قبل شده است، حضور خودجوش مردم در صحن مسابقات بیان کرده است. وی در همین راستا تصریح کرده است: «قصد حذف جمعیت را نداریم، ولی وقتی فرآیند برگزاری مسابقات طولانی می‌شود، نمی‌توان انتظار حضور جمعیت را در تمام ایام مسابقات داشت. بنده معتقد هستم اینکه بخش عمده‌ای از مسابقات به این سبک برگزار می‌شود، باعث شده است که بسیاری از مردم با مشاهده تلویزیونی مسابقات با قرآنیان آشنا شوند. اگر روزی برگزاری مسابقات قرآن به معنای واقعی کلمه جذاب شد، آن روز برنامه‌های قرآنی نیز مانند بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب خواهد شد و این اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه عشق و علاقه مردم به قرآن فراوان است. ما نتوانستیم آن عشقی که مردم به اباعبدالله(ع) دارند در برنامه‌های قرآنی متبلور کنیم و حوزه علمیه، منبرها و رسانه‌های ما هستند که باید در این مورد اقدام کنند».
بنابراین تنها راه حضور مردم در مسابقات قرآن در شرایط فعلی رسانه‌ها و پخش رسانه‌ای آن خواهد بود.
حجت‌الاسلام حسینی به این موضوع که حدود 20 روز است (مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره) مسابقات قرآن از تلویزیون پخش می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: این بخش از صحبت‌ها به‌ گونه‌ای بیان شده است که مخاطب به این برداشت برسد که پخش 20 روزه مسابقات از شبکه قرآن توانسته است بخش زیادی از مردم را جذب تماشای مسابقات کند، اما واقعیت امر این است که رئیس مرکز امور قرآنی اگر بیشتر از همه مطلع نباشد، کمتر مطلع نیست که رسانه‌های تخصصی قرآنی عمدتاً مخاطبان تخصصی و خاصی دارند و مادامی که پخش تلویزیونی مسابقات محدود به شبکه‌های تخصصی باشد، فقط مخاطبان خاص پیگیر مسابقات خواهند بود.
انتهای پیام

captcha