کارگاه مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار ویژه بانوان برگزار شد
کد خبر: 3749274
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
به میزبانی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی؛

کارگاه مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار ویژه بانوان برگزار شد

گروه اقتصاد ــ کارگاه مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار ویژه بانوان، صبح امروز یکشنبه اول مهرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، با ارائه مرتضی تسخیری، مشاور طراحی کسب‌و کارهای نوپا، برگزار شد.

به گزارش ایکنا، مرتضی تسخیری، مشاور طراحی کسب‌و کارهای نوپا در ابتدا گفت: بازار باید خوش پول باشد، نه الزاما ثروتمند؛ بدین معنی که وقتی کالایی را به مشتری می‎دهید باید آن شخص نیاز مبرمی به آن کالا داشته باشد و به راحتی هزینه کند و اگر بازاری خوش‌پول نباشد، دارای ضعف است.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات بازار خوب، در دسترس بودن آن است. بازار دائمی نیست و ممکن است قدیمی شود یا کیفیت خود را از دست بدهد. باید در جایی در بازار باشید که کمتر کسی ایستاده است و به بیان بهتر باید برای خودتان، مزیت رقابتی ایجاد کنید.

مشاور طراحی کسب‌و کارهای نوپا اظهار کرد: ما برای بازار، سه خصوصیت را ذکر و بازارها را براساس آن تفکیک می‌کنیم. خصوصیت اول این است که بازار باید یک چیز از ما بخرد؛ بنابراین کسی که در یک محل، دو چیز از ما می‌خرد اهل دو بازار است و ما باید آنها را تفکیک کنیم. خصوصیت دوم این است که بازار باید یک جور از ما بخرد و کسانی‌که نقد، نسیه یا پیش خرید از ما انجام می‌دهند باید از هم تفکیک شوند.

تسخیری اظهار کرد: ویژگی سوم این است که بازار باید شبکه قوی و ارتباط قوی داشته باشد و بازارهایی که ارتباط قوی و شبکه‎ای نداشته باشند، تفکیک شده محسوب می‎شوند. وقتی به تعداد متناوبی از بازارها به یک شکل نگاه می‎کنید، نمی‎توانید از فرصت‎های آن بازارها به خوبی استفاده کنید بنابراین باید آنها را تفکیک کنید. سعی کنید خریداران خود را هم تفکیک کنید تا انواع مختلف مشتریان خود را بشناسید.

وی ادامه داد: راهکار دیگر برای پیدا کردن بازار این است که خود را جای آدم‎های دیگر اجتماع قرار دهید، بعد ببینید به او یا در واقع به خودتان چه خدمتی می‎توانید ارائه دهید. مثلا یک معلم، راننده تاکسی یا.... را در نظر بگیرید و ببینید که شما برای او و او برای شما چه کارهایی می‎توانند انجام دهند. در واقع باید بازارهای جدید و تجربه‎های متفاوت را در نظر بگیرید.

مشاور طراحی کسب‌و کارهای نوپا ادامه داد: عمده ضعف در تجارت محلی، نه به بازار و نه به فروش، بلکه به مشکل انتخاب بازار مربوط است. چنین کسانی، بازار را سرسری انتخاب کرده و بعد گرفتار بازاری می‎شوند که در دسترس و خوش‌پول نیست.

تسخیری عنوان کرد: بازار خوب، تاجر را تقویت و بازار بد، تاجر را زمین می‎زند. بازارهایی که خوش پول و در دسترس نیستند، و نیاز به محصول پیچیده دارند و محصول آنها برای شما دوست داشتنی نیست را حذف کنید. همچنین حواستان به محصول مکمل باشد و این محصولات هم باید حذف شود؛ چراکه ممکن است محصولی را تولید کنید و آن را به فروش برسانید اما خریدار برای استفاده از آن نیازمند یک محصول مکمل دیگر باشد و اینگونه هزینه اضافی بر وی تحمیل می‎شود.

کارگاه مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار ویژه بانوان برگزار شد
وی در ادامه به توضیحاتی در مورد جدول نوآوری و فرآیند مصرف پرداخت و افزود: اقدام دیگر برای بازاریابی این است که بازارهای جذاب را با یکدیگر مقایسه کنید و پنج موضوع شامل کاربر، کاربرد، قیمت محصول، رقابت و اندازه بازار را در نظر بگیرید. برای خرید نیز باید چند داستان شامل داستان جست و جو و انتخاب، داستان خرید کردن، داستان استفاده، داستان نگهداری و داستان تعمیر و دورریز را در نظر داشته باشید. در این زمینه، مسائلی همانند زیبایی، کاربردی بودن، سادگی، دانش و محاوره اهمیت دارد و باید در خرید کالا، آنها را در نظر بگیرید.

مشاور طراحی کسب‌و کارهای نوپا ادامه داد: دفترچه گزارش از ذی‎نفعان هر تجارت را در نظر داشته باشید. برخی افراد که شما به صورت روزمره با آنها در ارتباط هستید را یادداشت و اتفاقاتی که در طول روز با آنها رخ می‎دهد را هم از منظر خود و هم از منظر آنها یادداشت و تحلیل کنید. سؤال باز و راجع به گذشته مطرح کنید و به مسئله نگاه کلی داشته و آن را با یک دید کلی حل کنید. راه‎حل‎های خود را با دیگر همکاران و شرکا، به اشتراک بگذارید و به یک راه حل گروهی برسید.

وی در پایان عنوان کرد: اعتماد به نفس داشته باشید و تجربیات خود را معتبر فرض کنید. مقدمه اکثر کتاب‎های مدیریت با بیان تجربیات آغاز می‎شود و رفتارهای تکرارشونده شما هم تبدیل به منابعی علمی می‎شوند که ما آن را می‎خوانیم.

انتهای پیام

captcha