شاخصه‌های معلم قرآن در کتابی بررسی شد
کد خبر: 3749313
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸

شاخصه‌های معلم قرآن در کتابی بررسی شد

گروه ادب ــ کتاب «بررسی شاخصه‌های معلم قرآن» به قلم محمد قدوسی‌زاده از سوی «نشر کیسان» منتشر شد.

شاخصه‌های معلم قرآن در کتابی بررسی شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «بررسی شاخصه‌های معلم قرآن» بر آن است با بررسی مهم‌ترین شاخصه‌ها، مؤلفه‌های معلمان و مبلغان قرآن در سه بعد، شاخصه‌های اخلاقی، آموزشی و ایمان‌آفرینی و تبدیل باور ذهنی به باور قلبی در متعلمان به تبیین هرچه بیشتر جایگاه والای تعلیم و تبلیغ دین از منظر آیات شریف قرآن و روایات معصومین(ع) بپردازد.

در این کتاب بر این موضوع تأکید شده که تعلیم و تربیت از اهداف اصلی دین اسلام بوده و قرآن نیز به عنوان برنامه زندگی بشر و پیشبرد اهداف اسلام است که باید آموزش داده شود، تا جامعه‌ای اسلامی ایجاد شود. برای شکل‌گیری و پایداری جوامع اسلامی در تمام سطوح اجتماع از سطح خانواده گرفته تا امت اسلامی و حتی فراتر از آن امت جهانی وجود معلمان قرآنی برای رسیدن به این هدف و تقویت جامعه اسلامی، امری لازم و ضروری است.

در مقدمه این کتاب آمده است؛ از آنجا که آموزه‌های دینی می‌تواند ما را به این هدف برساند، آشنایی با شاخص‌های معلم و مبلغ قرآن که در دین اسلام با مراجعه به متن قرآن و کلام پیشوایان دین به دست می‌آید، ضرورت پژوهش را مشخص می‌کند. هر چند دانشمندان علوم دینی از زوایای مختلف به تعلیم و تعلم پرداخته‌اند. واقع این است که عالمان و متفکران نگاه موشکافانه به شاخصه‌های معلم قرآنی در این باره نداشتند.

این اثر در چهار فصل با عناوین «مفاهیم و مبانی نظری تحقیق»، «بررسی شاخصه‌های اخلاقی و تأثیرگذاری معلم قرآن»، «بررسی شاخصه‌های آموزشی معلم قرآن» و «شاخصه‌های ایمان آفرینی و تبدیل باور ذهنی به باور قلبی شاگردان» به نگارش درآمده است.

در فصل نخست به ویژگی و جایگاه معلم قرآن از منظر آموزه‌های دینی، ضرورت تبلیغ معارف قرآنی، رابطه تزکیه با تعلیم، اولین معلم قرآن، اجرت برای تعلیم پرداخته و در فصل دوم به شاخصه‌های اخلاقی مانند اخلاص، ادب و احترام، بصیرت، توکل، سخاوت، تواضع، شجاعت و اراده، سعه صدر، پرهیز از تبعیض و ... اشاره کرده است.

در فصل سوم نیز بر مخاطب شناسی، احاطه علمی، عمل به علم، آموزش تدریجی، انذار و تبشیر، قصه‌گویی و ارائه الگو، بهره‌گیری از تمثیلات قرآن، بیان ساده و جدال احسن، موعظه، تشویق و تنبیه، عدم سخت‌گیری و اجبار و آگاهی مسائل روز و خلاقیت به عنوان شاخصه‌های آموزش معلم قرآن تأکید شده است و در فصل پایانی نیز تداعی معانی، تأکید بر تلاوت قرآن، سفارش به معاشرت با نیکان، بازسازی روحی مخاطبان، تحریک عواطف، سخنوری و خطابه، تبلیغ عملی، آسان‌گیری، معرفی الگوهای حسنه، امر به معروف و نهی از منکر و شناخت زمان و مکان مورد تأکید قرار گرفته تا معلم قرآن به عنوان شاخصه‌های ایمان‌آفرینی به آنها توجه کند.

این اثر از سوی «نشر کیسان» به قلم محمد قدوسی‌زاده با شمارگان 500 نسخه و قیمت 16 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام

captcha