فرهنگ دفاع مقدس میان مسئولان مهجور مانده است
کد خبر: 3749422
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸

فرهنگ دفاع مقدس میان مسئولان مهجور مانده است

گروه سیاست و اقتصاد - یک نماینده سابق مجلس گفت: یکی از درس‌های بزرگ دفاع مقدس برای شرایط امروز ما که در جنگ اقتصادی قرار داریم، کار و تلاش شبانه‌روزی فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس محسوب می‌شود که متأسفانه این فرهنگ در میان مسئولان مهجور مانده است.

فرهنگ دفاع مقدس مهجور مانده است

عوض حیدرپور در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که برکات پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی بروز کرد، استکبار جهانی از ادامه حرکت موج انقلاب سراسیمه شد و سلسله اقداماتی را به منظور ضربه زدن به انقلاب انجام داد و چون احساس کرد که این اقدامات نتوانسته جمهوری اسلامی را از پا درآورد، رویارویی مستقیم را در دستورکار خود قرار داد.
وی افزود: حزب بعث عراق از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مایل به تصرف خوزستان بود تا با الحاق این منطقه و کویت به جنوب عراق، کشور جدیدی به نام امت عربی به وجود آورد که در نتیجه آن، کشوری بسیار نفت‌خیز و حاصلخیز با قوی‌ترین اقتصاد در منطقه خاورمیانه به وجود می‌آمد؛ از همین رو صدام به ایران حمله کرد و در ماه‌های ابتدایی جنگ به دلیل فترتی که بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده و ارتش ایران دچار آسیب ساختاری و سازمانی شده بود، نتوانستیم به خوبی با ارتش متجاوز عراق مقابله کنیم، ولی به تدریج هم مردم و هم رزمندگان خود را باز یافته و برای آزادسازی خوزستان مصمم شدند. در نهایت با سلسله عملیات‌هایی که به اجرا درآمد، در گام اول حصر آبادان شکسته شد، در گام دوم بستان از اشغال درآمد، در گام سوم با عملیات فتح‌المبین شمال استان خوزستان و نهایتا در خرداد سال 1361، خرمشهر آزاد شد.

بزرگترین دستاورد دفاع مقدس، حفظ تمامیت ارضی کشور بود
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دشمن بخش‌هایی از کشور را اشغال کرده بود و می‌خواست آنها را به خاک خود ضمیمه کند، ولی ما اجازه ندادیم یک وجب از خاک سرزمین‌مان از دست برود و این خود بزرگترین دستاورد دفاع مقدس به لحاظ سیاسی و اقتصادی بود. بعد از این اتفاقات، ارتش ایران که دارای ساختار غربی بود، توانست روی پای خود بایستد و با جایگزین ساختن نیروهای از دست رفته، به ارتشی قدرتمند تبدیل شود.
حیدرپور خاطرنشان کرد: در هشت سال دفاع مقدس، مردم ایران بسیج شدند و اگر آن روز بسیج یک واژه بود، امروز به یک فرهنگ و عظمت تبدیل شده است. سپاه و بسیج ابتدا فعالیت فرهنگی انجام می‌دادند، سپس به فعالیت نظامی رو آوردند و امروز فعالیت علمی انجام می‌دهند. امروز اگر شاهد رشد و شکوفایی علمی در کشور هستیم، مرهون تلاش و کوشش جوانانی است که با فرهنگ بسیجی در این مسیر حرکت می‌کنند. در واقع یکی از دستاوردهای دفاع مقدس، نهادینه ساختن فرهنگ بسیج و امداد همگانی در کشور به منظور حفظ نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از انقلاب بود.

دفاع مقدس؛ صحنه بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها
وی اضافه کرد: امروز با وجود گذشت سی سال از پایان جنگ تحمیلی، موفق‌ترین و تأثیرگذارترین مدیران در کشور کسانی هستند که در دفاع مقدس حضور داشتند و در آن عرصه، خلاقیت‌ها و توانمندی‌های خود را بروز دادند؛ بنابراین یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس، تربیت و پرورش مدیرانی بود که در ایجاد ایرانِ نوین بعد از پیروزی انقلاب نقش داشتند، ایرانی که قدرتمند و با عزت است و به دست کسانی ساخته شد که در دفاع مقدس حضور داشتند و می‌توان گفت انقلابی در توانمندی نیروهای انسانی به برکت دفاع مقدس به وجود آمد.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در جریان دفاع مقدس کشور برای تحمل سختی‌ها آماده شد، افزود: امروز دشمن ما را مورد تحریم قرار داده و ممکن است به مرور زمان شرایط سخت‌تر شود، ولی نسلی که در دفاع مقدس حضور داشتند هنوز در قید حیات هستند و معتقدند همان‌گونه که جنگ را اداره کردیم، از عهده اداره تحریم‌ها نیز برمی‌آییم. در واقع دفاع مقدس، استقامت در برابر دشمن و مهم‌تر از آن، ادبیات پایداری و مقاومت را در کشور نهادینه ساخت. اگر امروز می‌توانیم با سربلندی در برابر فشارها و هجمه‌های استکبار تاب بیاوریم، مرهون فرهنگ پایداری و مقاومتی هستیم که در دفاع مقدس به دست آوردیم.
وی با اشاره به مهمترین درس‌هایی که می‌توان از دفاع مقدس برای شرایط امروز آموخت، گفت: در آن دوران، همه می‌خواستند کاری را انجام دهند که خداوند متعال در قرآن و فرهنگ اسلامی به مسلمانان تکلیف کرده است و کسی در اندیشه اینکه بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد نبود. امام فرموده بودند ما مأمور به وظیفه‌ایم، مأمور به نتیجه نیستیم. همه کسانی که در دفاع مقدس حضور داشتند، خود را مأمور به انجام وظیفه در راستای حفظ نظام و کشور می‌دانستند، بنابراین یکی از درس‌های بزرگ دفاع مقدس این است که خود را مأمور به انجام وظیفه دانسته و قرص و محکم پای آرمان‌های انقلاب اسلامی بمانیم.

تلاش زیاد و هزینه کم؛ ویژگی شاخص فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس
حیدرپور دومین درس دفاع مقدس را اخلاص خواند و افزود: بنده به یاد نمی‌آورم در آن دوران کسی از روی ریا و دنیاخواهی در جنگ حضور پیدا کرده باشد و همه با اخلاص بودند. علاوه بر این، اوج جلوه‌های ایثار و فداکاری را در صحنه دفاع مقدس شاهد بودیم. ویژگی برجسته دیگر در دوران دفاع مقدس، تلاش و کوشش همگانی بود، در برخی عملیات‌ها شاهد بودیم که فرماندهان و رزمندگان گاه تا چند شبانه‌روز بی‌وقفه و با جدیت مشغول کار و تلاش بودند و زمانی که خسته می‌شدند، تنها چند دقیقه به استراحت می‌پرداختند. نقل است صعصعه بن صوحان از یاران امیرالمؤمنین(ع) زمانی که ایشان ضربت خورده بودند، به دیدار حضرت آمد، امیرالمؤمنین(ع) به دلیل وخامت حال خود گفتند از پذیرش او معذورم، ولی به او بگویید تو از بهترین یاران ما بودی، پرکار و کم خرج؛ در دفاع مقدس نیز همه نیروها اعم از فرماندهان و رزمندگان این‌گونه بودند و این درس بزرگی است که اگر بخواهیم به ایران و جمهوری اسلامی خدمت کنیم، باید پر کار و کم خرج باشیم.

تلاش شبانه‌روزی؛ فرهنگی از دفاع مقدس که مهجور مانده است
وی بیان کرد: امروز اقتصاد ما تحت فشار است و گفته می‌شود که در جنگ اقتصادی قرار داریم و همگان بر آن اتفاق نظر دارند. بنده اطلاع دارم که امروز انبارها و گمرکات کشور مملو از جنس است و از طرف دیگر، بنا نیست دولت کشور را اداره کند، کسانی هستند که در دفاع مقدس فعالیت‌های آمادی و لجستیکی کشور را انجام می‌دادند و امروز نیز آمادگی دارند تا این‌گونه فعالیت‌ها را تهیه، توزیع و پشتیبانی کنند. اگر ما در جنگ اقتصادی قرار داریم، گمرک باید نقش قرارگاه پشتیبانی کشور را ایفا کند و مسئول گمرک باید ورود اجناس، قیمت آنها، واردکننده و مسیر ترخیص اجناس تا رسیدن به دست مصرف‌کننده را به رئیس‌جمهور گزارش داده و رئیس‌جمهور نیز به ملت و مقام معظم رهبری گزارش دهد.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: یکی از درس‌هایی که در این خصوص می‌توانستیم از دفاع مقدس بیاموزیم، این بود که اگر قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل می‌شود، یک شعبه آن باید در گمرک و بانک مرکزی نیز راه‌اندازی شود و مسئولین شبانه‌روزی در حوزه کاری خود حضور داشته باشند و با جان و دل امور را اداره کنند، نه اینکه با گذشت نیمی از روز، کار را تعطیل کرده و به تفریحات خود مشغول شوند؛ ولی متأسفانه امروز فرهنگ دفاع مقدس در این زمینه در میان کسانی که باید برای کشور از دل و جان مایه بگذارند، مهجور است.
انتهای پیام

captcha