تفکر جبرگرایی سبب مسئولیت‌گریزی در جامعه می‌شود
کد خبر: 3749504
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

تفکر جبرگرایی سبب مسئولیت‌گریزی در جامعه می‌شود

گروه اجتماعی - یک محقق و پژوهشگر حوزه‌ علمیه اصفهان گفت: کسانی که معتقدند کل اعمال ما در دایره جبر و جبرگرایی قرار می‌گیرد، می‌خواهند پاسخگوی اعمال و رفتار خودشان نباشند، در صورتی که خداوند انسان را مختار آفریده است و همین اراده و اختیار برای او مسئولیت ایجاد می‌کند.

تفکر جبرگرایی سبب مسئولیت‌گریزی در جامعه می‌شود

حجت‌الاسلام رسول ملکیان‌اصفهانی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: براساس فرهنگ دینی و مبانی و معانی قرآن، هر انسانی در جایگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد و در هر جایگاهی که قرار دارد، یک‌سری مسئولیت‌ها و تکالیفی به او محول می‌شود. تعداد این تکالیف و مسئولیت‌ها به جایگاه آن فرد بستگی دارد. به این معنا که او باید در مقابل افکار و رفتار و اعمالش نسبت به دیگران پاسخگو باشد.
وی افزود: تمام دستورالعمل‌ها در حوزه عبادی، حوزه خانواده، حوزه قضایی و در حوزه اجتماعی بیان شده که هر کدام از آن وظایف هر شخص را تعیین می‌کند. اشخاص نسبت به عنوان‌هایی که پیدا می‌کنند، مسئولیت خاصی دارند.

خداوند، انسان را موجودی مختار آفریده است
این محقق و پژوهشگر حوزه‌ علمیه اصفهان بیان کرد: چون خداوند، انسان را موجودی مختار آفریده و انسان دارای اختیاراتی است، این اختیارات برای او مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند. افرادی که معتقدند کل اعمال ما در دایره جبر قرار می‌گیرد، این افراد می‌خواهند پاسخگوی اعمال و رفتار خودشان نباشند.
ملکیان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که انسان با توجه به اختیارش برعهده او است، بنده بودن در مقابل خدا و بندگی کردن نسبت به خداست و ارتباط صحیح او با عالم طبیعت و امثال آنهاست.
وی با بیان اینکه یک‌سری موانع باعث می‌شود مسئولیت‌پذیری افراد، دچار بحران شود، تصریح کرد: بخشی از مدیریت‌ها و مسئولیت‌های جامعه ما، پاسخگوی اعمالشان نیستند و دیگران هم مدام از این افراد، مداحی‌گری و ستایشگری می‌کنند. به طور مثال وقتی مسئولی مسئولیت‌پذیری خوبی نداشته باشد و به وظایفش خوب عمل نمی‌کند، اشکال بزرگ این است که دیگران به جای آنکه او را مورد سوال قرار دهند، ستایشش می‌کنند.

جوانان با ایده‌های نو و انگیزه‌های بالا جایگزین مسئولان مسن شوند
این کارشناس دینی بیان کرد: از دیگر آسیب‌های مسئولیت‌پذیری در جامعه ما، اهمیت ندادن به نسل جوان است. به این معنا که مدیران و مسئولانی که سنی از آنها گذشته باید کنار روند و جوانان با فکرها و ایده‌های نو و انگیزه‌های بالا جایگزین آنها شوند و جوانان مسئولیت قبول کنند و در مقابل جامعه و قانون پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه افرادی که مسئولیت اقتصادی جامعه را برعهده دارند باید به صورت جهادی عمل کنند، افزود: مسئله‌ و شرط مهم دیگر برای یک مسئول، داشتن اخلاص است، چرا که اگر مسئولی اخلاص نداشته باشد، امکان دارد صدها قانون را پایمال و به نوعی به جامعه خیانت کند. مسئول باید دارای اخلاق و روحیه معنوی باشد
ملکیان گفت: مسئولیت با ابعاد مختلف خودش یک بحث کیفی است که باید حتما به صورت استاندارد کمی مبدل شود تا افراد مسئولیت‌پذیر و مسئولیت‌گریز تمیز داده شوند. بنابراین مسئولیت‌پذیری یکی از بحث‌های مهم دینی و علمی در قانون و سیاست است.
انتهای پیام

captcha