برگزاری نشست «بازخوانی واقعه عاشورا و تأثیرات آن در جهان اسلام و غرب» در دانشگاه ارومیه
کد خبر: 3749543
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

برگزاری نشست «بازخوانی واقعه عاشورا و تأثیرات آن در جهان اسلام و غرب» در دانشگاه ارومیه

گروه اجتماعی ــ به همت معاونت فرهنگی جهاد‌دانشگاهی آذربایجان‌غربی نشست دانشجویی بازخوانی واقعه عاشورا و تأثیرات آن در جهان اسلام و غرب در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

برگزاری نشست دانشجویی بازخوانی واقعه عاشورا و تاثیرات آن در جهان اسلام و غرب در دانشگاه ارومیه

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین کریم جباری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه عصر دیروز، یکم مهرماه در نشست دانشجویی بازخوانی واقعه عاشورا و تأثیرات آن در جهان اسلام و غرب با بیان اینکه پیام امام‌ حسین(ع) در نهضت عاشورا، بخشی از دین محسوب می‌شود، گفت: مخاطب اسلام همواره تمام بشریت بوده و پیام امام‌ حسین(ع) نیز که از زمان نبی‌مکرم اسلام(ص) آغاز شد و تا زمان ظهور منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت، به لحاظ ماهیت معنوی و دینی یک پیام منطقه‌ای نیست و درواقع بخشی از دین محسوب می‌شود.
دبیر شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 3 کشور افزود: وقایع بسیاری از زمان خلقت رخ داده که برخی از آنها حتی به آن صورت بازگو نشده و یا انعکاس چندانی نداشته‌اند، ولی برخی وقایع همچون عاشورا، فرازمانی، فرامنطقه‌ای و فرامکانی است.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه دین در واقع تاریخ را در سینه خود دارد و بستری فراتر از وسعت منطقه‌ای را شامل می‌شود، ادامه داد: برخی ادیان به صورت منطقه‌ای بوده و هستند همچون ادیانی که امروزه در ژاپن مشاهده می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: عاشورا مجموعه ای از فضیلت‌ها را در خود جای داده و سبک امام‌ حسین(ع) نیز مهدوی بوده و کتابها و پژوهش‌های متعددی در خصوص قیام و نهضت امام‌ حسین(ع) در ادیان دیگر به نگارش درآمده‌است چرا که امام‌حسین(ع) و یاران ایشان، مرگ افتخارآمیزی داشتند که تاکنون تاثیرگذار بوده‌است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه سبک تشیع، معیارگرا بوده و شخصیت گرا نیست، تصریح کرد: پیام امام‌ حسین(ع) پیام شیعه و سنی نیست و منابع اصلی عاشورا نیز بیشتر توسط اهل سنت در تاریخ طبری نوشته شده و عزاداری و عشق به امام حسین(ع) تنها متعلق به مسلمانان نیست.
وی با تأکید بر اینکه امام‌ حسین(ع) رعایت حرمت دیگران و حقوق بشر را به زیبایی به نمایش گذاشت، یادآور شد: امام‌ حسین(ع) تا آخرین لحظه درصدد بود تا با گفت‌وگو و مذاکره مشکل را حل کرده و از زاویه منطقی تصمیم داشت تا از وقوع حادثه جلوگیری کند.
‌جباری دفاع از حریم خانواده را از دیگر اقدامات برجسته امام‌ حسین(ع) در قیام و نهضت عاشورا عنوان کرد و افزود: امروزه متأسفانه عواطف خانوادگی از بین رفته و یا بسیار کمرنگ شده‌ است و متأسفانه در بسیاری از نقاط دنیا برخی خانواده‌ها و حتی فرزندان از والدین خویش دور هستند.
وی بااشاره به وجود 4 خانواده متلاشی‌شده، متزلزل، رو به‌ کمال و کمال‌ یافته ادامه داد: امروز شاهد بسیاری از خانواده‌های متلاشی‌شده در دنیا هستیم که روابط عاطفی در آنها کاملاً به‌هم‌ خورده و در فرهنگ‌های مختلف و نسل جدید، فرزندان از لحاظ فکری و عاطفی از والدین خویش فاصله گرفته‌اند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: امام‌حسین(ع) فراتر از تمام جریانات انحرافی فرمود که انسان باید آزاده‌بوده و دینی بی‌تزویر و ریا داشته‌باشد و یکی از اهداف قیام امام‌حسین(ع) نیز فقرزدایی بود و هیچ پیام شخصی در این قیام نهفته نیست.
وی خاطرنشان کرد: امروز در هرگوشه از جهان که انسان منصف و منطقی زندگی می‌کند، امام‌ حسین(ع) برای او جذابیت دارد، چرا که ایشان فرمودند اگر دین و باورهای اعتقادی ندارید، لااقل آزادمنش باشید و این پیام، فراتر از پیام مکتب‌های فراماسونی است که درصدد ترویج برخی افکار انحرافی هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جباری بااشاره به اینکه امروز برخی جوانان دچار بحران هویتی شده‌اند، یادآور شد: بحران هویتی به معنای این است که انسان به دنبال من گمشده خویش و شخصیت واقعی خود می‌گردد و امروز قشر خاصی از نسل جدید در واقع از هویت خود آگاه نبوده و در سرگردانی به‌سر می‌برد.
وی تصریح کرد: بازیابی هویت از مشکلات اساسی امروز جامعه به شمار می‌رود و امروز ما پس از چندین قرن اگر به گذشته خویش بنگریم می‌بینیم که یک هویت تاریخی عمیق در پشت سر ما قرار دارد و امام‌ حسین(ع) و یاران او از شخصیت‌های برجسته‌ای بودند که می‌توان از آنان برای بازیابی هویت بهره جست.

شعور حسینی با شعار پدید نمی‌آید
در ادامه این نشست امین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، با تشریح ابعاد مختلف بصیرت عاشورایی و تأثیر آن در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی و علمی در بستر فرهنگی خاطرنشان کرد: شعور حسینی با شعار پدید نمی‌آید و تحقق این مهم نیازمند طراحی خلاقانه مدل‌های متناسب حوزه‌های مدنظر کشور با امکان نظر بر واقعیت‌های روز جامعه است.
وی گفت: تاثیرات عاشورا زمانی نمود ملی و فراملی خواهد داشت که به درک جوهری از فلسفه قیام امام‌حسین(ع) برسیم و صورت فرهنگ عاشورایی، ما را از سیرت آن غافل نگذارد.
رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پیام‌ها و المان‌های بصیرتی عاشورایی کدها و کلیدواژه‌های جهادی میانبری برای رسیدن به تعالی نفسانی و اجتماعی مردم یک کشور است.
رستم زاده در خاتمه بااشاره به اینکه عاشورا محدود و منحصربه‌زمان نشده‌است، پس نباید آن را در حصار یک بازه‌زمانی مورد تامل و عمل قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مانایی، پایایی و اثرگذاری جهانی فرهنگ عاشورایی بهمراه منش و روش امام‌حسین(ع) در آزادگی، صداقت نیت و نفس و گذشتن از خود و خانواده و تمام هستی‌تش برای مردم و سعادت آنها است که امروز الهام‌بخش تمامی جوشش‌های جهادی و انقلابی و استقلال‌طلبانه مردم در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی جهان شده است.
یادآور می‌شود، جلسه به‌صورت پرسش و پاسخ دانشجویان ادامه یافت.
انتهای پیام

captcha