ساماندهی محوطه تاریخی «خورهه» محلات
کد خبر: 3749675
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

ساماندهی محوطه تاریخی «خورهه» محلات

گروه فرهنگی – مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: جهت حفاظت محوطه تاریخ خورهه سال گذشته اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال و در سال جاری معادل اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال کار ساماندهی انجام شده است.

ساماندهی محوطه تاریخی «خورهه» محلات

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید محمد حسینی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صبح امروز دوشنبه 2 مهرماه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: طی بررسی‌های انجام شده در دشت خورهه ثابت شده، حداقل از هزاره دوم ق.م این منطقه مسکونی بوده است. یکی از دلایل انتخاب این مکان برای سکونت، حاصل‌خیزی، آب و هوای مناسب و شکار فراوان بوده است. ازاین‌رو اداره کل با برنامه‌ریزی منسجم تمام تلاش خود را می‌کند از این محوطه تاریخی با ارزش که به احتمال بسیار متعلق به دوره اشکانی است نگهداری کند تا بتوانیم اقدامات آتی را با آگاهی و حفاظت بیشتری انجام دهیم.
سید محمد حسینی افزود: در فاز دوم 1200 متر از عرصه تاریخی محوطه خورهه فنس‌کشی و حصار‌کشی می‌شود و محصور کردن عرصه تاریخی، در راستای ساماندهی و جلوگیری از ورود احشام و پراکندگی بازدید‌کنندگان در محوطه و تعریف راه دسترسی برای بازدید گردشگران انجام خواهد شد. بدین منظور سال گذشته اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال و سال جاری اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال جهت حفاظت هزینه شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: در کاوش‌های باستان‌شناسان در این منطقه تعداد قابل توجهی سفال و خمره پیدا شد که کشف سفال‌های کلینگی(جرینگی) که ظرافت خاصی دارند احتمال معبد بودن این مکان را تا حد زیادی رد و وجود یک عمارت اربابی را تقویت می‌کند.
حسینی گفت: با توجه به نیمه کوهستانی بودن منطقه، سال گذشته کانال هدایت آب‌های سطحی نیز در این محوطه ایجاد شده است. همچنین کاهگل‌کشی فضاهای کاوش شده، حفاظت ستون‌ها و ساماندهی نسبی نیز انجام شده است.
انتهای پیام

captcha