فرصت‌سوزی در بیان حقایق جنگ/ ضرورت ثبت‌نام شهدا در میراث فرهنگی
کد خبر: 3749741
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
یاد سرداران بی‌سر یاد باد/3

فرصت‌سوزی در بیان حقایق جنگ/ ضرورت ثبت‌نام شهدا در میراث فرهنگی

گروه جهاد و حماسه ــ رئیس گروه پایگاه پژوهشی میراث دفاع مقدس گفت: متأسفانه بی‌توجهی مدیران نسبت به این ارزش‌ها سبب شد تا شاهد فرصت‌سوزی‌هایی باشیم که جبران آن کمی سخت است.

مسئولان نسبت به میراث انسانی بی‌توجه بودند/فرصت‌سوزی در بیان حقایق جنگ/ضرورت ثبت نام شهدا در میراث فرهنگیسعید بکتاش، رئیس گروه پایگاه پژوهشی میراث دفاع مقدس، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به این موضوع که یکی از ارزش‌های بسیار غنی در میراث فرهنگی، میراث انسانی است، گفت: طبیعتا در حوزه میراث دفاع مقدس، این ارزش‌ها به وجود می‌آید، کما اینکه ما انسان‌های شایسته‌ای در دفاع مقدس داشتیم که به صورت کاملا خودجوش با دیدگاه ارزشمندانه نسبت به مکتب اسلام پا به میدان گذاشتند و جانشان را فدای اعتقادات کردند.

وی افزود: طی این سال‌ها پژوهش جامعی از میراث گذشته یعنی شهدای قبل از دفاع مقدس، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم انجام شد تا بتوانیم این گنجینه میراث انسانی را ضبط کنیم و در میراث فرهنگی به ثبت برسانیم.

رئیس گروه پایگاه پژوهشی میراث دفاع مقدس تصریح کرد: باید این پژوهش‌ها را برای نسل امروز و فردای خودمان عرضه کنیم تا نسل جوان بدانند که چه ارزش‌های والایی در این نظام وجود دارند، آنهایی‌که بدون چشم‌ داشت، جان‌شان را در کف دست گذاشتند و برای حفظ و آبروی مکتب اسلام، ایثارگری داشتند.

وی بیان کرد: در پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی کارها و پژوهش‌های مختلف و حتی هماهنگی‌هایی با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد راهیان نور، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام می‌شود تا این ارزش‌ها جمع‌آوری و آن را به ثبت و ضبط برسانیم.

بکتاش اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از حقایق جنگ گفته نشده است و این مسأله مربوط به کم‌توجهی و بی‌توجهی به ارزش‌های والای میراث انسانی است. البته ما سعی کردیم حمایت‌هایی را در این زمینه انجام دهیم اما باید پس از سال‌ها جنگ اقدامات بسیاری در این بحث محقق می‌کردیم و به سراغ سرداران و خانواده‌های شهدا می‌رفتیم تا بیشترین حقیقت‌های جنگ را به ثبت برسانیم. حتی می‌توانستیم وصیت‌نامه شهدا را تحلیل و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم.

وی با با بیان اینکه نسل امروز با استعداد و باهوش هستند و باید میراث انسانی را به این نسل معرفی کنیم، افزود: اما متأسفانه بی‌توجهی مدیران نسبت به این ارزش‌ها سبب شد تا شاهد فرصت‌سوزی‌هایی باشیم که جبران آن کمی سخت است.

رئیس گروه پایگاه پژوهشی میراث دفاع مقدس تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف باید وحدت رویه‌ای را در انتقال میراث انسانی و ارزش‌های دفاع مقدس داشته باشند. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به همراه بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهادها و سازمان‌های متولی دست به دست هم دهند تا ارزش ها و میراث گرانبها را تحت سامانه‌ای ارزشمند به ثبت برساند.

وی در پایان یادآور شد: امروز شاهد به ثبت رساندن بسیاری از یادمان‌های دفاع مقدس در میراث فرهنگی هستیم که البته کار بسیار ارزشمندی است اما ای کاش این اتفاق در مورد شهدا هم رخ می‌داد و می‌توانستیم نام شهدای شاخصی همچون شهید همت را به ثبت میراث فرهنگی می‌رساندیم تا همه بدانند که شهدای ما چه ارزش‌هایی داشتند.

انتهای پیام

captcha