نمایشگاه «فرزندان روح‌الله» ناگفته‌های جنگ را تصویر می‌کند
کد خبر: 3749789
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
مهدی چمران:

نمایشگاه «فرزندان روح‌الله» ناگفته‌های جنگ را تصویر می‌کند

گروه هنر ــ عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در نمایشگاه عکس «فرزندان روح الله» تصاویری می‌بینیم که شاید تا به امروز کمتر در معرض دید قرار گرفته است که به ما نشان می‌دهد در راه دفاع از سرزمین اسلامی حتی نوجوانان نیز از بذل جانشان دریغ نورزیدند.

نمایشگاه «فرزندان امام» ناگفته‌های جنگ را تصویر می‌کند

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین افتتاحیه نمایشگاه عکس «فرزندان روح‌الله» با حضور مهدی چمران، محسن مؤمنی شریف، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و جمعی از هنرمندان، امروز دوم مهرماه در خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این چمران، عضو سابق شورای شهر تهران درباره این رویداد هنری اظهار کرد: برگزار چنین نمایشگاه‌هایی به ما زوایای جدیدی از دفاع مقدس را نشان می‌دهد، به واسطه عکس‌هایی که در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه به نمایش درآمده، می‌فهمیم که در راه دفاع از کشور همه سنین حضور داشتند، حتی زنان با کمک‌های خود در پشت جبهه به رزمندگان یاری می‌رساندند.

وی افزود: البته ممکن است برخی‌ها بخواهند از چنین نمایشگاه‌ها و عکس‌هایی سوء تبلیغ کنند، به این نحو که بگویند ما در ایام جنگ از وجود نوجوانان در جبهه استفاده می‌کردیم. این تبلیغات همیشه وجود داشته و ما نباید بابت آن هراسی به دل را بدهیم، بلکه با افتخار باید ایثار بزرگان خود را به تصویر بکشیم.

چمران اضافه کرد: اما اینکه ایران به زور و اجبار به رفتن به جبهه‌ها تشویق می‌کرد، ادعایی پوچ و بی‌اساس است، زیرا شاهدان عینی به وفور وجود دارد که می‌توانند خلاف این ادعا را ثابت کنند. نکته دیگر که من بارها خود آن را تجربه کردم، این بود که حفظ دفاع از میهن و انقلاب در آن دوران منوط به سنی خاص نبود، بلکه همه افراد با عشق در طی جان‌فشانی برای حفظ کیان اسلامی بودند.

چمران در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان حال نیز چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد و نوجوانان برای دفاع از کشور در صورت وقوع جنگ به جبهه‌ها اعزام شوند؟ گفت: هر زمان شرایط و موقعیت خاص خود را دارد، هم اکنون با گسترش فضای مجازی و گسترده شدن وسایل ارتباطی بسیاری از اقدامات انجامشان غیرممکن است. برای همین نمی‌توانیم زمان حال را عینا با دهه 60 مقایسه کنیم، اما همین اندازه می‌دانم که جوانان این مرز و بوم در هر دوره و زمانی آماده دفاع از آب و خاک خود هستند.

در ادامه این مراسم، محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری نیز با حمایت از نمایشگاه‌هایی چون فرزندان روح الله اظهار کرد: حوزه هنری رسالت خود می‌داند که از کارهای ارزشی و انقلابی حمایت کند، برای این خواسته نیز هیچ چشمداشت مادی ندارد، بلکه قدردانی از اقدامات و ایثارهای انجام شده در زمان جنگ انگیزه اصلی ما در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با محوریت جنگ و دفاع مقدس است. البته ممکن است عده‌ای بگویند که تمرکز ویژه ما به روی این موضوعات اجحاف به حوزه‌های دیگر است. من این گفته را درست نمی‌دانم، چون موضوعات آزاد موقعیت و شرایط دیده شدن را به سهولت در اختیار دارد، اما این موضوعات ارزشی و انقلابی هستند که کمتر فرصت دیده شدن را پیدا می‌کنند.

مؤمنی شریف تأکید کرد: نمایشگاه‌ «فرزندان روح الله» تصاویری در معرض دید ما قرار می‌د‌هد که شاید تصور آن برای خیلی‌ها ممکن نباشد، اما به واقع چنین اتفاقاتی در جنگ رخ داده و ما امنیت امروز خود را مدیون همه اقشاری هستیم که در جنگ حضور داشتند، به ویژه نوجوانان که بخش مهمی را در جنگ به خود اختصاص دادند.

این مدیر هنری ادامه داد: من در زمان جنگ 15 سال داشتم، برای همین نکته‌ای که می‌گویم به هیچ وجه شعار و حرف نیست. کسی نوجوانان ما را مجبور به حضور در جبهه‌ها نمی‌کرد، بلکه عشق به امام و انقلاب چنین شرایطی را به وجود آورده بود. حتی بسیاری از نوجوانانی که خود یکی از آنها بودم، بارها از جبهه دور می‌شدیم، اما هر بار با بهانه و توجیهی در جبهه‌های جنگ حضور پیدا می‌کردیم، در این میان ما فرماندهانی نیز داشتیم که با وجود سن کم، مهارت‌های بالای نظامی داشتند.

مومنی شریف با تاکید بر اینکه خاطرات هشت سال دفاع مقدس هم باید در قالب تصویر و هم در قالب نوشتار به ثبت رساند، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های عکس یکی از اقداماتی است که باید در حوزه دفاع مقدس صورت گیرد. در کنار این امر باید با ساخت فیلم و نوشتن کتاب کمک کرد تا ناگفته‌های جنگ به شکل مطلوبتری در اختیار مردم قرار گیرد، به ویژه که ما در هشت سال دفاع مقدس الگوهایی داریم که هر یک از آنها قادر است قهرمان جوانان امروز ما باشد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز درباره نمایشگاه فرزندان روح الله اظهار کرد: اتفاق هنری از جمله اقداماتی است که حوزه هنری در سال‌های اخیر به شدت و جدیت در پی انجام آن بوده است. البته صرف برپایی، هیچ‌گاه ملاک ما نبوده، بلکه تاثیرگذاری و جریان‌سازی از جمله آیتم‌های مد نظر ما بوده و است. برای همین سعی می‌کنیم با اقدامات رسانه‌ای و تبلیغاتی بیشترین فرهنگ‌سازی را در حوزه کارهای ارزشی داشته باشیم.

شجاعی طباطبایی ابراز کرد: نمایشگا‌ه فرزندان روح الله از سوم مهرماه لغایت دوم آبان ماه در خانه عکاسان ایران برپا خواهد شد. بازدید از این نمایشگاه رایگان است و مردم می‌توانند غیر از ایام تعطیل به حوزه هنری مراجعه کرده و از تصاویر ناب این نمایشگاه لذت ببرند. البته نمایشگاه دیگری در نگارخانه ابوالفضل عالی برپا است که در آن به واسطه هنر عکاسی، ظلم آل سعود به کودکان تصویر شده است.

وی در انتهای سخانش تأکید کرد: تصاویری که در نمایشگاه «فرزندان روح الله» در معرض دید قرار گرفته، برای اولین بار است که دیده می‌شود. نحوه انتخاب آثار به گونه‌ای بوده که نمونه‌های مشابه آن کمتر در نمایشگاه‌های دیگر دیده شده است. این اقدام در جهت ارتقای کیفی آثار مربوطه صورت می‌گیرد.  

انتهای پیام

captcha