امام جماعتی که خیری کم‌نظیر بود
کد خبر: 3749922
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

امام جماعتی که خیری کم‌نظیر بود

آیت‌الله فیروزآبادی از روحانیون خیری است که در امور خیریه، در میان روحانیون بی‌نظیر بوده‌است، به گونه‌ای که بیمارستان بزرگ و چند مسجد از خود به یادگار گذاشته است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: آیت الله مرحوم سید رضا فیروزآبادی، فرزند سید هاشم، در سال ۱۲۵۱ خورشیدی در فیروزآباد شهرری به دنیا آمد، او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش، فیروزآباد آغاز کرد و بعداً در مدرسه «آصفیه» نزدیک مسجد جامع تهران ادامه تحصیل داد.

فیروزآبادی درسال ۱۲۵۳ هجری شمسی در حوادث مشروطه شرکت داشت او در سال ۱۲۹۴ نماینده «الیغار» و «فشافویه» در دوره سوم بود وی در سال ۱۳۰۳ دستگیر شد و به «کلات نادری» در خراسان تبعید شد.

فیروزآبادی در سال ۱۳۰۵ به عنوان نماینده مردم تهران وارد ششمین دوره مجلس شد و این جایگاه حتی در هفتمین دوره نیز ادامه یافت، فیروزآبادی همچنین در شکلگیری جبهه ملی دوم و تاسیس جمعیت نهضت آزادی نقش به سزایی داشت و حرکتهای سیاسی خود را از طریق دو جریان تعیین کرد.

آیتالله فیروزآبادی در غائله جمهوری‌خواهی همراه سید حسن مدرس که از رهبران مبارزه با جمهوریت بود، قرار گرفت و هرگز حاضر به ترک رویه خود نشد علاوه بر آن انجمنی هم از کلیه اصناف تهران تشکیل داد که در منزل وی اقداماتی علیه جمهوریت داشتند.

 

 

به این ترتیب وی در فاصله سالهای ۱۲۹۴ش تا ۱۳۲۲ ش در دوره‌های سوم، ششم، هفتم و چهاردهم، یعنی برای چهار دوره نماینده مجلس شورای ملی بود و در دوره سوم از شهر ری و در دوره‌های ۶ و ۷ و ۱۴ از تهران به نمایندگی انتخاب شد.

او حقوق دریافتی از مجلس را صرف ساختن بیمارستانی بزرگ و مسجد فیروزآبادی در شهر ری کرد که به نام خودش مشهور شدند او در شروع فعالیت جبهه ملی ایران (دوم) نیز فعالیت می‌کرد.

فیروزآبادی در تمام مدتی که نماینده مجلس بود، حقوقی از مجلس دریافت نکرد و تنها هنگامی که تصمیم گرفت که بیمارستانی در شهر ری و حضرت عبدالعظیم (ع) بسازد، حقوق خود را از مجلس شورای ملی گرفت و آن را به مصرف (بخشی از) مخارج و هزینه‌های بیمارستان رساند.

وی باغ «حرمتالدوله» را که مساحتی حدود ۶۲ هزار متر مربع داشت، از وراث او، از قرار متری یک قران خرید و شروع به (احداث) ساختمان‌هایی برای امور خیریه کرد ساختمان‌هایی که او احداث کرد، عبارتند ازبیمارستان صد تختخوابی و بیمارستان سیصد تختخوابی که بالاخره بیارستان مزبور را، به ۶۴۰ تخت خواب رساند.

این بیمارستان که در روز دوم آذرماه ۱۳۱۳ افتتاح شد، امروزه هنوز هم با نام بیمارستان فیروزآبادی دایر است.

سیدرضا فیروزآبادی، در ۱۴ مرداد ۱۳۴۴ در سن ۹۶ سالگی در تهران درگذشت و در مقبره‌ای که در جنب بیمارستان خویش، برای خود بنا کرده بود، به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

captcha